• Lindis1978

    Någon som gjort laparoskopi???

    Hej!

    Jag väntar på att få tid för en laparoskopi som jag ska göra för att få reda på om mina äggledare fungerar eller ej. Har tidigare gjort en HSG som ej blev så lyckad och inte kunde påvisa någon passage.

    Någon annan som gjort detta och kan berätta något om det? Både positivt och negativt är okej..... 

  • Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???
  • Lillstoran
    avstängd skrev 2012-03-05 16:21:02 följande:
    Ser att ett par av er har gjort en hysteroskopi på Sabbatsberg. Hur var läkarna på det sjukhuset? Jag har aldrig varit där och ska dit på en hysteroskopi men jag ska vara vaken under undersökningen för att jag är rädd för att sövas.   Dom ska undersöka mig med fiberoptik tydligen. Tog det länge att få själva undersökningen gjord efter att ni var där på första besöket? Någon som vet hur bra Sabbatsberg anses vara på gynekologiska sjukdomar?

    Katarina Englund hade jag. Jätteduktig. I övrigt se inlägg ovan.
  • Lillstoran

    En fråga - hur lång läkningstid har en laparoskopi? Läste i en gammal tråd att läkningstiden var 2 månader! Då kan man absolut inte hålla på med detta mellan IVF behandlingar. Möjligen i juni precis före alla går på semester o klinikerna är stängda. Vet någon som därefter gjort IVF?

  • idealisten i mig

    Lillstoran: läkningstiden är i normalfall absolut inte månader! I princip ska man kunna jobba nästa dag, men man kan nog räkna med ngn dag för återhämtning. Hittar de ngt att bränna bort el. dyl. så har man kanske lite extraont, då måste de också pumpa in mer gas (->får ont i axlarna efteråt). Då känns det lättare att vara horisontalt =)
    Jag åt pergo då när jag opererades, hade ÄL en vecka efter och enligt läkaren var det bara att köra igång direkt!

  • Burberry

    Laparoskopi är inget att oroa sig, man är lite svullen i buken de första dagarna efter, men det är ingen stor operation. Tog själv bort endohärdar  för 5 år sedan samtidigt som de kollade om det var fri passage, och har nu precis  bokat tid för att kolla om det behövs göras laparoskopi en gång till inför den planerade ivf:n i höst.

    Lycka till allihopa!

  • Lillstoran

    Jag är till skillnad från er andra inte rädd för operationen utan svaret. Tänk om de hittar sammanväxningar så att jag aldrig kan bli gravid naturligt. Dock när jag läst på finns det vätska i blockerade äggledare kan det göra det omöjligt att lyckas med IVF. Det syns bara om man öppnar, eller i vart fall får man en säkrare diagnos. Ibland känner jag för att strunta i allihopa och ha hoppet kvar att det ska gå på naturlig väg. Å andra sidan det är väldigt stora belopp att bekosta IVF. Det finns de som efter 6 misslyckade behandlingar upptäckt detta vid laparoskopi. Bäst att få svaret innan kata ut 100 000 kr i onödan för 3 behandlingar. Jag får inte köpa 3 pak eller graviditetsgarantin då jag är för gammal. Sedan läste jag här på FL om en som gjort IVF med laparoskopi innan. Hon var p g à läkning, sprutorna sätts väl precis där o nålen vig äggplock tvungen att vänta i 2 timmar.

  • Lindis1978

    Var på besök INFÖR laparoskopi precis. En besök som jag fick vänta i över en månad på för att få komma till. Nu är det två månaders kö för att få göra själva laparoskopin också. Känner mig helt knäckt. Orkar inte gå i ovisshet och väntan längre

  • Lillstoran

    Var på Huddinge IVF mottagningen idag. Läkaren blev konfunderad när det varit totalstopp i båda äggledarna vid spolning, ingen passage alls och att jag sedan blivit gravid på naturlig väg. Han sa att det inte är totalstopp men att det säkerligen är delvis stopp som försvårar. På laparoskopin undersöker de utsidan av äggledare så enligt honom gick det inte att få en 100 procentig diagnos där heller. Och de opererar aldrig oaktat vad de hittar. Min vanliga gynekolog var också konfunderad när det var totalstopp vid äggledarspolningen o att jag sedan blivit gravid senare spontant. Han anade också att problemet låg i äggledarna eftersom alla värden är bra, progesteron 45 vilket är ett bra värde. Så det är inte problem med ägglossningen.

