• fru edinge

    hmm,, misstänker att den inte alls är 12 veckor..

    en fråga.. haft katt tidigare för x antal år sedan, och nu idag fick vi i familjen vår kattunge Blixten(inte mitt val av namn precis).. Men redan när vi hämtade honom undrade jag om han verkligen var 12 veckor för han är så liten.. så hur mycket brukar en blandkatt väga vid 12 veckor? han får utan problem plats i min handflata.. när jag undrade hur gamal ha var, så fick jag svaret att han är 12 veckor imorgon(söndag)..

    Och är det något speciellt man ska tänka på med kombon katt och småbarn, 4 och 2 år gamla?  

    så hur mycket väger en bebbe vid 12 veckor ca..

    ej vägt honom, då han ligger under sängen o jamar som bara den, vill inte stressa honom.. 


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • Svar på tråden hmm,, misstänker att den inte alls är 12 veckor..
  • PumpkinQueen

    ...om man köper katter av oseriösa uppfödare (sånna som avlar fram blandraser, till exempel) så får man ta allt de säger med en nypa salt. Ta alltså inte för givet att kattstackarn verkligen är 12 veckor.

    Sen behöver ALLA kattungar en kattkompis. Det finns vuxna katter som föredrar att vara själva, men ALLA kattungar behöver andra katter i sin närhet.

    Se till att vaccinera och försäkra katten. Börja spara ihop pengar, så att ni har råd att kastrera katten så snart som veterinären tillåter det. Det minskar risken för att den ska börja kissa utanför lådan. Tyvärr är det vanligt att katter som tas ifrån sin mamma för tidigt börjar kissa/bajsa utanför ändå.

  • fru edinge

    stor stor stor SUCK.. Du vet inte om vi har fler katter runt oss eller ej, känns mer som du idiotförklara  mig.. Som jag skrev skulle vi till veterinären, och vad tror du vi skulle göra där, låna deras toaletter?? Om man måste SPARA ihop till en kastering, så borde man nog fan inte ha djur ö h t... Men stort TACK för de UPPENBARA tipsen..


    PumpkinQueen skrev 2011-10-18 15:52:50 följande:
    ...om man köper katter av oseriösa uppfödare (sånna som avlar fram blandraser, till exempel) så får man ta allt de säger med en nypa salt. Ta alltså inte för givet att kattstackarn verkligen är 12 veckor.

    Sen behöver ALLA kattungar en kattkompis. Det finns vuxna katter som föredrar att vara själva, men ALLA kattungar behöver andra katter i sin närhet.

    Se till att vaccinera och försäkra katten. Börja spara ihop pengar, så att ni har råd att kastrera katten så snart som veterinären tillåter det. Det minskar risken för att den ska börja kissa utanför lådan. Tyvärr är det vanligt att katter som tas ifrån sin mamma för tidigt börjar kissa/bajsa utanför ändå.
    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    Till er andra, var hos veterinären spom sagt, och de uppskattade hans ålder till 9-10 veckor, han såg bra ut i övrigt, bortsett från att de såg på hans mage att han hade mask.. så jag fick godkänt att börja från början med att avmaska honom.. 

    Allt har gått superbra, han har börjat följa mig överallt och e busig och lekig av sig, känns som han vågar lite mer nu.. dock kom värsta bakslaget i går em, vi upptäckte att han kissat ÖVERALLT i vårt sovrum.. Så jag mer eller mindre bröt ihop, för nu har vi bara några(4,5 vecka) på att få han totalt rumsren, annars kommer vi ej att behålla honom:(.. Och tror ni att det är ett realistiskt mål med 4,5 vecka? 

    Så ringde runt till massa kattkännare, uppfödare osv, och bad om tips på vad vi kan göra.. så nu får han vara i grovköket, där lådan, maten/vatten och korgen står just nu, på natten och när barnen strirrar för mycket och när vi är i väg. Satt ut en låda i hallen, dit han själv går o gör sina behov just nu(håller tummarna).. Barnen får endast leka med honom och sitta på golvet o kela med honom, inga sovrumsdörrar får stå öppna, när vi inte e i det rummet, så i morse var han med och lekte lego på ena killens rum..  Där han kissat har vi rengjort med rengöringssprit( alltså fy ställen)..

