• millchan

    Förskola/lekis

    Till hösten ska våran son börja på lekis och jag som mamma är lite nervös!
    Det är så att vi trivs inte med dagis och den rektorn vi har i dag så vi har valt att han ska få gå på ett lekis som inte tillhör vårat område!
    Nu är jag bara lite nervös att dom nya barnen på lekiset kommer antingen att mobba honom eller se honom som en maskott i gruppen, jag vet att det är förutfattade meningar men jag kan inte låta bli att oroa mig!
    Han kommer att börja på tränings särskola efter lekis men det är ju 1 1/2 år dit!

    Hur har ni andra gjort när era barn börjat på lekis och ni inte valt att barnen går där den redan känner andra barn från dagis?

    Grabben min har ingen direkt diagnos mer än måttlig utvecklingsstörning men han kan inte prata, går hjälpligt, vet inte hur man leker med andra barn, kan inte äta själv, inte klä på eller av sig mm, mm, mm!      

    Han är mitt allt och jag vill att han ska ha det så bra som möjligt så om ni har några som hälst tips och råd att ge så är jag jätte tacksam!   

  • Svar på tråden Förskola/lekis
  • chanella

    Jag skulle prata med personalen på det nya stället och "göra en plan" för hur din son ska komma in i gemenskapen och hur ev. dåligt bemötande ska hanteras och följas upp. Du kommer känna om dom är engagerade och om det blikr rätt förskola för er. Pepp och lycka till!

  • millchan

    Tack!

    Ja vi kommer att ställa en massa frågor till förskolan, och visst måste vi känna engagemang fårn dom sen vill vi ju gärna åka ut och kolla på skolan också innan vi bestämmer oss!
    Vi vill ju bland annat veta om det kommer att gå nåt annat barn med utv störning/handikapp där också för det skulle kännas bättre för oss att våran grabb inte är ensam med svårigheter!

    Ska tänka på att fråga dom hur dom ska introdusera grabben i gruppen, hur dom lägger upp saker när det kommer in en som inte är som dom andra!

    Tack för tipset!      

Svar på tråden Förskola/lekis