• Anonym (nedstämd)

    Gemensam "uppvärmning"

    Ska inte "uppvärmningen" innan sex vara gemensam, egentligen?
    Min sambo har aldrig varit intresserad av förspel eller eftermys, men nu när vi funderar på barn så har han läst att chanserna att få en pojke är större om kvinnan faktiskt får orgasm. Så nu kom han med förslaget att han går och tittar på lite porr  "så att grabbarna vaknar till" och jag "värmer upp" mig själv på egen hand och sen har vi sex. Jag tycker att det känns väldigt fel, för tanken med sex är väl ändå att det ska vara mysigt, roligt och gemensamt hela vägen?
    Under de 5 år vi har varit tillsammans så har han lyckats ge mig orgasm en eller ett par gånger, förspel finns inte på kartan jag ska bara göra honom redo och sen är det pang på tills han kommer och sen färdigt med det. Visst har jag övertalat honom några gånger att faktiskt försöka lägga ner lite tid på att få mig redo, men blotta vetskapen om att han inte tycker om att göra det, sätter kedja och lås på min upplevelse och då fungerar det ändå inte. Sålunda drar jag mig för att ha sex med min sambo, för jag njuter inte av det alls... Känns som om jag lika gärna kunde vara en uppblåsbar docka, som finns till endast för hans tillfredsställelse, med den skillnaden att det nästan alltid gör ont när vi har sex eftersom jag inte är redo...
    Jag har försökt att prata med honom om detta men han verkar inte förstå han menar att "alla han varit med innan" (och det är fler än jag vill tänka på) aldrig haft några problem med att få orgasm, vilket i princip får mig att undermedvetet tro att det är MIG det är fel på, att jag inte är "normal"... Framförallt eftersom jag bara har fått kanske max 10 orgasmer under hela mitt sexuellt aktiva liv.
    ÄR det något fel på mig då??

  • Svar på tråden Gemensam "uppvärmning"
  • sexologen

     Hej!

    Det är sällan något fysiologiskt fel som gör att en människa inte akn få orgasm. Du skriver också att du fått det vilket tyder på att du har förmågan att få orgsam. Det som gör att du inte får orgasm är som du skriver omständigheterna runt ert sexliv. Ett sexliv ska vara precis som du beskriver något gemensamt. Din partner har inte med känslan i ert sexliv utan tänker mer prestation.Hans prestation och hans utlösning/orgasm. Att ni haft det så här i fem år är beklagligt och något ni måste förändra. Ni behöver kommunicera med varandra om hur ni vill ha ert gemensamma sexliv och det är absolut inget fel på dig. Hur din partner hade det med tidigare relationer hör inte hit utan nu måste ni förbättra ert gemensamma sexliv så att ni båda kan känna lust, tillfredsställelse och njutning.  

    Ta gärna hjälp av någon utifrån och diskutera igenom ert problem med, tex familjeterapeut, psykolog eller sexolog.

    Var ärlig och rak med hur du upplever situationen och visa och berätta för din partner hur du vill ha det och hur du inte vill ha det. Kanske också bra att vänta med att försöka skaffa barn tills er realtion är mer stabil och tills ni upplever ett gemensamt sexliv båda kan vara nöjda med.

    Hälsningar
    Sara Dahlin     

Svar på tråden Gemensam "uppvärmning"