  • Lillstoran

    Barnmorskan som jag går på akupunktur hos nämnde att det inte är ovanligt som i mitt fall att bli gravid 1 mån efter äggledarspolningen, men om det är något fel så stänger äggledarna igen sig om ett tag och så kan man ju inte hålla på att spola dem varje månad. Som jag skrev kan man ha delvis stopp i äggledarna eller den ena vilket försvårar. Som ett avloppsrör som delvis slammat igen, då rinner ju attest slaktare. När man spolat igenom röret så rinner vattnet mycket fortare. Sedan kommer smutsen tillbaka. Det var helt stopp i avloppet, när jag hade rensat röret rann det helt fritt. Det är väl samma sak med äggledare.

  • Lindis1978
    Sessan 83 K skrev 2012-04-12 15:22:59 följande:
    Hur går det för alla i denna tråd? Har någon redan gjort sin op? Hur mår ni efteråt?
    Jag har fått tid på Sophiahemmet 2 maj. Blev less på att vänta på tid på S:t Göran, efter en månads köande fick jag höra att det ökat ytterligare tre månader. Då bröt jag ihop och ringde till Fertilitetsmottagningen och de skickade en ny remiss till Sophia. Fick tid där för första besöket inom några dagar och ska som sagt göra laparoskopin 2 maj där. Först kändes det skönt att äntligen ha fått tiden jag väntat på, men senare på kvällen kändes det jättedeppigt för man vet ju inte vad man får reda på. Vill ju inte få veta att jag absolut inte kan bli gravid på naturlig väg. Men så kan det ju faktiskt bli. Hm, blandade känslor inför detta. Ska i alla fall bli skönt att utredningen snart är klar.

    Själv då?
  • Sessan 83 K

    ja jag ska op nu i slutet på April.... huuuu va nervös jag är inför detta!!!! Både sövning, uppvaket, läkningen och GIVETVIS resultatet! Min gyn tyckte jag skulle göra en op innan de börjar med behandling av pergotime och liknande så att de inte behandlar mig i onödan om där inte finns passage! Ska åka utomlands  i början av Juli så jag hoppas att såren har läkt och att man inte ser allt för mycket av de då jag alltid har bikini på mig då vi är utomlands

  • Lindis1978

    Såren läker förmodligen ganska fort. Första snittet läggs i naveln så det lär nog inte synas särskilt mycket. De eventuella två andra snitten (om något behöver åtgärdas vid ingreppet) läggs så långt ner som möjligt så att det inte ska synas när man har bikini. I alla fall enl läkaren som ska operera mig. Vid alla kirurgiska ingrepp är det dock bra att tejpa såren samt undvika solande av ärren närmsta halvåret (har jobbat hos en kirurg ).

    Jag ska också på solsemester, fast i augusti. Hoppas vi kan dölja våra ärr under bikinin då. Du måste berätta efteråt hur det gick för dig när du gjort ingreppet.

  • Lillstoran

    Läkaren på Huddinge (IVF) blev konfunderad då äggledarspolningen visade totalstopp i båda äggledarna o sedan blir jag naturligt gravid 1 mån. Senare. Han trodde dock att det var nedsatt passage men inte helt stängt för då hade jag inte kunnat bli gravid naturligt. Man kan tydligen ha delvis passage eller halvpassage som dock gör det svårare. Vidare trodde läkaren att de hade kommit in med ytterst lite passage och lyckas spola rent. J m f ett avloppsrör, när de börjar spola så rensas röret från smuts, vattnet rinner fortare, när röret är fritt från smuts så rinner vattnet helt fritt. Sedan slammar det igen o man måste spola på nytt. Är det dock igenvuxet går det inte att spola upp. Jag har fått prova Pergotime 4 ggr fast det inte är det som är problemet utan att lyckas. Så nu ska jag göra en andra äggledarspolning om IVF misslyckas. För mig spelar det roll för jag vill veta om det ö h t går att bli gravid naturligt annars är det ju meningslöst att försöka. Det blir ett glapp mellan IVF behandlingarna sedan kommer sommaren varför jag isåfall ska försöka med laparoskopi om äggledarspolningen misslyckas igen!

