• 2890

    Info om ihopväxta ryggkotor..?

    Hej!

    Barnläkaren på bvc skickade en remiss till KS för min 2-åriga son, pga att han har en kraftig svank. Vi har varit där 2 ggr hos läkare o 1 ggn för att röntga ryggen. Den första läkaren har inte sett något fel på ryggen på röntgenbilderna. Så hon tror att det bara är svaga muskler i ryggen, som kommer bli normala efter kroppen växer i fatt..

    Men nu vid 3dje besöket fick vi träffa en annan läkare (överläkaren) som tittade på samma bilder och tror att de nedre kotorna är ihopväxta, för han kan inte se några diskar mellan kotorna.. :( 
    Och nu ska vi bara vänta i 9 mån och senare göra en magnetröntgen av hela ryggen.  

    Men jag skulle vilja läsa lite om det själv, men hittar bara info om hundar o hästar som har ihopväxta ryggkotor när jag googlar på det..

    Vet ni om det är så ovanligt eller vet ni någon bra sida man kan få lite mera info om liknande fall..?    

    Mvh Jessica 

  • Svar på tråden Info om ihopväxta ryggkotor..?
  • BVCsköterska Carmen

       Hej!
    Ni tycks ha hamnat "rätt" i vården och träffat duktigt folk. Jag skulle ta alla funderingar med dem i första hand då de har "hela bilden" av ert barn. Så fort man börjar googla på enskilda fynd/symtom, som man nu heller inte tycks veta om det är korrekt innan ni gjort MR, så hittar man ofta saker som är lite skrämmande och EXTREMT ovanliga. Det är just dessa sjukdomar, syndrom etc. som det å andra sida skrivs mest om, just för att det är ovanligt.

    Fråga er doktor om bra information.
    MVH
    Carmen

Svar på tråden Info om ihopväxta ryggkotor..?