• Svar på tråden Mat
  • Fanny b

    Jag har två dvärgkaniner. De får normalt pellets en gång per dag, 1-2 nävar. En morot eller äpple per dag, och utöver det fri tillgång på hö. De är utekaniner så nu när det är kallt har jag ökat på fodermängden för att de lättare ska hålla värmen. Generellt är kaniner lättfödda så det gäller att se till att de inte blir överviktiga. 

  • Ostbulle

    Ja precis, vill inte han ska bli överviktig, 
    Och ja pellets är väl det bästa och ge dem.
    Men min kastar ut maten om det bara är pellets, så han får bland mat.
    Och 1näve ska räcka till honom då??

    Slipper jag tänka på det, tack. 

  • Fanny b
    Ostbulle skrev 2012-02-05 14:04:31 följande:
    Ja precis, vill inte han ska bli överviktig, 
    Och ja pellets är väl det bästa och ge dem.
    Men min kastar ut maten om det bara är pellets, så han får bland mat.
    Och 1näve ska räcka till honom då??

    Slipper jag tänka på det, tack. 
    Nu vet jag inte vad du menar med blandmat, men om du vill testa att ge honom pellets så finns det olika sorters sådan. Själv gav jag mina kaniner ett dyrt kaninfoder när jag först skaffade dem, bytte för någon månad sedan till ett billigare sådant. Resultatet blev att de knappt åt det. Nu har jag bytt tillbaka till det första fodret.

    Det finns säkert olika åsikter om det men jag tycker att en näve pellets räcker till en kanin. Märker man att kaninen blir för smal kan man öka doseringen.
  • Dr Mupp

    Först och främst fri tillgång på hö. Sen om det behövs för att kaninen ska hålla vikten så fyller man på pellets. Vår dvärgvädur som bor ute får ½ dl per dag. Till sommaren kommer vi dock få sänka mängden eftersom hon då annars blir tjock.
    Lite örter och grönsaker på det och så grenar såklart.


    Ostbulle skrev 2012-02-05 14:04:31 följande:
    Ja precis, vill inte han ska bli överviktig, 
    Och ja pellets är väl det bästa och ge dem.
    Men min kastar ut maten om det bara är pellets, så han får bland mat.
    Och 1näve ska räcka till honom då??

    Slipper jag tänka på det, tack. 
    Jag skulle säga att ett dåligt pellets är lika illa som gnagarblandning. Bra pellets är att föredra. Exempel på bra pellets är Oxbow bunny basic och Veresele-laga cuni complete/cuni pro. 
     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Mat