    Är det något annat, ni kan komma på så här om vad vi kan göra? Och hur länge ska man ha kvar lådan i hallen med, innan den flyttas till sin ordinarie plats( där en låda redan står)..  

    Åhh, detta måste lyckas...  det ska lyckas... 

    Pepptalk please...

    Och innan ni själv frågar, så har vi en deadline pga vår nya snor, svin dyra tygsoffa kommer då, och det har varit min man krav hela tiden, sen vi fattade att han inte är rumsren öht..  


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • fru edinge

    sammtidgt som jag ringde rundor igår, mailade jag säljaren och tackade för att hon var ärligt mot oss, och att jag tyckte hon var en av de mest djurvänliga människorna jag träffat... eller inte...


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • nemo1

    Du gör helt rätt i att minska utrymmer den är på och fler lådor. Jag tolkar det också som att du inte har fler katter och det stämmer väl? Att idiotförklara någon här inne är lätt, syftar på att spara ihop till kastrering. I detta forum verkar de flesta "idioter" till kattägare samlas. Det ska avlivas till höger och vänster så fort katten inte uppfyller dom krav folk har på sin nya katt. Och många här inne har ingen som helst kunskap om hur man tar hand om sin katt, tex att kastrering är ett måste om man inte vill att katten ska kissa överallt och detta med att många medvetet tar hem för unga kattungar (syftar INTE på dig) som sedan kissar runt eller mentalt inte är mogna att skiljas från sin mamma.

    Jag tycker att du flera gånger om dagen ska sätta ungen på lådan och samtidigt dutta i rumpan för att få den att förstå att det är i lådan man kissar och bajsar. Rekommenderar fortfarande att ungen ska få en kompis, en kompis som är lite äldre och som kan visa den lille hur man gör både i lådan och för övrigt.

    Sedan måste jag slänga med en kommentar om att köpa en "svindyr" soffa nästan SAMTIDIGT som man skaffar sig en liten kattunge är ju inte det smartaste draget  Flört

  • PumpkinQueen
    fru edinge skrev 2011-10-20 09:25:51 följande:
    stor stor stor SUCK.. Du vet inte om vi har fler katter runt oss eller ej, känns mer som du idiotförklara  mig.. Som jag skrev skulle vi till veterinären, och vad tror du vi skulle göra där, låna deras toaletter?? Om man måste SPARA ihop till en kastering, så borde man nog fan inte ha djur ö h t... Men stort TACK för de UPPENBARA tipsen..
    Om du visste vad glad jag blir av ditt inlägg! TACK för att du visar att det faktiskt finns en del vettiga människor som skaffar katt, inte bara de där galningarna som tycker att katten inte ska få kosta något eller att den ska kastreras eller få bra mat. Skönt att höra att en katt fått ett bra hem. Lycka till med kissträningen.
  • PumpkinQueen
    PumpkinQueen skrev 2011-10-20 10:58:09 följande:
    Om du visste vad glad jag blir av ditt inlägg! TACK för att du visar att det faktiskt finns en del vettiga människor som skaffar katt, inte bara de där galningarna som tycker att katten inte ska få kosta något eller att den INTE ska kastreras eller få bra mat. Skönt att höra att en katt fått ett bra hem. Lycka till med kissträningen.
    Jag glömde ett INTE där, i texten. Skäms
  • fru edinge
    nemo1 skrev 2011-10-20 10:25:08 följande:
    Du gör helt rätt i att minska utrymmer den är på och fler lådor. Jag tolkar det också som att du inte har fler katter och det stämmer väl? Att idiotförklara någon här inne är lätt, syftar på att spara ihop till kastrering. I detta forum verkar de flesta "idioter" till kattägare samlas. Det ska avlivas till höger och vänster så fort katten inte uppfyller dom krav folk har på sin nya katt. Och många här inne har ingen som helst kunskap om hur man tar hand om sin katt, tex att kastrering är ett måste om man inte vill att katten ska kissa överallt och detta med att många medvetet tar hem för unga kattungar (syftar INTE på dig) som sedan kissar runt eller mentalt inte är mogna att skiljas från sin mamma.