  • Lihin

    Jag gjorde en laparoskopi i måndags. Eftersom man ofta i forum läser om folk som har mått dåligt efteråt tänkte jag dela med mig av min positiva upplevelse!

    Jag la mig på operationsbordet vid 10:45 och kunde åka hem vid 15. Min operation gjordes med titthål och stygn som försvinner av sig självt. Nu har jag tre plåster på magen, varav ett syns ovanför byxorna. Jag ska ha dem där i 5 dagar ungefär, men jag kan duscha och så under tiden.

    När jag vaknade efter operationen var jag lite stel och trött. Hade lite ont i magen, som lätt mensvärk ungefär. Det fick jag en tablett för och sen var det inte mer med det. Nu två dagar senare är jag fortfarande stel och det känns när jag böjer mig, men jag har inga smärtor. Hade läst mycket innan om att man kan få väldigt ont i axlarna men det har jag knappt märkt av, förutom litegrann igårkväll men då tog jag en alvedon för att kunna sova bra. Idag känner jag inget av det.

    Min äggledare var tydligen krokig och hade en cysta i sig. Så det som gjordes på operationen var att ta bort cystan och ta isär äggledaren från tarmen som den satt lite hoptrasslad med. Sen spolade man igenom två gånger och kollade så att passagen funkade - vilket den nu ska göra :)

    Slutsats: För mig gick den här operationen väldigt smidigt med minimal smärta, så den är inget att vara nervös för :)

  • fannny
    Lihin skrev 2015-10-14 08:31:57 följande:

    Jag gjorde en laparoskopi i måndags. Eftersom man ofta i forum läser om folk som har mått dåligt efteråt tänkte jag dela med mig av min positiva upplevelse!

    Jag la mig på operationsbordet vid 10:45 och kunde åka hem vid 15. Min operation gjordes med titthål och stygn som försvinner av sig självt. Nu har jag tre plåster på magen, varav ett syns ovanför byxorna. Jag ska ha dem där i 5 dagar ungefär, men jag kan duscha och så under tiden.

    När jag vaknade efter operationen var jag lite stel och trött. Hade lite ont i magen, som lätt mensvärk ungefär. Det fick jag en tablett för och sen var det inte mer med det. Nu två dagar senare är jag fortfarande stel och det känns när jag böjer mig, men jag har inga smärtor. Hade läst mycket innan om att man kan få väldigt ont i axlarna men det har jag knappt märkt av, förutom litegrann igårkväll men då tog jag en alvedon för att kunna sova bra. Idag känner jag inget av det.

    Min äggledare var tydligen krokig och hade en cysta i sig. Så det som gjordes på operationen var att ta bort cystan och ta isär äggledaren från tarmen som den satt lite hoptrasslad med. Sen spolade man igenom två gånger och kollade så att passagen funkade - vilket den nu ska göra :)

    Slutsats: För mig gick den här operationen väldigt smidigt med minimal smärta, så den är inget att vara nervös för :)


    Hej, jag undrar hur allt gått efter laparoskopin? Jag har nyss fått veta vid spolning att min enda äggledare som finns kvar efter X-operation (där den andra togs bort) är helt blockerad - de kunde iaf inte se nån passage :( Så nu säger de att IVF är enda möjligheten. Ingen ens nämner laparoskopi. Var gjorde du din operation? Privat? Har det funkat efteråt och så? Hoppas du kan svara :) 
Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???