• Aurora h

    Hur 17 få undulat tam?

    Jag har haft en undulathane hos mig i en vecka, han är nu sju veckor gammal. Jag har verkligen försökt att få honom tam, men det går verkligen inte!! De första dagarna kunde jag snabbt klappa honom, och jag kunde liksom lura honom till att stå i min hand. Nu känns det precis som att det berodde på att han inte visste bättre, för så fort jag kommer i närheten av honom med handen nu, så blir han alldeles uppstressad. Och jag har varit extremt försiktig i rörelserna för att inte skrämma upp honom. Dessutom har jag ofta försökt att locka med mat osv, för att han skall förknippa handen med något positivt.
    Jag vet att en vecka är kort tid, men det känns fel när utvecklingen liksom går åt fel håll...
    Jag tog över en unulat för en massa år sedan som inte var tam, och den fick jag tam på kort tid bara genom att ha handen stilla i buren. Tillslut hoppade fågeln upp på min hand och det var inga problem. Det verkar inte fungera den här ggn tyvärr...
    Tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Hur 17 få undulat tam?
  • canmamma

    Tålamod, tålamod. Du är inne på helt rätt väg och det kan ta lite tid att bygga upp förtroende och få en liten fågels tillgivenhet. Ibland kan man skynda på processen genom att använda vad som kallas negativ förstärkning: hur nära kan du komma fågeln utan att den skyggar? Sätt handen precis där eller liiite, lite närmre och när fågeln är lugn så tar du bort handen som belöning. Upprepa med handen en mm närmre tills du kan röra vid näbben eller magen eller vad du nu vill. I min erfarenhet så fattar undulater fort spelets regler (lugnt beteende och det läskiga försvinner) och man kan få en handtam fågel på kanske 10 sessioner på några minuter var. 

    Sedan måste man ju ändå vinna tillgivenhet och förtroende med mat och kel och lek, men detta tar snabbt en till ett handtamt stadium och är inte särskilt stressigt för fågeln. Jag brukar använda det tills jag har en fågel som lugnt äter och tar mat ur handen och sedan använda positiva belöningar istället.

    Åh, det var länge sedan jag hade en liten ungfågel nu och jag saknar det. De är roliga små krabater och man får så mycket mer i utbyte om man får deras förtroende.  

  • linn74

    Mitt tips: kolla först o främst en hemsida som heter undulatportalen.
    Där finns massor med bra info,om man går in under "fakta"
    även om tamträning.
    Nu vet jag inte hur det gått för dej,var ett tag sen du lade in tråden..
    Sen en sak till: undulater ska ha en artfrände, de ska inte leva ensamma, mer om det på den hemsidan oxå. 
    Vi har 2,köpta hos uppfödare,fick hem de början av maj o hon hade tränat de sen de var riktigt små o de var lite rädda för oss första dan,men sen har det sakta släppt o vi tamtränar dagligen.
    Sen var det bra tips ovan oxå. Att vara lugn,prata med glad ton o berömma o gå sakta fram o ha massvis med tålamod.
    Lycka till! 

  • Laraeldakkak09

    Jo alltså vi har köpt 2 stycken undulater men dom är vuxna och inte så tama. Kan man få dom tama även om dem är vuxna? Har ni några tips som fungerar? Blir glad över ett svar????

Svar på tråden Hur 17 få undulat tam?