• Vissla

    vad har hänt med vattnet?

    Startade upp ett akvarium för ett tag sedan.
    Hade nån typ av stenbotten en rot och lite växter, både roten och växterna tog jag från min andra tank.
    Stoppade ner en kampfiskhona där för att det var så trist att ha ett akvarium bara stå tomt, efter ett par dagar bildades en vit hinna på botten.
    Honan fick flytta hem igen. Jag tog ut allt som jag stoppat i och jorde rent, böt botten material till sand, la i lite fler växter, några stenor och snäckor, fick stå tomt ett tag och vattnet höll sig fint. Sen fick en kamphane flytta in istället, han har sällskap av en mal och lite snäckor som städar upp efter honom.
    Men nu ser vattnet så där skumt ut igen.
    Gjorde ett vattenbyte idag o bara några timmar senare är hinnan tillbaka. VAD är det och HUR får jag bort den?

    Bild på spektaklet


  • Svar på tråden vad har hänt med vattnet?
  • Vissla

    Jag är intejätte bra på att förklara hur saker ser ut o det blir lite krångligt att skicka bilder via telefonen

  • qenzo

    Om jag inte missminner mig finns en alg som ser ut som något liknande. Men det kan också vara det grums som blir vid vattenbyten, ny botten osv som sjunker till botten. Och det kan vara massa fler saker förstås.

    Ut med fiskarna, gör fler vattenbyten, testa vattnet.

    Du kan också posta din bild med frågor på plantswap.se (spec. på växter och alger) eller på någon av de övriga akvarieforumen som zoopet, cikli.se osv. 

  • Vissla

    Alla vatten tester är som dom ska.
    Har gjort flera vattenbyten men det kommer tillbaka hela tiden.
    Har jag ingen fisk i tanken kommer dimman inte tillbaka men efter en dag med fisk så är dimman där.
    Jag har en ganska kännslig malliknande sak i den tanken som mår hur bra som helst.
    Istället för att byta allt vatten eftersom det inte funkar, så har jag dom senaste dagarna gjort ett 50% vattenbyte varje dag och nu börjar det klarna upp

  • Takex

    Det är lite svårt att säga exakt vad som hänt men om det är lite slime/spindel vävs liknande så är det nog slime mold som du råkat ut för (bakterie blomning kan också ge en vit effekt men jag har aldrig hört eller sett det som en dimma).

    Oavsett så hade jag först tagit ut fiskarna, sen vattenbyten på 40-50% och dammsuga sanden ordentligt. Ta bort det vita också såklart. Ge det någon vecka annars får du nog ta ner tanken och börja om igen. Vänta med fiskar tills tanken är ordentligt etablerad och gått igenom alla tre cyklar.

  • Vissla

    Slime mold tror jag inte att det är, googlade på det och min dimma beter sig inte alls på det viset som slime mold meskrivs bete sig, min dimma står tex helt still på ett o samma ställe, kommer tillbaka på samma ställe när jag bytt både vatten inredning och bottensubstrat.
    Jag ska ner till djuraffären idag¨, funderar på att ta med ett vattentest från området där dimman ligger och låta dom försöka lista ut vad det är

  • briar

    vad har du för sand i botten? Har du sköljt den ordentligt, ser ut som "sanddimma".

  • Vissla
    briar skrev 2011-12-02 17:41:04 följande:
    vad har du för sand i botten? Har du sköljt den ordentligt, ser ut som "sanddimma".

    Blästersand, ordentligt sköljd, sköljde sanden till alla tankar samtidigt och bara den här som blivit så här. Hade även samma problem innan jag bytte från grusbotten, då var gruset ordentligtsköljt och hade även det i alla tankar men bara i det här akvariet blev det så här..


    Att dimman kom var en av anledningarna till att jag bör från gruset till sand

  • qenzo

    Posta bilden på Plantswap. OM det skulle vara en alg/slime så vet de nästan garanterat på den sidan :)

  • Vissla

    Efter många om och men så har vi kommit på att det var dålig syresättning i karet, det stank ruttna ägg om vattnet, nu är pumpen på max o både stanken och hinnan är borta

Svar på tråden vad har hänt med vattnet?