• Gustie

    Någon mer som är nystartad?

    Både jag och min man hade akvarium när vi var yngre och i dagarna startade vi upp igen.

    Zooaffären hade ett erbjudande på ett 54 l akvarium och vi slog till....idag var vi och köpte de första fiskarna och jag börjar redan känna att akvariet är aningen litet....

    Men vi börjar så här och ser om vi kan hålla det igång och ha välmående fiskar.

    Problemet är  bara att jag kommer inte ihåg så mycket, så jag vill ha många tips och förhoppningsvis är det fler där ute som tycker detta är skoj och som jag kan utbyta tips med.

    De fiskar vi började med är typiska nybörjarfiskar, Black Molly, några Orange Molly (minns inte vad de hette) och ett tetra stim.

    Akvariet är jättegulligt och jag skulle vilja fylla det med så mycket mer, men inser att man inte kan ha så mycket i de här små...

             


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden Någon mer som är nystartad?
  • Takex

    Jag har läst igenom lite mer nu, det var 10 dagar sen du skaffade Mollysarna ungefär, mitt tips är att du åker så fort du kan och köper ammonia, nitrite och nitrAte vätsketester. Och sen gör vatten test när du kommer hem. Jag kan beskriva lite kort vad som händer när du har fisk i en tank som inte har fått gå hela sin cykel:

    Dina fiskar kommer äta och bajsa och precis som vårat så finns det en del farliga ämnen i deras avföring. Ett akvarium som är helt cyklat (det heter cycle på engelska vet inte om det är samma på svenska så jag kallar det cykel :P) har bakterier i sig som klarar av att bryta ner och hålla akvariumet rent av sig själv, sen har man ett filter som hjälp och lite andra funktioner så som att bakterier gärna bor i filtermedia och att det kan just filtrera vattnet på större partiklar och blad och sånt!

    Det första som händer är att fiskarnas avföring skapar en ammonia spik. Ammonia är farligt, det leder till ammonia förgiftning och tillslut död. Det kan lämna fula och hemska skador på deras gälar även. Ser du att testerna visar hög ammonia så kontrar du med ett vatten byte. Då får du ner ammonian.

    Steg två blir att nitrite bildas, det är en naturlig process och nitrite bryter ner ammonian. Dock är nitrite också farligt så när du testar vattnet och ser att Nitriten blivit för hög då fightas du tillbaks med vattenbyte. Då har tanken också gått 2/3 av hela processen.

    Sist, steg 3, så bildas NitrAte. Det är också giftigt men inte alls lika aggressivt som nitrite. Det krävs mycket mer mängder och det är det bästa av de tre. Nitrate ska hållas på en lägre nivå, inte nollas som de andra två. Dina tester kommer att berätta exakt hur mycket så det behöver du inte hålla i huvudet nu.

    När du fått 0 ammonia, 0 Nitrite och rekommenderat NitrAte så har du ett etablerat akvarium! Då kan du lugna ner vattenbytena och ta dom en gång per vecka och du vet att det värsta är över!

    Du kanske redan visste det här men tänkte att det aldrig skadar! Man får tänka på att bakterie livet är väldigt känsligt och saker som byte av filter media, medicinering och nya fiskar får det hela ur balans och då får man något som kallas en "mini cykel" därför rekommenderas det aldrig att ha i mer än max 2 fiskar åt gången (sen beror det lite på vad för fisk och hur stor bakteriekultur man har).

    Om du har en nära vän eller vet någon som du litar på och som du vet har ett schyst och friskt akvarium så kan du be om lite sand/filtermedia annat från deras tank för att få lite hjälp att boosta det hela. 

  • Merkuríus

    Hellu, idag har jag startat upp ett 240liters akvarium om en vecka tänkte jag köpa växter och om några veckor köpa fiskar, måste säga jag diggar mossbollar fett mycket så såna måste jag ha också:)

  • qenzo
    Merkuríus skrev 2011-11-01 21:07:37 följande:
    Hellu, idag har jag startat upp ett 240liters akvarium om en vecka tänkte jag köpa växter och om några veckor köpa fiskar, måste säga jag diggar mossbollar fett mycket så såna måste jag ha också:)
    Ja mossbollar är snygga, men man måste fortsätta rulla dom för att de ska hålla sig runda. De kommer ananrs att breda ut sig som vilken mossa som helst :)
  • Gustie

    Takex, tusen tack för din info, jag visste inte detta så jag ska minsann börja testa och ev byta vatten.

