• Två prinsar

    Skaffa en kompis?

    Hej

    Vi har en helt underbar och social dvärgkanin hane (Lilleskutt) som vi skaffade för ca 1 1/2 månad sen.

    Han är snart 3 månader gammal och jag har hört att dom inte är könsmogna förrän efter 4 månader stämmer det?

    Jag vill kastrera honom men har hört att jag måste vänta till han är minst 4 månader. 

    Kan han träffa en hona nu utan att det blir barn, finns det såna garantier eftersom han då inte är 4 månader än??? Och om honan är typ 6-8 veckor är hon könsmogen då......eller det kan inte bli några bebisar eftersom dom i pricip är bebisar själva?

    Tacksam för svar 

          

  • Svar på tråden Skaffa en kompis?
  • Två prinsar

    Vi vill ha en hona men undrar bara om det funkar innan han är kastrerad? eller om det tekniskt inte kan blir några barn eftersom dom är små själva.

  • Dr Mupp
    Mamma Ator skrev 2011-11-18 19:24:37 följande:
    Skaffa en hane ?
    Det är extremt sällan två hanar även kastrerade går att ha ihop. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Två prinsar

    NU måste jag veta.......kan det bli bebisar när honan bara är 7 veckor gammal????  och hur gammal ska hanen vara för kastrering???

  • Dr Mupp
    Två prinsar skrev 2011-11-20 14:00:39 följande:
    NU måste jag veta.......kan det bli bebisar när honan bara är 7 veckor gammal????  och hur gammal ska hanen vara för kastrering???
    Nej är hon 7 veckor så ska det inte vara nån risk för ungar om inte hon är extremt tidigt könsmogen. Däremot kan det bli ungar när hon är 3 månader dvs om 5 veckor. 

    Hanen ska vara mellan 4-6 månader (alla verinärer har olika gränser, hör vad din veterinär säger) sen tar det några veckor till innan han är helt steril och inte kan göra bebisar. 

    Så det bästa är om du väntar till han är kastrerad och färdigläkt innan du skaffar en kompis till honom. Tänk på att du måste vara beredd på att du måste skaffa en till bur om det visar sig att de inte alls går ihop. Kaniner är kolonialdjur och det är inte alls säkert de vill dela bur. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Två prinsar

    Tack för ditt svar Skrattande, det lugnade mig lite.
    Det är så här att det har redan kommit en liten söt hona till oss på 7 veckor, och vår hane började direkt jucka lite på henne, men slutade sen och har inte gjort det igen vad vi sett och vi sitter där mycket, vet ej om han gjorde det för att visa att han bestämmer eller ngt i den stilen.
    Än så länge fungerar det väldigt bra för dem, dom ligger väldigt tätt tillsammans och pussas mycket så det känns som om dom tycker om varandra. Och vi har buren öppen nästan hela dagarna så dom kan springa ut mycket i huset om dom vill. Men jag ska ordna med kastrering så fort som möjligt.......

  • Tudor 05

    Hanar kan bli könsmogna redan runt 8 veckors ålder.

    Efter kastrering ska man vänta ca 1 månad innan man sätter ihop med en hona, dels för att stygnen ska läka och så, och så för att alla hormoner ska försvinna ur kroppen. Det KAN alltså bli ungar efter kastrering (har en kompis som varit med om det. hon satte ihop hane+hona för fort och de fick ungar, trots kastrering). 

Svar på tråden Skaffa en kompis?