• EnMammaiNY

    En Mamma i New York

    Hejsan! Jag är ensammamma till en liten tjej på snart 11 månader. Vi flyttade till New York i oktober förra året och sedan en liten tid tillbaka så bloggar jag om vårat liv på En Mamma i New York (ny10023.wordpress.com). Välkomna förbi om ni har en stund över!
    Veronika

  • Svar på tråden En Mamma i New York
  • Carola83

    hallå,
    sorry att ja nu då frågar er alla. varför flytta ni?
    o hur trivs ni? hur ser då allting ut? är det bra för barnen o allt det där.

    jag vill så gärna flytta till ett annat land men sen tänker man ju på ekonomin o allt med skola o vård mm.   så jätte kul om ni vill svara... Glad 

  • EnMammaiNY

    Hej Carola!
    För min del var senaste flytten pga jobb. Jag har bott utanför Sverige över 1/4 av mitt liv (halva vuxenlivet liksom), och en stor del av det i USA så det kändes inte så jätte-stort att flytta igen. Stora skillnaden var givetvis att ha en bebis med sig!

    Jag trivs jättebra här än så länge. Kommer nog stanna några år men sedan flytta tillbaka - eller någon annanstans - senast innan min dotter börjar skolan. Just nu består ju hennes universum av mig, så om hon är vart jag än befinner mig så lider hon inte av det. Det kan bli trixigare när barn blir äldre, men det beror mycket på barnets personlighet och hur man förbereder inför flytten, och hur man trivs på andra sidan, mm.

    Jag hade tur som kunde planera och förbereda flytten då jag var mammaledig, vilket underlättade. Sedan när jag var superstressad och orolig över saker när vi kommit hit så funkar det med lite själv-pepp, som "jag visste att det skulle bli jobbigt, men jag vet att det kommer ordna sig" (vilket det givetvis gjorde), "Vad är det värsta som kan hända? - Att jag sätter mig på ett plan och åker hem. Det är ju inte hela världen", "Det här är en våg av stress och som alla våger så drar den sig snart tillbaka", osv.

    Ekonomi är ju en viktig del, särskilt när man har ansvar för barn. De andra flytterna jag gjort har varit på min egen bekostnad. Den här gången bestämde jag mig för att jag inte skulle flytta om inte företaget betalade flytten. Det innebär att jag höll på och sökte olika jobb i nästan 2 1/2 år innan det blev som jag ville. Men till slut gick det ju! Skrattande

    Lång framförhållning, någorlunda klara mål och kriterier, mycket nätverkande och dövöra till nej-sägarna så går (nästan) allt!

  • evaoregon
    Carola83 skrev 2012-02-16 23:41:27 följande:
    hallå,
    sorry att ja nu då frågar er alla. varför flytta ni?
    o hur trivs ni? hur ser då allting ut? är det bra för barnen o allt det där.

    jag vill så gärna flytta till ett annat land men sen tänker man ju på ekonomin o allt med skola o vård mm.   så jätte kul om ni vill svara... Glad 
    Jag är gift med en amerikan och eftersom han inte trivdes särskilt bra i Sverige så flyttade vi hit till USA.  Våra två barn är födda här så det är hemma för dem. 
  • Carola83

    Hej.
    Va kul för er.. Tack för att ni dela med er. Glad 

    Kanske inte så lätt att göra det på egen hand.. Där barn är inblandad. O det med skola osv. Man får väl bara drömma. Eller hoppas på man stöter på någon. haha. men är ju svårt att göra det också. haha..

    Hoppas ni har det bara bra. MVH Carola     

  • Lucy Cat

    Försökte mig på att läsa din blogg, men gillar inte din design och grejen med att man måste trycka sig hit och dit och bara kan läsa ett inlägg åt gången.
    Fixa det :( Annars hade det nog varit väldigt intressant att läsa! 


    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • Lucy Cat

    (märkte nu att man kunde bläddra sig vidare genom pilar. Tar tillbaka min kommentar)


    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • EnMammaiNY
    Lucy Cat skrev 2012-02-25 19:41:18 följande:
    (märkte nu att man kunde bläddra sig vidare genom pilar. Tar tillbaka min kommentar)
    Hej! Vad bra att du hittade pilarnaGlad Använder mig av en av mallarna som finns och är inte själv 100%igt nöjd med flytet i designen så får se om jag kan hitta något bättre så småningom. Uppskattar feedbacken!
  • Elisabeth83

    Hej! Har bott i USA i 3 månader nu, Kalifornien. Väntar barn nummer två som kommer att födas här. Är riktigt nervös. Vi har valt ett sjukhus som påminner om det svenska systemet. Jag går till en ob/gyn, men det är inte hon som kommer förlösa mig.. 


    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Emma Onwuanumkpe
    Elisabeth83 skrev 2012-02-26 03:27:43 följande:
    Hej! Har bott i USA i 3 månader nu, Kalifornien. Väntar barn nummer två som kommer att födas här. Är riktigt nervös. Vi har valt ett sjukhus som påminner om det svenska systemet. Jag går till en ob/gyn, men det är inte hon som kommer förlösa mig.. 
    Samma här, en OB/GYN, men det är inte samma person/ personal på förlossningen...MEN, jag tänker samtidigt att det är ju trots allt inte HON som ska göra jobbet, utan VI - jag och min man.

    Sen hade jag sån tur att jag fick komma på förberedande besök på förlossningen precis i skiftbyte, så jag har hälsat på 2/3 av styrkan. Dom var trevliga och det såg riktigt fint ut där uppe, så jag känner mig lite lugnare nu än innan. Men klart att det är annorlunda från det man vet och sett i Sverige. Betyder så klart inte att det är sämre... ;) (Försöker peppa mig själv här med, hahaha)
     
  • Karinmcintosh

    Hej Jag bor I NJ ca 40 min Fran NYC, ser att du startade den har traden for ett tag sen men hanger garna pa om du hittat ett svenskt natverk :) varit har I 2 ar men gar ignom lite hemlangtan as tankte jag skulle se om det finns nagon runtomkring. Har 2 barn, snart 5 och snart 2

  • EnMammaiNY

    Hej Karin!

    Tyvärr kan jag inte säga att jag hittat något svenskt nätverk här omkring. Jag skulle gärna vilja att min dotter fick umgås med svenska kompisar men det är så mycket som ska stämma! Det enda jag kan nämna är en Facebook-grupp som heter "Nordiska Mammor i Tri State USA" som du kan hitta här www.facebook.com/groups/141465072638171/
    Du måste bli "godkänd" så att säga men det är inga höga "antagningskrav" eller så, bara att man är skandinav i stort sett tror jag.
    Det är inte så många inlägg där (13 medlemmar), men om du går med och  lägger upp något så kanske någon i närheten nappar. Jag har för mig att det är några fler i NJ i gruppen.
    Lycka till! Och kommer du in till Manhattan någon helg så får du gärna höra av dig! :) 

  • EnMammaiNY

    Det ska inte vara något mellanslag i web-adressen mellan 7:an och 1:an!

Svar på tråden En Mamma i New York