    Mossbollar, det har vi tre stycken, de var jättefina i början men börjar bli vildvuxna och jag vet inte vad vi ska göra, ska man alltså rulla dem, inte klippa dem?

    Vi har fått bebisar!!!! Tre små sötisar, men vi vet inte vilken fisk det är som fått, hoppas de klarar sig

    Sen fick vi rengöra filtret på pumpen häromdagen....vi hade båda läst att man inte skulle göra det så snabbt, men det var jättesmutsigt och pumpade inte runt som det skulle.
    Vad kan det bero på, har vi matat för mycket eller vad beror det på?

    Våra fiskar är ju helt otroligt hungriga, men vi har ju läst att man ändå inte ska mata de för ofta och inte mer än att de äter upp det snabbt...
    Men så fort vi går och sätter oss vid akvariet så kommer alla fiskarna och samlar sig vid rutan där man sitter, så man tror ju att de är jättehungriga men vi matar ändå inte....hur ska man veta hur mycket mat de ska ha?         


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • qenzo
    Gustie skrev 2011-11-01 23:50:16 följande:
    Takex, tusen tack för din info, jag visste inte detta så jag ska minsann börja testa och ev byta vatten.

    Mossbollar, det har vi tre stycken, de var jättefina i början men börjar bli vildvuxna och jag vet inte vad vi ska göra, ska man alltså rulla dem, inte klippa dem?

    Vi har fått bebisar!!!! Tre små sötisar, men vi vet inte vilken fisk det är som fått, hoppas de klarar sig

    Sen fick vi rengöra filtret på pumpen häromdagen....vi hade båda läst att man inte skulle göra det så snabbt, men det var jättesmutsigt och pumpade inte runt som det skulle.
    Vad kan det bero på, har vi matat för mycket eller vad beror det på?

    Våra fiskar är ju helt otroligt hungriga, men vi har ju läst att man ändå inte ska mata de för ofta och inte mer än att de äter upp det snabbt...
    Men så fort vi går och sätter oss vid akvariet så kommer alla fiskarna och samlar sig vid rutan där man sitter, så man tror ju att de är jättehungriga men vi matar ändå inte....hur ska man veta hur mycket mat de ska ha?         
    Bollarna rullas alt snöras runda. Man kan säkert klippa dom också men då tar det så mycket längre att få lite storlek på bollen.

    Filtret.. kan vara övermatning, kan vara ett ofärdigt kar som inte kan hantera all smuts och därför får filtret arbeta mycket mer, kan vara filtret som är för litet. Jag skulle börja med att kolla filterkapaciteten. Man får också ha i åtanke att innerfilter är bökiga i många fall och kräver ofta en tätare rengöring.
  • qenzo
    Gustie skrev 2011-11-01 23:50:16 följande:
    Takex, tusen tack för din info, jag visste inte detta så jag ska minsann börja testa och ev byta vatten.

    Mossbollar, det har vi tre stycken, de var jättefina i början men börjar bli vildvuxna och jag vet inte vad vi ska göra, ska man alltså rulla dem, inte klippa dem?

    Vi har fått bebisar!!!! Tre små sötisar, men vi vet inte vilken fisk det är som fått, hoppas de klarar sig

    Sen fick vi rengöra filtret på pumpen häromdagen....vi hade båda läst att man inte skulle göra det så snabbt, men det var jättesmutsigt och pumpade inte runt som det skulle.
    Vad kan det bero på, har vi matat för mycket eller vad beror det på?

    Våra fiskar är ju helt otroligt hungriga, men vi har ju läst att man ändå inte ska mata de för ofta och inte mer än att de äter upp det snabbt...
    Men så fort vi går och sätter oss vid akvariet så kommer alla fiskarna och samlar sig vid rutan där man sitter, så man tror ju att de är jättehungriga men vi matar ändå inte....hur ska man veta hur mycket mat de ska ha?         
    Glömde.. en tumregel med maten är att allt ska vara uppätet innan det når botten. Vid flingfodermatning dvs. Tabletter brukar jag servera en eller två mer än det finns mal/snäckor, dvs har jag 3 malar ger jag 4-5 tabletter. Är det inte uppätet dagen efter plockar jag bort tablettresterna och fodrar mer sällan eller med mindre mängd.

    Glöm inte bort att fiskarna jagar mat hela tiden. Det är ju vad deras liv går ut på i stort sett. Och i ett fungerande kar finns alltid mikrodelar av div ätbart de kan sila i sig.
  • Takex

    Kul med en till! Blir avis på all er som kan ha då mycket större!

