• Anonym (TS)

    Ni som letar/har pedagogiska, men roliga, böcker till era barn...

    ...och antingen har hittat jättebra exempel, eller bara har bra idéer på böcker - ge mig tips!

    Jag försöker hitta pedagogiska böcker i stil med "få ett syskon", "lära sig gå på pottan", "börja förskolan" osv osv - alla steg i ett barns utveckling som kan göras om till en saga.. ge mig tips på bra bok-idéer eller tips på faktiska böcker som finns att läsa i handeln!

    Minns du någon bok som du själv älskade när du var liten, eller vilken bok är ert barns favoritbok? Jag är alltså ute efter handligen i böcker ;)

    Alla tips är välkomna! 

  • Svar på tråden Ni som letar/har pedagogiska, men roliga, böcker till era barn...
  • Anonym (bokmalen)

    Varför är det så viktigt att berättelsen har med barnets utvecklingsfaser att göra? Alla böcker är i princip bra och nyttiga, för dom stimulerar fantasin. Kan man som barn känna igen sig i sagan så är den rolig, men kanske är den mer spännande om man inte känner igen sig?

    Vi har ett halvt bibliotek här hemma med alla möjliga och omöjliga böcker. Barnen läser tillsammans med mig, eller för sig själva. Just nu är ena barnet väldigt intresserat av ett slags uppslagsverk för barn där man förklarar enkelt hur saker ligger till, t ex varför det regnar eller hur man hör. Det andra barnet tycker om Richard Scarry-böcker med detaljerade bilderdär barnet kan leta detaljer, fantisera om karaktärerna och omgivningarna men där texterna är korta och ganska intetsägande. Innan dess var det böckerna om hunden Plus, som lär sig räkna, som var roliga och såklart Halvan-böckerna.

    Visst har barnen läst Emma-, Totte- och Max-böckerna etc och sett hur det kan gå till på dagis, eller när man får syskon osv men jag kan inte påstå att det är de böckerna som varit mest intressanta.

  • Anonym (TS)
    Anonym (bokmalen) skrev 2011-11-12 23:54:05 följande:
    Varför är det så viktigt att berättelsen har med barnets utvecklingsfaser att göra? Alla böcker är i princip bra och nyttiga, för dom stimulerar fantasin. Kan man som barn känna igen sig i sagan så är den rolig, men kanske är den mer spännande om man inte känner igen sig?

    Vi har ett halvt bibliotek här hemma med alla möjliga och omöjliga böcker. Barnen läser tillsammans med mig, eller för sig själva. Just nu är ena barnet väldigt intresserat av ett slags uppslagsverk för barn där man förklarar enkelt hur saker ligger till, t ex varför det regnar eller hur man hör. Det andra barnet tycker om Richard Scarry-böcker med detaljerade bilderdär barnet kan leta detaljer, fantisera om karaktärerna och omgivningarna men där texterna är korta och ganska intetsägande. Innan dess var det böckerna om hunden Plus, som lär sig räkna, som var roliga och såklart Halvan-böckerna.

    Visst har barnen läst Emma-, Totte- och Max-böckerna etc och sett hur det kan gå till på dagis, eller när man får syskon osv men jag kan inte påstå att det är de böckerna som varit mest intressanta.
    Tanken med min fråga är fortfarande under utveckling.. ;) Jag saknar en bok att läsa för min son som jag tycker är BRA, ROLIG och PEDAGOGISK som han kan knyta an till på en nivå i hans ålder. Just nu är stora samtalsämnet syskon, men ganska snart kommer det vara att börja gå på pottan osv.

    Självklart förstår jag ju att alla barn är olika - vissa gillar konkreta saker, vissa gillar att använda fantasin mer. Min unge är en sådan som älskar detaljer, som älskar att veta att saker är på ett visst sätt - väldigt "ordningssam" i allt han gör. De böcker jag han gillar mest är de där jag själv har "gjort om" texten och läser utifrån ett perspektiv där han är huvudpersonen. Han älskar böcker som berättar "hur man gör" saker, eller vad som kommer hända och hur man förbereder sig inför det. Han gillar att veta och vara planerad, helt enkelt ;)

    Min tanke var då att på något sätt knåpa ihop en liten saga till honom i julklapp, med honom som huvudperson, där sagan kretsar kring faktiska saker som pågår i hans liv just nu - ex, det kommer ett syskon, eller nu kommer snart jultomten, eller vi ska ut och resa, eller vi ska börja gå på pottan. 

    Jag är ganska pysslig av mig, men behöver lite inspiration till själva storyn, så att säga.. så jag tänkte om jag kunde få lite tips på olika pedagogiska böcker inom olika genrer så kunde jag själv utgå från en idé och skapa en egen story, om du förstår? 
  • Anonym (Go)

    Min dotter är med i Go-boken sen hon va ett år. Vi älskar dom. :)
    De följer barnets utveckling och passar oss perfekt. Dom skickar böcker som passar den åldern barnet är i.
    Ett paket i månaden för 199 kr ca.

    Jag älskade "Petter och hans fyra getter" och Pippi Långstrump" när jag va liten.    

  • Thursday

    Hmmm, vi läser massor. De som jag kan komma på som har mer "vardagsstories" förutom de som nämnts är:

    Dollans dagis
    Snurran på dagis
    Fia och djuren på dagis
    Nejlika och lilla lilla syster
    Nejlika har en potta

    Billyböckerna kan jag tänka mig kanske har något? Finns ju lite mer "realistiska" varianter där, även om vår favorit är Billy och den mystiska katten. Benny får ju en lillebror i någon av böckerna, Nämen Benny!, kanske. De är ju dessutom sjukt roliga.


    I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Ni som letar/har pedagogiska, men roliga, böcker till era barn...