• Tvillingar11

    Gåstolar till tvillingar- ja eller nej?

    Hej! Har ni köpt och använt gåstolar till era tvillingar? Är lite osäker och vill höra era erfarenheter. Bra eller dåligt? Kan vara trevligt om de tar sig fram lite på egen hand och sysselsätta sig. Men hämmar det den övriga utvecklingen med krypandet?

  • Svar på tråden Gåstolar till tvillingar- ja eller nej?
  • Tvillingar11

    Tack för alla svar. Hade det varit ett barn så kanske jag inte hade köpt gåstolar, men tror det kan underlätta mycket och att de får mycket glädje av dem. Just att de kan ta sig runt på egen hand, speciellt när man är ensam med de. När började ni använda era? Våra är 6 månader,man inte sitta utan stöd. Men det kanske inte gör så mycket.

  • Billabong

    Nej, vi har inte haft gåstolar alls. Varken till storasyster eller tvillingkillarna.
    Har fått stöd för vår uppfattning om att det är bättre att ha barnen på golvet och att de får ta sig fram för "egen maskin" av de personer vi rådfrågat och de artiklar vi läst.

    Att gåstolar skulle vara roligt för barnen och underlätta för föräldrarna tror jag säkert stämmer. Men vi valde medvetet bort dem.

     


    två på en gång skrev 2011-12-05 22:13:28 följande:
    och det är ju bättre än att ha dem i babysitter iallafall.
    Kan inte låta bli att undra: Vad grundar du detta påståendet på?

         
  • Triple Trouble

    Våra gick vid 11 månader glömde jag skriva. Den ena stod själv med stöd vid 5 månader.

    Så att gåstolar hämmar kan man tro vad man vill om. Kanske om du sätter ungen i den 12 timmar i sträck, men vem gör det?? Man har de ju på golvet och tränar, och man tränar att de ska sitta mm.

    Testa och sätt de i stolen nu, de övar att hålla balansen i den om de inte sitter så bra själva. De har ju lite och hålla sig i

    Något våra älskade var hoppgunga också.

  • två på en gång

    jag grundar inte det på någonting, bara vad jag själv tror. Jag är inte den som läser en massa forskning om allt utan litar mer på mitt sunda förnuft. Därför tror jag att det är bättre att de får röra sig runt i en gåstol när jag byter blöja på den ene än att sitta i en babysitter. Mina har alltid hatat att ligga på golvet fram till nu, när de börjat att åla sig fram. De är 8 mån.

  • två på en gång

    Mina började sitta i gåstol runt 6 mån, de måste vara stabila i nacken och ryggen, sen ger ju själva sitsen bra stöd. Prova dig fram! Men var beredd på att de snabbt lär sig förflytta sig runt i huset :)

  • Billabong
    två på en gång skrev 2011-12-08 11:13:20 följande:
    jag grundar inte det på någonting, bara vad jag själv tror. Jag är inte den som läser en massa forskning om allt utan litar mer på mitt sunda förnuft. Därför tror jag att det är bättre att de får röra sig runt i en gåstol när jag byter blöja på den ene än att sitta i en babysitter. Mina har alltid hatat att ligga på golvet fram till nu, när de börjat att åla sig fram. De är 8 mån.
    OK.
    Tack för att du svarade.
  • trollbuset

    Det som ofta sägs är att gångutvecklingen förändras och att man får fel vinklar i höfterna. Men som mycket annat tror jag det en fråga om "lagom" tid. Att ligga i babysitter en hel dag är väl knappast bra för en halvåring, likaså en gåstol en hel dag är väl inte heller att föredra. Och visst, att ta sig fram för egen maskin på golvet är ett viktigt utvecklingsarbete.

    Vi köpte först bara en gåstol (när de var 5-6 mån). Den använde vi till ena tjejen (som inte tog sig så långt med den i början), den andre satt med leksaker i en resesäng som vi hade i hallen utanför badrummet. Vips så kunde jag duscha
    Och som ni andra skrev, när man behövde ta sig an något med den ena, så gav gåstolen den möjligheten.