    Jag skriver via appen så det är lite klumpigt men otur med filtret. Jag vet inte riktigt exakt hur du gjorde rent det men om du känner att det är nödvändigt så är det endast använt akvarie vatten från vattenbyten som du får använda. Ha koll på vatten värdena Så ska allt dock lösa sig!

    Jättegrattis till bebisarna! Det var inte dåligt! Jag har inget erfarenhet själv av Mollys men vet att de flesta fiskar äter de små så det är bäst att separera dom. Jag har en breeding box som jag hookar på kanten av akvariet det är smidigt. Då slipper man ha koll på flera akvarier!

    Jag trimmar alla mina växter, flera av dom kan jag plantera om då och få fler! Mossa är nog inget undantag, det är bara att klippa, med filtret av och sen fiska upp så gott det går med t ex en håv.

    Man lär sig med maten. Förutom att man aldrig ska mata mer än vad dom kan gulpa i sig fort så ska man tänka på två andra saker:

    Fiskar som lever i de nedre graderna av deras godkända temperatur gör av med mindre energi och ska matad mindre.
    Fiskar som gardet varmare pga andra fiskar, parning, sjukdom eller tempen runtomkring har högre ämnesomsättning.

    Fiskar kan klara sig ett bra tag utan mat, det ska man komma ihåg. Det finns längre perioder i det vilda som dom får gå med lite/ingen mat.

    Om du dessutom har yngel och märker att dom äter dom så är det mat.

    Jag tycker mig kunna se skillnad på när mina fiskar är hungriga eller sällskaps sjuka. Pigga friska firrar blir överglida så fort dom ser dig. Det betyder inte hunger utan dom associerar dig med något positivt. Mina Skalarer har gått så långt att dom ser skillnad på mig och min man. Dom är inte alls så glada i honom som dom är i mig.

    Min blåa Telli är ven väldigt social och kräver mer "tank time" än dom andra, det tog mig ett tag att förstå att han ville aktiveras inte äta :)

  • Merkuríus

    Men va jobbigt med mossbollarna det orkar man ju inte med hehe:P

    Ja nice med stort akvarium, jobbigt om man ska flytta längre fram dock:P

    Vet inte riktigt vad ja ska ha för fiskar sen det är ett mysterium fortfarande...     

  • Takex
    Merkuríus skrev 2011-11-02 10:52:45 följande:

    Men va jobbigt med mossbollarna det orkar man ju inte med hehe:P

    Ja nice med stort akvarium, jobbigt om man ska flytta längre fram dock:P

    Vet inte riktigt vad ja ska ha för fiskar sen det är ett mysterium fortfarande...     


    Sant, hehe, får se till att man ställer det rätt. Mitt är inte så stort men jag kom på efter 2 veckor att jag ville ha mitt 4cm mer till vänster.. så det var bara att sätta igång. Störd man är.

    Om det hade varit mitt akvarium *DRÖMMER* så hade jag tittat på Discus eller fler Skalarer. Eller båda :P
    Men jag vill inget mer än att ha Discus. 
  • Merkuríus
    Takex skrev 2011-11-03 05:23:58 följande:
    Sant, hehe, får se till att man ställer det rätt. Mitt är inte så stort men jag kom på efter 2 veckor att jag ville ha mitt 4cm mer till vänster.. så det var bara att sätta igång. Störd man är.

    Om det hade varit mitt akvarium *DRÖMMER* så hade jag tittat på Discus eller fler Skalarer. Eller båda :P
    Men jag vill inget mer än att ha Discus. 
    Dom är verkligen jättevackra men är lite för stora för min smak jag får ta en ordentlig titt sen, sen vill man ju köpa fiskar på ett bra ställe alla ställen är tyvärr inte fräsha:P
  • Vissla
    Merkuríus skrev 2011-11-03 06:43:08 följande:
    Dom är verkligen jättevackra men är lite för stora för min smak jag får ta en ordentlig titt sen, sen vill man ju köpa fiskar på ett bra ställe alla ställen är tyvärr inte fräsha:P
    Du kan ju alltid leta efter fisk på nätet och beställa från privatpersoner.
    Dom som föder upp fiskar själva säljer oftat de "bästa" fiskarna först till privatpersoner och de som blir över hamnar på djuraffären.
  • Merkuríus
    Vissla skrev 2011-11-03 10:03:37 följande:
    Du kan ju alltid leta efter fisk på nätet och beställa från privatpersoner.
    Dom som föder upp fiskar själva säljer oftat de "bästa" fiskarna först till privatpersoner och de som blir över hamnar på djuraffären.

