• Mussebus

    Normalt att samma kön juckar med varandra?

    Har nyss skaffat 2 flick kaniner, jag hoppas det är samma kön iallafall =) Dom är ca 11 veckor. Har idag sett flera gånger den ena ställer sig över den andra och juckar för fullt. När blir en kanin könsmogen? Och är det normalt att dom gör det med en av samma kön? Jag puttade bort den flera gånger. Ska jag göra det eller låta dom hålla på?


    Mamma till Maja och min älskade ängel Isabelle
  • Svar på tråden Normalt att samma kön juckar med varandra?
  • Renesmee

    Haha, skrattar ihjäl mig! Så kul! Hahahh! Har med haft kaniner fast bara en så vet inte, men trot att dom kan jucka på varandra även om dom är samma kön.

  • Johannars

    Jag har haft två han kaniner (pappa och son) och dom har juckat på varandra så fort dom fick chansen! Ingen verkade lida av det även fast jag alltid putta bort den ena!

  • Fanny b

    Mina kaninhonor brukar rida på varandra. Jag låter dem hållas, då båda är jämnstarka. Generellt när det gäller kaniner så är det svårt att hindra dem från att göra på detta sätt, för även om man puttar undan den kanin som rider på den andra lär den sig inte att sluta göra det, och så fort man lämnar buren kommer den troligen fortsätta rida på sin kamrat. Om man ser att den kanin som ofta blir riden blir rädd för den andre kan det vara läge att separera kaninerna. Om jag t ex ser på mina kaniner så kan det vara tuffa mot varandra, sno varandras mat, trängas i matskålen t ex. Om någon av kaninerna skulle visa tecken på att ge sig hela tiden och det inte skulle fungera med två matskålar så skulle jag separera kaninerna,

Svar på tråden Normalt att samma kön juckar med varandra?