    Efter ett tag blev det dock att vi köpte en gåstol till. De var i stolarna ibland, minns inte när de slutade men de gick själva när de var 9 resp 10 månader.

    Ett tips är att köpa begagnat...

  • Tvillingar11

    Vi kommer nog köpa två stycken. Jag tror att det kommer gynna dem och att det underlättar för mig också när jag är ensam med dem. Jag kommer givetvis inte ha de i gåstolarna flera timmar i streck. En stund varje dag till att börja med, sen sitter de i sina babysitters, matstolar. De är på golvet långa stunder varje dag för de tycker de om. De har börjat leka med varandra, rullar på mage och tillbaka på rygg, ena tjejen rullar sig fram och den andra ålar sig fram. Men de blir mycket bärande så om de lär sig att ta sig fram med stolarna tror jag att de blir mer sysselsattaoch uppskattar det. Det enda som oroar mig är att de inte kan sitta än utan stöd, att det kanske inte är så bra med gåstolen då, men vi får känna av hur bekvämt det är.

  • gedansk
    Tvillingar11 skrev 2011-12-08 19:19:31 följande:
    Vi kommer nog köpa två stycken. Jag tror att det kommer gynna dem och att det underlättar för mig också när jag är ensam med dem. Jag kommer givetvis inte ha de i gåstolarna flera timmar i streck. En stund varje dag till att börja med, sen sitter de i sina babysitters, matstolar. De är på golvet långa stunder varje dag för de tycker de om. De har börjat leka med varandra, rullar på mage och tillbaka på rygg, ena tjejen rullar sig fram och den andra ålar sig fram. Men de blir mycket bärande så om de lär sig att ta sig fram med stolarna tror jag att de blir mer sysselsattaoch uppskattar det. Det enda som oroar mig är att de inte kan sitta än utan stöd, att det kanske inte är så bra med gåstolen då, men vi får känna av hur bekvämt det är.
    jag tyckte att gåstolarna och lekhage var super. Lekhagen hade jag ute i skyggan på sommaren. När det var riktigt varm i sommras så tog jag en bunke med vatten som de fick sitta och plaska med. Just när man är själv så får man hitta på lösningar som funkar för en.
  • trollbuset

    Gedansk - din sista mening säger mycket om hur man får förhålla sig i livet som tvillingförälder -"man får hitta lösningar som funkar för en".
    Jag var alltså positiv till gåstolar så inte det missförstods. Just av denna anledning - vad funkar för mig, så jag får en ok vardag hemma med två små.

    Tvillingförälder - något för dig som vill öva din kreativitet

  • gedansk
    trollbuset skrev 2011-12-09 19:09:40 följande:
    Gedansk - din sista mening säger mycket om hur man får förhålla sig i livet som tvillingförälder -"man får hitta lösningar som funkar för en".
    Jag var alltså positiv till gåstolar så inte det missförstods. Just av denna anledning - vad funkar för mig, så jag får en ok vardag hemma med två små.

    Tvillingförälder - något för dig som vill öva din kreativitet
    Eller på framtida anställnigsinterjuv " är du stresstålig?" jag har tvillingar behöver jag säga mera ; )
  • fröken skywalker
    gedansk skrev 2011-12-09 19:36:32 följande:
    Eller på framtida anställnigsinterjuv " är du stresstålig?" jag har tvillingar behöver jag säga mera ; )
    Kul! Var just på en kurs idag för ett uppdrag där man behöver vara lite stresstålig. Upptäckte att vi var tre dom satt nära varandra som var tvilligföräldrar.
  • PiffÅPuff

    Absolut! Våra hade jättekul med sina! Det bästa dom visste var att ta sig ut ur lägenheten "på egen hand", åka hiss och vara med i tvättstugan! ;o)

  • Tvillingar11
    PiffÅPuff skrev 2012-01-10 12:23:23 följande:
    Absolut! Våra hade jättekul med sina! Det bästa dom visste var att ta sig ut ur lägenheten "på egen hand", åka hiss och vara med i tvättstugan! ;o)

    Kan uppdatera och berätta att vi köpte gåstolar till flickorna. De älskar att sitta i den
Svar på tråden Gåstolar till tvillingar- ja eller nej?