• troddeduja

    Diarré, men bara på natten...

    Har en jänta på snart 2 år. Hon är lite snorig och hostig (slemmig hosta), men är pigg, ingen direkt feber (ca 38,1), pigg och äter och dricker bra.
    Problemet är att hon har diarré, men bara på natten. Jag kollar alltid till henne innan jag går och lägger henne och då har hon inte gjort i blöjan. Men på morgonen när jag kommer in i rummet så stinker det nåt fruktansvärt, det luktar i princip spya! Då har hon gjort ner hela sig med bajs, det är rinnigt och luktar som sagt var som spya.
    Men det är som sagt var bara en gång varje natt och inget på dagarna, det har varit såhär 4 nätter i rad nu. Detta har gjort att hon har fått svamp i rumpan (behandlar det med Kortimyk).
    Vad sjutton kan det va? Hon får välling innan hon sover.

  • Svar på tråden Diarré, men bara på natten...
  • BVCsköterska Carmen

     Hej!

    Barn har ofta mycket varierande avföring; såväl avseende konsistens som frekvens. Är det så, att det påtagligt ändrar sig till rinnig diarré, illaluktande etc. kan man ju pröva t.ex. mjölkfritt en tid. Detta så länge hon mår bra f.ö. och går upp i vikt etc. Någon enstaka gång kan det ju också handla om en infektion; utomlandsvistelse? Fått antibiotika för något annat senaste veckorna (kan ge en s.k. clostridieinfektion)?

    Prata med din BVC Sköterska för att göra upp en strategi.
    MVH
    Carmen

Svar på tråden Diarré, men bara på natten...