    Jag tycker att du flera gånger om dagen ska sätta ungen på lådan och samtidigt dutta i rumpan för att få den att förstå att det är i lådan man kissar och bajsar. Rekommenderar fortfarande att ungen ska få en kompis, en kompis som är lite äldre och som kan visa den lille hur man gör både i lådan och för övrigt.

    Sedan måste jag slänga med en kommentar om att köpa en "svindyr" soffa nästan SAMTIDIGT som man skaffar sig en liten kattunge är ju inte det smartaste draget  Flört
    hehe,, soffan är beställd sedan urminnes tider, men då den görs för hand, drog leveransen ut på tiden, därför krockade allt lite nu, när vi äntligen bestämt oss för att bli katt ägare:)).. 
    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • och

    TS, jag tycker faktiskt att du ska lämna in en anmälan till länsstyrelsen angående kattsäljaren. De lär åka dit och ha en liten diskussion med dom, och det kan ju verkligen behövas. Man får inte skilja mamman och ungarna åt förrän ungarna är tolv veckor gamla.


    ♥ Jag tillhör Anton. Bara Anton. ♥
  • QueenObscene

    Vilken seriös människa ni fick katten ifrån... Fan vad arg man blir på sådana människor. Huskattavel är ALDRIG seriöst, men en del verkar inte ens försöka.
    Förstår att ni inte vill ha kvar en katt som kissar. Och har veterinären kollat att det inte är ett fysiskt fel på katten så är det bara att träna med flera lådor i ett litet rum där han inte kan kissa på t.ex soffor och sådant. Kan ni stänga in katten någonstans med en eller två lådor när ni inte är hemma till att börja med, så att han fattar att gå på lådan?
    Prova med annat än kattsand, kanske tidningspapper eller papperspellets (Toa-Lätt)? Alla katter gillar inte kattsand utan kan behöva vänjas in lite långsamt genom att man successivt blandar ut papper eller pellets med kattsanden.

    Har själv en 1- årig katt som kissar i lådan men bajsar utanför pga att hon har haft ont i magen som kattunge & förknippar lådan med något dåligt... Slutar hon inte när hon blir kastrerad (har väntat medvetet för att få upp hennes vikt, hon var den katt jag hade som vägde 845 g när hon var 13 veckor . Och jag VET att hon var 13 veckor då vi tog henne från jourhem via ett katthem, och hon var född där.

    Testa feliway och straffa inte, utan BERÖM när han gör rätt! Hoppas allt löser sig för er & kissen.

  • QueenObscene
    QueenObscene skrev 2011-10-20 20:45:30 följande:
    Har själv en 1- årig katt som kissar i lådan men bajsar utanför pga att hon har haft ont i magen som kattunge & förknippar lådan med något dåligt... Slutar hon inte när hon blir kastrerad (har väntat medvetet för att få upp hennes vikt, hon var den katt jag hade som vägde 845 g när hon var 13 veckor . Och jag VET att hon var 13 veckor då vi tog henne från jourhem via ett katthem, och hon var född där.
    Det jag skulle komma till med det var att...

    Om hon inte slutar när hon blir kastrerad, så kan vi inte ha henne kvar. Det är inte kul att torka skit & att torka kiss är ännu värre...
  • och

    De flesta av mina katter föredrar att bajsa i lådor med tak, utan frontlucka för annars går de inte in. Kan vara värt att prova med.

    Men rent generellt kan katter kissa när de blir rädda, så det behöver inte betyda så mycket om det har hänt en gång. 


    ♥ Jag tillhör Anton. Bara Anton. ♥
  • Pussesnuttan

    Ts, ha kvar flera lådor så länge ni har kissproblem.

  • PumpkinQueen
    QueenObscene skrev 2011-10-20 20:45:30 följande:
    Vilken seriös människa ni fick katten ifrån... Fan vad arg man blir på sådana människor. Huskattavel är ALDRIG seriöst, men en del verkar inte ens försöka.
    Förstår att ni inte vill ha kvar en katt som kissar. Och har veterinären kollat att det inte är ett fysiskt fel på katten så är det bara att träna med flera lådor i ett litet rum där han inte kan kissa på t.ex soffor och sådant. Kan ni stänga in katten någonstans med en eller två lådor när ni inte är hemma till att börja med, så att han fattar att gå på lådan?
    Prova med annat än kattsand, kanske tidningspapper eller papperspellets (Toa-Lätt)? Alla katter gillar inte kattsand utan kan behöva vänjas in lite långsamt genom att man successivt blandar ut papper eller pellets med kattsanden.

