• Princess84

    Vilka växter ska jag satsa på?

    Vi har haft akvarium i nästan ett år och har hela tiden haft problem med alger så just nu har vi knappt några växter. Sen vi tog bort en prydnadssnäcka så har algproblemet försvunnit. Dessutom är gruset vi har troligen för stort för växter, jag skulle mer vilja kalla det stenar istället för grus. Så jag funderar på att börja om helt. Fördelen med två akvarium. Flört Fiskarna åker i det andra akvariumet medan jag ordnar till det hela.

    Så det första jag ska göra är att köpa sand/grus som är bättre för växterna. Tips på vad jag ska köpa? Jag har läst mig till att det hellre ska vara mörkt än ljust men är det bara en smaksak resten? Jag har inga fiskar som bökar runt.

    Vilka växter tror ni skulle passa bra hos mig? Jag vill gärna ha det frodigt, ungefär som en liten djungel. Jag vill ha en röd växt, tycker att det är snyggt med det gröna, sen vill jag också ha en växt som kan växa på en rot eller sten.

    Hoppas att jag kan få hjälp här.


  • Svar på tråden Vilka växter ska jag satsa på?
  • Lena

    Jag skulle läsa på om low-tech akvarium. Lättskött och ger fina växter.

    För röda växter måste du ha mycket ljus annars dör de eller tappar färgen.

    low-tech innebär 2cm kaktusjord och sen 2cm grus 2-5mm stora. I detta planterar du mycket växter. Sen så behöver du inte byta vatten bara fylla på ibland.

    javaormbunke, bacopa, limnophilia, echinodorus är bra lättskötta växter.  Javaormbunken växer på rötter. Lotus finns rödfläckig och fungerar bra men tar en del plats. I öppna akvarium kan de blomma med stora fina vita blommor. Även bacopa kan blomma.

  • Colisa

    Fast börjar du om finns det risk att du får tillbaka algerna. De dyker ofta upp i nyuppstartade akvarium där nivåerna av olika näringsämnen är svajiga. Att algerna försvann när ni tog bort snäckan kan ha varit en slump, akvariet kanske hade stabiliserat sig och de skulle försvinna ändå? Algerna behöver mindre ljus och näring än växterna, så ett sätt att motverka alger är att ge växterna bra förutsättningar så de kan konkurrera ut algerna. Bra lysrör, t ex Philips Aquarelle eller Power-Glo, näring, t ex PMDD eller Tropica, och kolkälla som EasyCarbo eller HappyCarbo (de lite mer avancerade växtakvaristerna kör med koldioxidanläggningar men det tycker jag verkar lite krångligt, Easy- och HappyCarbo är substitut för det). Mörk botten är väl mest för att en del fisksorter gillar det. Har svart diabasgrus i ett akvarium, det är snyggt. Växterna trivs lika bra i vanlig sand, i alla fall mina.

    Växter som sitter på rötter eller stenar är förutom javaormbunke olika sorters anubias, olika sorters mossor som javamossa, christmas moss och weeping moss, även alger från algbollar, Cladophora, kan fästas på rötter. Monoselenium tenerum, även kallad pellia, kan också bindas fast.

    Cryptocoryne beckettii är en som är rödaktig även i sämre ljus, och många växter blir rödrosa i topparna när de trivs och kommer upp nära lysrören, t ex limnophila, polysperma och bacopa. Papegojblad är en helröd som är ganska lätt, men den gillar också bra ljus. Om du vill ha lummigt tycker jag du ska ha några snabbväxande sorter, i alla fall till en början, polysperma, vallisneria, limnophila, hornsärv är några förslag. Brukar breda ut sig som bara den.

    Ett annat tips är att kolla på www.zoopet.com/vaxter/index.php och www.zoopet.com/index.php&task=category&category=25 om du inte redan gjort det, du kan testa "sökguiden" på den första länken. På zoopet är vissa artbeskrivningar bara för betalande medlemmar, jag brukar komplettera med akvaforum.no/plantebase.cfm som också har bra beskrivningar, men är på norska. När jag ändå är i farten med länkar kan du kolla www.plantswap.se/forum/portal.php , en sida om just akvarieväxter och växtakvarier.

  • Lena
    Colisa skrev 2011-12-28 21:32:18 följande:
    Fast börjar du om finns det risk att du får tillbaka algerna. De dyker ofta upp i nyuppstartade akvarium där nivåerna av olika näringsämnen är svajiga. Att algerna försvann när ni tog bort snäckan kan ha varit en slump, akvariet kanske hade stabiliserat sig och de skulle försvinna ändå? Algerna behöver mindre ljus och näring än växterna, så ett sätt att motverka alger är att ge växterna bra förutsättningar så de kan konkurrera ut algerna. Bra lysrör, t ex Philips Aquarelle eller Power-Glo, näring, t ex PMDD eller Tropica, och kolkälla som EasyCarbo eller HappyCarbo (de lite mer avancerade växtakvaristerna kör med koldioxidanläggningar men det tycker jag verkar lite krångligt, Easy- och HappyCarbo är substitut för det). Mörk botten är väl mest för att en del fisksorter gillar det. Har svart diabasgrus i ett akvarium, det är snyggt. Växterna trivs lika bra i vanlig sand, i alla fall mina.

    Växter som sitter på rötter eller stenar är förutom javaormbunke olika sorters anubias, olika sorters mossor som javamossa, christmas moss och weeping moss, även alger från algbollar, Cladophora, kan fästas på rötter. Monoselenium tenerum, även kallad pellia, kan också bindas fast.

    Cryptocoryne beckettii är en som är rödaktig även i sämre ljus, och många växter blir rödrosa i topparna när de trivs och kommer upp nära lysrören, t ex limnophila, polysperma och bacopa. Papegojblad är en helröd som är ganska lätt, men den gillar också bra ljus. Om du vill ha lummigt tycker jag du ska ha några snabbväxande sorter, i alla fall till en början, polysperma, vallisneria, limnophila, hornsärv är några förslag. Brukar breda ut sig som bara den.

    Ett annat tips är att kolla på www.zoopet.com/vaxter/index.php och www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=c... om du inte redan gjort det, du kan testa "sökguiden" på den första länken. På zoopet är vissa artbeskrivningar bara för betalande medlemmar, jag brukar komplettera med akvaforum.no/plantebase.cfm som också har bra beskrivningar, men är på norska. När jag ändå är i farten med länkar kan du kolla www.plantswap.se/forum/portal.php , en sida om just akvarieväxter och växtakvarier.
    Fast istället för PMDD och koldioxid kan man köra lowtech istället och slippa algerna. Jag skulle tom säga att det är enklare att få ett stabilt akvarium utan alger den vägen. Jag har kört båda i flera år tills vi gav upp higtech-karet för att ha saltvatten istället förra året.
Svar på tråden Vilka växter ska jag satsa på?