• Anonym (79:an)

    Hjälp

    Hejsan!

    Känner mig som den mest onormala och odugliga kvinnan på detta jordklotet även om jag säkert inte är ensam om detta problem så känns det så.
    Har redan dålig självkänsla och självförtroende. Nu är det så att jag har en svidande, brännande känsla i underlivet vid samlag eller mest vid "inträngandet" och det är det ända som finns i min hjärna när tanken på sex kommer fram, var je gång jag ska ha sex tänker jag bara på hmm hur mycket svider/bränner det idag. Har verkligen ingen lust till sex och tycker inte det är skönt.. Finns det någon kräm/salva, tablett, träning eller vad som helst som kan hjälpa mig mot detta? Är tillräckligt våt och använder glidmedel men det hjälper inte tyvärr :( 

    tacksam för råd och tips

  • Svar på tråden Hjälp
  • sexologen

    Hej!

    När man som du upplever smärta i samband med samlag så blir det i sig en låsning och en negativ spiral. Kroppsminnet är mycket starkt och reagerar på smärta och i ditt fall gör detta att du spänner dig och tänker på smärtan vid just penetrering. Hur fungerar det om du tex. för in ett finger eller en tampong, smärtar det också då?

    Det som kan fungera vid just smärta vid som du skriver själva inträngandet är att öva avslappning av bäckenbottenmuskelaturen, att spänna och slappna av i slidan och att då du övar själv känna med ditt finger hur dina muskler känns då du spänner och slappnar av. Värt att testa!

    Blir dina besvär inte bättre bör du kontakta en gynekolog som kan hjälpa dig vidare. Det finns hjälp att få!

    Lycka till!

    Hälsningar
    Sara Dahlin          

Svar på tråden Hjälp