• Limonella

    Ni som INTE har använt era av CIO-metoder, när har era barn börjat sova ok på nätterna?

    Som rubriken säger, när har era barn börjat sova utan att behöva äta, vaggas osv om nätterna? Jag vänder mig till er som inte använder 5mm eller SHN eller något annat som går ut på att barn lämnas ensamma (trots att de kanske är ledsna). 

    Jag kommer aldrig att lämna mitt barn ensam när hen är ledsen utan kommer alltid att vagga, mata, trösta och finnas där när hen behöver det. Samtidigt är jag trött och skulle behöva höra om andra barn som faktiskt har börjat sova skapligt om nätterna. Mitt barn är bara 10 månader så jag är fullt medveten om att det kan ta ett tag till, men lite hopp skulle inte skada. Just nu känns det som att barnet kommer att vakna stup i kvarten tills hen är tonåring... 

  • Svar på tråden Ni som INTE har använt era av CIO-metoder, när har era barn börjat sova ok på nätterna?
  • Mary Wollstonecraft

    Har aldrig använt skrikmetodet, båda sover lugnt hela nätterna. De är nu snart 5 år, samt den andra 5 månader. Vi lägger dem samtidigt, i vårt sovrum. Läser saga för femåringen, lillebror ligger bredvid och lyssnar om han inte redan somnat vid kvällsflaskan. När sagan är slut släcker vi lampan, killar storebror lite på ryggen och sedan somnar han på cirka 5 minuter. Klart! Vi sover alla i vårt sovrum. Storebror har en växasäng bredvid vår, lillebror sover mellan oss. Lillebror vaknar en gång per natt och äter.

  • Tygtiiger

    Ettan: i tvåårsåldern

    Tvåan är bara 15 månader, han vaknar rätt ofta.  


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Cornellia

    Vår son sover väldigt bra, han äter dock fortfarande på nätterna, men det innebär oftast att vi helt enkelt ger honom en flaska "i sömnen" när vi går och lägger oss. Då sover han mellan 21-06

    Så här har han sovit kanske sen han var 6 månader. Vi har aldrig hållit på med några metoder eller liknande.

  • Parcae

    Sonen började nog sova hela nätter vid tre månader ungefär och han behövde väl vaggas fram till 8 månader kanske. Efter det gick det bra att ligga bredvid bara. Han har alltid fått sköta sin egen sömn utan någon styrning från oss och från 1 år så har han sagt till själv när han behöver sova. Nu är han snart fyra och det är extremt sällan han själv inte känner av och säger till att han vill gå och lägga sig.

  • Natulcien

    Sonen sov hela nätter utan uppvak från 3 månaders ålder. Ammades, buffades eller smektes till sömns upp till 1 år, då han var redo att somna själv utan några som helst påtryckningar eller metoder från vår sida. Vi har alltid följt hans rytm och behov.
    Men han gillar att sova. Om han är sjuk, förkyld t.ex., så blir han ledsen för att hans sömn blir störd...

  • Snusklubba

    Lite olika för varje barn. Jag har 4 st.

    Första: hon sov hela nätter utan behov av vaggning i famn när hon var runt 1 år. Sen dess har hon sovit bra, hon är nu 7 år.
    Andra: har först nu när han är 5 år börjat sova hela nätter utan något uppvak. Oftast har det rört sig om kissa på natten.
    Tredje: han har haft nattskräck och fram till han var 2år var han otröstlig. Sen har det kommit i perioder och nu när han ska fylla 4 så börjar nattskräcken släppa, men vissa nätter vill han ändå kommer över i min säng.
    Fjärde: han använde mig som napp till det han blev 1 år. Han vägrade vanlig napp helt enkelt. Sen dess har han helt klart sovit bäst på nätterna, men blir han väckt av något storasyskon vill han gärna komma över till min säng.

    Vissa nätter har jag tre pojkar i sängen...  

  • Alexi

    Äldsta vaknade en gång per natt för att få en flaska välling från åtta månader ca och runt 14 månader, efter att vi tagit bort vällingen, började hon sova hela nätterna utan att vakna.

    Tvåan ammades på nätterna fram till ca tolv månader men det tog nog ett halvår till innan han verkligen började sova stabilt, men det berodde nog en hel del på sjukdomar och annat. Nu är han 21 månader och sover hela nätterna i sin säng rätt ofta men ibland vaknar han och vill sova i vår säng och somnar då om direkt. Dvs sällan mer än 1-2 uppvak på en natt.

  • ttomten

    Vårt barn vaknade alltid en gång per natt och behövde "handpåläggning"  för att somna om tills det var 3 år gammalt, sen började det sova hela natten utan att vakna alls. Det var ju bara en gång per natt så kanske inte så jätteansträngande, men ändå lite jobbigt då det låg i eget rum och man var tvungen att gå upp ur sängen och gå dit.

  • Queenie70

    Sova hela nätter har han gjort sedan han var några månader. Att somna utan att aktivt behöva sövas har han gjort sen strax innan två vill jag minnas!

