• Anonym

    Sluta med ersättningen?

    Min dotter är 9 månader fyllda precis. Hon är ersättningsbarn från starten. När hon började äta riktig mat vid 6 månader så fick hon först 2-3 flaskor per dag (230 ml st), sen lade vi till ytterligare ett mål mat + mellanmål och hon slutade äta på nätterna och behöll enbart en liten flaska precis innan hon ska sova på kanske 100 ml.

    Jag har velat ge henne ersättning även nu, för att jag inbillar mig att det finns bra mineraler och vitaminer däri som är bra för henne

    Men igår gav vi gröt på kvällen för att hon skulle stå sig lite bättre (hon hade ätit dålig på dagen) och jag försökte även ge henne den lilla flaskan vid sänggåendet. Men NEJ, det ville hon inte. Hon puttade bort den och började gråta. Somnade sen som vanligt och sov hela natten. Idag tänkte jag ge henne lite ersättning som mellis, men samma sak igen. Puttade bort flaskan och började gråta, men åt med god aptit en rostad smörgås och en halv banan.

    Nu undrar jag:

    1. Är det ok att sluta med ersättning när hon är 9 mån (hade tänkt fortsätta tills hon är ett år)
    2. Får barnet i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler ändå om de äter varierad kost, grönsaker, frukt och bär?

    Hon äter:
    Frukost: Stor portion gröt med mosad banan/päron/blåbär
    Mellis: Lite bröd eller frukt/plockmat
    Lunch: 2 dl hemlagad mat
    Mellis: Plockmat
    Middag: 2 dl hemlagad mat
    Kvällsmat: En portion gröt (sen ett par dagar tillbaka, annars en liten flaska ersättning)

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Sluta med ersättningen?
  • BVCsköterska Carmen

    Hej!

    Det går alldeles utmärkt att sluta äta ersättning vid 9 mån.
    Gröten går precis lika bra.

    Ditt schema ser alldeles ypperligt ut.

    Toppen

    Vänligen Carmen

Svar på tråden Sluta med ersättningen?