• Anonym (orolig)

    Är jag onormal?

    Hej
    Är en kvinna på 35 år som fortfarande är oskuld.
    Är orolig för att jag är onormal.
    Är väldigt rädd för närhet till killar.
    Har hånglat med olika killar genom åren men känner ingenting.
    Känns som om jag står utanför mig själv.

    Hade en normal barndom.

    Tack på förhand!

    Mvh

    Orolig 
  • Svar på tråden Är jag onormal?
  • sexologen

    Hej!

    Sex och sexualitet är så mycket mer än att vara i ett sexuellt möte med någon. Här nedan WHO:s definition på sexualitet: 
    ”Sexualitet är en integrerad del av varje människas personlighet, och det gäller såväl man och kvinna som barn. Den är ett grundbehov och en aspekt av att vara mänsklig, som inte kan skiljas från andra livsaspekter.


     Sexualitet är inte synonym med samlag, den handlar inte om huruvida vi kan ha orgasmer eller inte, och är heller inte summan av våra erotiska liv. Dessa kan men behöver inte vara en del av vår sexualitet. Sexualitet är mycket mer: den finns i energin som driver oss att söka kärlek, kontakt, värme och närhet; den uttrycks i vårt sätt att känna och väcka känslor samt att röra vid varandra.


     Sexualiteten påverkar tankar, känslor, handlingar och gensvar och därigenom vår psykiska och fysiska hälsa.”

    Så på din fråga så är du sjlvklart normal och min fråga till dig är om du själv upplever det som ett problem att du är oskuld och vad du lägger i det begreppet? Endel människor vill ha sex med andra, andra vill ha sex själva, onani, men inte med andra och andra vill ha sex med andra och/eller med sig själva.  Det varierar. Det finns de som definierar sig själva som asexuella. 
    Hur du vill leva ditt liv bestämmer bara du själv.

    Hälsningar
    Sara Dahlin     


     
Svar på tråden Är jag onormal?