    Har själv en 1- årig katt som kissar i lådan men bajsar utanför pga att hon har haft ont i magen som kattunge & förknippar lådan med något dåligt... Slutar hon inte när hon blir kastrerad (har väntat medvetet för att få upp hennes vikt, hon var den katt jag hade som vägde 845 g när hon var 13 veckor . Och jag VET att hon var 13 veckor då vi tog henne från jourhem via ett katthem, och hon var född där.

    Testa feliway och straffa inte, utan BERÖM när han gör rätt! Hoppas allt löser sig för er & kissen.
    Fast eftersom bajsandet troligen inte är ett revirmarkerande finns väl tyvärr inget skäl att tro att hon skulle sluta bara för att hon blir kastrerad?

    Jag har en katt som ofta bajsade utan lådan, men nu har han *peppar peppar* gjort rätt de senaste månaderna. Det jag gjorde var att städa ordentligt och torka golven med ättika. När han sedan bajsade på golvet torkade jag upp det och ställde en kattlåda på den platsen. Jag skaffade även fler kattlådor och nu fungerar det som sagt bra. Har kunnat flytta in alla lådorna i badrummet, vilket är skönt. Alla katter är ju olika, så jag säger inte att detta garanterat skulle funka för din bara för att det funkade för min. Men ibland kan det vara bra att utbyta erfarenheter.
  • fru edinge

    skulle vilja anmäla, men precis som veterinären sa när vi var inne med honom, är det svårt att bevisa hur gammal katten egentligen är, de gissade på 9-10 veckor när de såg honom, men att man kan aldrig vara säker, därför känns det lite som att ord står mot ord.. hon har dock ej svarat på mitt icke så vänliga mail jag skickade till henne, och tror inte att hon kommer att göra heller.. vi har han nu instängd med allt han behöver i tvättstugan där huvudkisslådan står, och då gör han sina behov där, när vi äe hemma så får han leka fritt under uppsyn. har nu 2 lådor, och tror att det ska räcka till det utrymmet han vågar gå på(kök, tvättstuga och vardagsrum/hall). har inte märkt att det kommit någon annan stans.. hoppas det håller i sig.. är helt kär i sötlöken juh.. 

    vi har som sagt ca 4,5 vecka på oss att få detta och fungera, annars kommer vi inte behålla honom, och det visade sig att mammas kompis vill jättegärna ta hand om honom, om vi inte behåller han, och det känns supertryggt då hon jobbat för katthem och haft uppföding.. Men det ska fungera, det måste fungera... Men vad tror ni, har en låda med tak, men tagit av locket, ska man sätta på den så han vänjer sig vid den, eller avvakta med den? och hur långt tid räknas som rumsren?

     


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • nemo1

    Jag skulle låta bli att sätta på taket, allt för att minska risken för felkissande. Hur såg det ut i hemmet han kom ifrån, jag tänkte bara om det var lite misärkänsla så kanske lillpojken är van vid tidningspapper. Luktade det fräscht i hemmet? Har glömt om du svarat på vad du har för material i lådan. Om han inte kissar fel på en vecka så kan du vara lugn tycker jag.

  • fru edinge

    han har idag ever clean kattsand, bland at med en billigare grövre.. hade något ica köpt hos sin uppfödare.. nja, inte missär på det sättet, men om vi säger hur ens föreställningar är om man bor på landet och föder upp djur, så var det så det såg ut.. men har inte hittat något utan för lådan nu sedan sist, dock luktar sorummet konstigt ff, men vet ej om det är pga han gjort något, eller om man inbillar sig.. 


    Det är vi som är vår familj, inte ni....
  • vcent

    Min lilla flicka, bondkatt, vägde ca 1.5kg vid 12 veckor och veterinären tyckte hon såg lite smal ut. Hon var ganska liten i maten och hade tydligen varit hela tiden.

    Hon var inte någon speciellt stor kattunge heller, hon var näst minst i kullen

Svar på tråden hmm,, misstänker att den inte alls är 12 veckor..