• Skruttfian

    Kan jag ha blivit känslig mot laktos?

    Hej!

    Min dotter är väldigt känslig mot komjölksprotein och under den tid som jag ammade henne (11 månader) åt jag en helt komjölksprotein-fri  kost. Nu har jag sedan 4 veckor sakta börjat introducera mjölk igen och har sedan dess varit dålig i magen. Magen är uppsvälld, gasig och ibland får jag ett väldigt magknip med efterföljande diarrér. Jag tycker mig minnas att jag en gång har läst att man kan bli tillfälligt känslig mot laktos om man länge levt utan mjölkprodukter i kosten, men kan nu inte hitta igen vart jag läst detta.
    Kan det vara så att jag blivit tillfälligt känslig mot laktos och hur länge brukar det i sådana fall hålla i sig? Eller kan det vara proteinet i sig som jag reagerar mot?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan jag ha blivit känslig mot laktos?
  • Allergiexperten

    Hej! Det är troligtvis laktos som du är känslig för, prova med mjölk i mindre mängder och om det inte går prova med laktosfri mjölk. Har du inte haft laktoskänslighet tidigare så kommer du troligtvis att klara laktos nu också men det kan nog ta lite längre tid innan du kan tolerera vanlig mjölk eftersom du varit utan så länge.
    Mjölkprotein blir man oftast allergisk mot i barnaåren och ger inte sådana symtom som du beskriver.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Kan jag ha blivit känslig mot laktos?