  • Piff

    Min tös är 11 månader och hon sover hela natten från kl 21-9 om hon sover mellan mig och sambon. Om vi lägger henne i sin säng vaknar hon någon gång under natten och får komma över till oss där hon somnar om och sover klar. Hon drack välling 1 gång/natt tills hon var ca 9-9.5 månader(ammade 2 ggr/natt tills hon började med välling vid 7-8 månader).

  • Catti41

    Tja, han ammades ett par år på natten, men JAG vaknade ju inte så även om han var vaken så sov ju jag... Sen var det väl perioder med knorvande, men det minns jag inte längre. Nu är han snart fem år och sover för det mesta hela natten även om han kommer in till oss runt trehugget och somnar om direkt. Vi märker det inte. De senaste åren har nattsömnen varit diagnostisk: sover han inte bra är han sjuk, eller blir sjuk under följande dag.

    Jo förresten, han sov apdåligt en period när han var två, det tog nog några veckor innan vi fattade att han var kissnödig så när vi började ta upp honom på potta så gick det över. Det var ju inte så kul för oss, vi ställde klockan på 2 och tog varannan natt. Det gick dock över ganska fort.

  • RS89

    1 månad: vakna varannan-var tredje timme
    3 månader: somnar 20.00, mat 23.00,  03 (ibland 05) och vill upp 06.
    nu 6 månader: somnar 20.00, mat 01 och sover vidare till 07-08.

    det är så här min sons sömn och matvanor på natten har sett ut. tydlig utveckling. jag tycker att han sover bra nu, han vaknar en gång och äter i sömnen, nog för att han tycker att det är gott. jag har aldrig använt mig av någon metod, han har skött det själv. 
    däremot slutde jag amma honom när han var 3 månder men jag tror inte att det påverkade hans sömn eftersom jag redan hade delammat i en månad och han åt flaska på natten då med (fick någon kristallsjuka och var tvungen sova 8 timmar i rad för att stabilisera detta så han kunde inte amma på natten). 

    när jag ska natta honom brukar han gå omkring och bära på honom. egentligen kan han somna om man ligger jämte honom, men både jag och han tycker att det är mysigt om han tätt somnar intill mig. jag har absolut inga problem med att han inte somnar själv. nattningen är en del av vår vardag och jag har ingenting emot att natta honom.

    nu har vi ju perioder med tandsprickningar så han vaknar till flera gånger på natten och gnäller lite men vänder honom på sidan och låter honom hålla min hand och då sover han så gott så.

    jag tror att man måste låta barn utveckla sig och mogna själva, inte påskynda utvecklingen genom grymma metoder som att tex lämna dem gråtande i 5 minuter. 

  • Älskade mirakel

    Vårt barn vaknade minst varannan timme för att äta ända från natt nr 1! Många gånger ammade jag mellan 8 och 10 gånger per natt... Vid 1½ års ålder orkade jag inte längre, och då sov maken med barnet några nätter, medan jag var på soffan, och sedan dess har barnet sovit om nätterna! Ibland vaknar han till, men somnar om själv. Vi samsover och har gjort så sedan allra första natten.
    Vi vägrade båda följa olika skrik- och sovmetoder, så vi har vaggat, vyssat, gått omkring tills barnet varit nöjt och somnat tryggt. 

  • Takex

    Strax innan han blev 2 månader så slutade han äta på natten. Han har innan det inte behövts vaggas eller så alls, bara få lite påfyllning i magen. Vi samsover, även på dagarna då sover han alltid hos mig. Antingen i bärselen eller i min famn så han är alltid nära, alltid hos mig och har alltid sovit väldigt tryggt och lugnt, så fort jag satte in en viss rutin (hans snuttnapp, hans snutte och hålla honom på ett visst sätt) så har han varit otroligt lättsövd. Somnar på 2 minuter.


    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Busflickan

    Mitt barn började sova på nätterna omkring 2 års ålder, då vi helt tog bort dagsömnen (även dagisdagar). Innan dess somnade hon seeent (23-05) och vaknade alltid 8. Upp till hon var ett halvår åt hon på nätterna. Under hela denna tid och fram till omkring 3,5 års ålder så vaknade hon 5-25 ggr/natt. Hon ville känna att jag var bredvid, ha nappen, dricka vatten, kissa och en massa annat. Hälften av gångerna var dock bara att hon gnydde och ville komma närmre mig (gärna sova på mig).

    Nu har jag en 5 åring som sover på nätterna nästan jämt. Bara vaknar om hon behöver kissa, är sjuk, drömmer eller liknande men oftast max 1 gång/vecka. OBS! detta är inte det vanligaste, så bli inte uppskrämd. Men hon är en ovanlig unge på alla sätt.

  • VitaVera

    Sonen har sovit i vår säng fram tills 14 månaders ålder. Men i julas blev det allt bökigare och ingen fick ordentligt med sömn. Så vi ställde spjälsängen bredvid vår och pratade om den som hans säng. Och när vi sedan började natta honom i den så accepterade han det från dag 2. Vi sitter hos honom och pratar, kramar och buffar tills han somnar. Och till skillnad från när vi samsov så vaknar han faktiskt inte efter att han väl somnat (vilket tar 20-60min). Så nu vid 15 månader sussar han 20.30-06.00 ungefär.

Svar på tråden Ni som INTE har använt era av CIO-metoder, när har era barn börjat sova ok på nätterna?