    Har du några länkar?
  • qenzo
    Merkuríus skrev 2011-11-03 13:12:21 följande:
    Har du några länkar?
    Kolla akvariesajterna som zoopet, plantswap, mfk, ciklid.se, redbee osv
  • Takex
    Merkuríus skrev 2011-11-03 06:43:08 följande:
    Dom är verkligen jättevackra men är lite för stora för min smak jag får ta en ordentlig titt sen, sen vill man ju köpa fiskar på ett bra ställe alla ställen är tyvärr inte fräsha:P
    Jag köper endast fisk från privata uppfödare och det är värt varenda krona, inte bara i hur fina dom är men genetiskt med. Det är inte kul med sjuka fiskar. Jag har en liten Skalar här hemma som precis överlevt en fruktansvärd heater olycka, tanken hade hunnit bli över 45 grader innan jag märkte det.. hade han inte varit en ordentlig fisk så hade han strykt med men nu två dagar senare är han ännu vackrare än innan och mår kanon!

    Ah, vill du ha mindre fisk... hmm... ja då är det bästa att bara leta runt. Googla "Community tanks" på bilder och se hur andra har det så du kan brainstorma lite. Det är värdelöst att själv försöka komma på arter när man inte vet så då kan man se istället". Youtube har också community tank videos.

    ... Klart du ska ha en diskus ; ; 
  • Takex
    Merkuríus skrev 2011-11-03 06:43:08 följande:
    Dom är verkligen jättevackra men är lite för stora för min smak jag får ta en ordentlig titt sen, sen vill man ju köpa fiskar på ett bra ställe alla ställen är tyvärr inte fräsha:P
    Men Änglar då?



    Här är min nyaste lilla bebis.. den stackarn som blev kokt. Dom är skitroliga rent utsagt. Sociala fiskar. Smarta också, det går att leka med dom vilket jag tycker är latjo!
    Dom blir inte lika stora som Discus, runt 2 cm mindre eller så. Jättevackra! 


     
  • Merkuríus
       Takex skrev 2011-11-03 17:27:36 följande:
    Men Änglar då?

    Här är min nyaste lilla bebis.. den stackarn som blev kokt. Dom är skitroliga rent utsagt. Sociala fiskar. Smarta också, det går att leka med dom vilket jag tycker är latjo!
    Dom blir inte lika stora som Discus, runt 2 cm mindre eller så. Jättevackra! 
     

    Superfina men fortfarande inte min grej direkt måste ju säga du har en otroligt härligt skarp camera också vad är det för camera?
  • Takex

    Hmm, zebra danios kanske skulle kunna vara något om det är små fisk du vill ha. Dom är pigga och sådär dumtama, mina går att handmata tillsammans med änglarna.

    Jag har en Nikon D40 men det är min makro lens som står för skärpan :) den är inte riktigt menad för fisk men med låg iso och lite små inställningar så lyckas den oftast fokusera iaf 90% av firren.

  • Merkuríus
    Takex skrev 2011-11-04 02:02:42 följande:
    Hmm, zebra danios kanske skulle kunna vara något om det är små fisk du vill ha. Dom är pigga och sådär dumtama, mina går att handmata tillsammans med änglarna.

    Jag har en Nikon D40 men det är min makro lens som står för skärpan :) den är inte riktigt menad för fisk men med låg iso och lite små inställningar så lyckas den oftast fokusera iaf 90% av firren.

    Ska kolla in djuraffären idag se om dom har några fiskar av intresse:P ska köpa växter idag till akvariumet så nu e det inte långt kvar innan ja kan fixa fiskar:)
  • Takex
    Merkuríus skrev 2011-11-05 11:11:56 följande:
    Ska kolla in djuraffären idag se om dom har några fiskar av intresse:P ska köpa växter idag till akvariumet så nu e det inte långt kvar innan ja kan fixa fiskar:)
    Det är smart! De flesta fiskar blir dock väldigt stora, så det får man tänka på och att göra researchen själv. Att fråga personalen är oftast slöseri med allas tid.

    Det är smidigt att ha i växter ett tag, framför allt för cykeln, jag har en hel del växter i mitt akvarium, skulle aldrig kunna tänka mig något annat! Det är grymt kul men lite extra arbete, speciellt när man har en fisk som bara för att han lärt sig att det drar till sig min uppmärksamhet gärna rycker i rötterna på dom! 
Svar på tråden Någon mer som är nystartad?