• bebisdrömmar

    TPO antikroppar & fertilitet?

    Jag har ätit Levaxin i många år för underfunktion av sköldkörteln. Jag har två missfall bakom mig, ett efter spontangraviditet och ett efter ivf. Har nu tagit ett prov på TPO antikroppar och det visade sig att jag hade det mot sköldkörteln. Det finns dåligt med info om detta på nätet och min läkare verkar föga insatt i ämnet. Jag vill gärna ha mer info om detta och gärna höra solskenshistorier från er som lyckats få barn! Känner att jag snart går sönder inombords...:( Någon som vet nåt?

  • Svar på tråden TPO antikroppar & fertilitet?
  • anju79

    Har du antikroppar tyder det på att du har en autoimmun sköldkörtelsjukdom, vanligast med Hashimoto. Jag har höga antikroppar o min diagnos är kronisk autoimmun thyroidit o äter Levaxin sen -05. Fick ett barn före diagnosen o ett efter, han blev till på andra försöket:) Hade tät kontakt med min endokrinolog innan grav då det är viktigt att värdena ligger bra o att man är välinställd på Levaxindosen ( vilket ofta är svårt med autoimmuna sjd pga den ständiga nedbrytningen av sköldkörtelvävaden, tog lååång tid för mig). De säger att TSH på under 2 rekommenderas för att bli gravid men jag hade högre än så o det gick bra.
    En bra sida att läsa på är www.thyroid.se sant googla på anti-TPO. Har de kollat TRAK på dig oxå?? Be om att få en remiss till en endokrionolog så du kommer till rätta med det.

  • bebisdrömmar

    Tack för ditt svar. Har bara kontakt med en gynekolog idag. Kanske är dax att ta kontakt med endokrinolog som du säger. Vad är TRAK? Jag är 32 och har velat ha barn så länge nu. För varje månad som går och blir till halvår, år, blir jag bara mer och mer förtvivlad över vår barnlöshet. När jag sedan får detta beskedet blev allt bars värre, men kanske är det så att det kan hanågot positivt med sig...det kanske innebär att nu när vi vet om detta så kanske vi kan få bättre kontroll på det?! Fick du dina barn genom spontangraviditeter?

  • anju79

    Ja det måste vara jättejobbigt för er:(. Man hör mycket om just problem med sköldkörteln o graviditetsproblem. Hoppas verkligen att ni får all hjälp. Be att få remiss eller ring till en endo-mottagning eller medicinmottagning o hör efter.
    TRAK är oxå en antikropp mot sköldkörtlen.

    Är oxå 32 år:). Båda är spontangraviditeter. När jag blev med dottern hade jag en form av hyperthyreos. Tog 14 mån innan jag blev gravid. Efter förlossningen(ett tag efter) fick jag hypothyreos istället. Lilleman blev till på andra försöket. Men mycket strul med värden o doseringar innan dess.

    Ge inte upp!!! Styrkekram:)

  • zaralisa

    Efter tre missfall har jag idag fått veta att jag har tpo. Levaxin har jag ätit i flera år. Om jag blir gravid igen ska jag tydligen få trobyl. Någon annan som fått det ordinerat?

  • Rosen3

    Hur har det gått för er? Har ni fått barn ännu?

    Jag har höga TPO-antikroppar men TSH ligger bra. Äter ej levaxin. Vet inte hur jag ska går tillväga och behöver lite solskenshistorier. 

Svar på tråden TPO antikroppar & fertilitet?