• Anonym (kaffesugen)

    Kaffe och fertilitet. Dags att sluta med kaffet.

    Jag har en last, kaffe. Gärna starkt och mycket. :)

    Men nu är det nog dags att sluta. Ska trappa ned försiktigt bara, för jag får en så galen kaffehuvudvärk när jag inte får mitt kaffe. Kan nästan bli så jag mår illa. Går över på 10 minuter efter jag fått min mugg med denna underbara dryck. Är väl dags att dra ned på konsumtionen kan man ju tycka ...

    Jag fann följande på nätet:


    Koffein och fertilitet


    Jag har hört att koffein kan påverka fertiliteten. Stämmer det? Och isåfall hur? Hur mycket koffein innehåller mina favoritdrycker?

    Jag har hört att koffein kan påverka fertiliteten. Stämmer det? Och isåfall hur?


    Koffein kan eventuellt påverka kvinnors fertilitet negativt, även om du inte intar stora mängder, men forskningsresultaten är inte entydiga.

    En studie som fått en del publicitet rapporterar att mer än "måttliga mängder" koffein kan sänka sannolikheten att du blir gravid med så mycket som 27% jämfört med kvinnor som intar endast små mängder koffein. Med måttliga mängder menades i detta fall den mängd du får i dig i två koppar kaffe eller fyra koppar te eller fem burkar coladryck, alltså ungefär 200 milligram. I denna studie tycktes t o m mycket måttlig konsumtion, 1-2 koppar dagligen, reducera befruktningschansen med 10%.

    Men andra studier har kommit till andra slutsatser. En studie fann att en halv kopp te per dag dubblade befruktningschansen under en ägglossningscykel, medan andra koffeinhaltiga drycker inte hade någon effekt. En annan studie fann att kvinnor som hade ett dagligt koffeinintag på 400-700 mg i högre grad blev befruktade jämfört med kvinnor som endast intog lite koffein, men att det tog längre tid att bli befruktad för kvinnor vars koffeinintag var mer 700 mg. Slutsatsen av ytterligare en studie pekade mot att koffein inte hade någon effekt på befruktningschansen då det dagliga intaget låg under 200 mg. Forskningsresultaten är motsägelsefulla, så hur ska man göra?

    Då OTIS (The Organisation of Teratology Information Services) i USA och Kanada försökte sammanfatta dessa forskningsresultat under 2001, kom de fram till att 'Låg till måttlig koffeinkonsumtion (mindre än 200 mg per dag) verkar inte minska en kvinnas chans att bli gravid'.

    Om du undergår fertilitetsbehandling kan det möjligtvis hjälpa att minska ditt koffeinintag. Det finns tydligare bevis för att koffein minskar framgångschanserna för kvinnor som försöker bli gravida med hjälp av fertilitetsbehandling som provrörsbefruktning.

    Forskare vet inte hur koffein kan orsaka att det blir svårare att bli gravid eller resultera i infertilitet. En teori föreslår att koffeinet påverkar ägglossningen genom att orsaka förändringar i hormonnivåer, vilket hämmar befruktning. (Koffein kan däremot möjligtvis förbättra mäns fruktbarhet genom att stimulera spermiernas rörlighet. Se vår artikel om bra kost för en blivande pappa.)

    Om du försökt bli gravid i flera månader utan framgång, kan det vara värt att pröva att minska ditt totalintag av koffein i kaffe, te, coladrycker och kakao, särskilt om du regelbundet intar mer än 200 mg dagligen. Eftersom man rekommenderar att du inte dricker mer koffeinhaltiga drycker än så under graviditeten, kan det vara bra att komma in i andra gängor redan under tiden du försöker bli gravid. (Läs mer om koffein och graviditet.)

    Hur mycket koffein innehåller mina favoritdrycker?


    Koffein finns i många olika sorters mat och dryck, så det är lättare än du kanske tror att få i sig ganska mycket. Detta är en snabbguide till hur mycket koffein olika drycker och chokladsorter innehåller:
    1 mugg snabbkaffe = 100 mg 1 kopp snabbkaffe = 75 mg 1 kopp bryggkaffe = 100 mg 1 kopp te = 50 mg 1 burk cola = 40 mg 1 burk "energidryck" = 80 mg 1 mörk chokladkaka, 50g = up to 50 mg 1 ljus chokladkaka, 50g = up to 25 mg Här kan du se att om du dricker ett par muggar kaffe och en burk cola och äter en chokladkaka, så har du nästan nått det i studien rekommenderade maxintaget (200 mg).

    Det är värt att vara medveten att koffeininnehållet i espresso och kaffedrycker som baseras på espresso, som cappuccino och latte, kan variera beroende på var du köper det. En studie fann att koffeininnehållet kan variera mellan 50mg per espresso på ett kafé till så mycket som 300mg per espresso på ett annat.

    Källa: se.babycenter.com/preconception/activelytrying/caffeineandfertility/
  • Svar på tråden Kaffe och fertilitet. Dags att sluta med kaffet.
  • Anonym

    Min kompis bäljar i sig säkert 10 koppar kaffe om dagen, hon blir aldrig gravid på första, jag skulle nog inte lägga så stor vikt vid den där infon.

  • Anonym (kaffesugen)
    Anonym skrev 2012-03-06 18:44:38 följande:
    Min kompis bäljar i sig säkert 10 koppar kaffe om dagen, hon blir aldrig gravid på första, jag skulle nog inte lägga så stor vikt vid den där infon.
    Vad menar du med "hon blir aldrig gravid på första"?

    Studierna var ju lite tvetydiga, men jag vill maximera mina chanser då jag inte har åldern på min sida. Ska trappa ned lite försiktigt och dricka mycket Rooibos istället. Det innehåller ju inget koffein.

    Bra däremot att det bara är bra om mannen dricker mycket kaffe, för min man hinkar ännu mer än jag. :P Och jag skulle inte kunna få honom att sluta med det.
  • Anonym
    Anonym (kaffesugen) skrev 2012-03-06 18:55:10 följande:
    Vad menar du med "hon blir aldrig gravid på första"?

    Studierna var ju lite tvetydiga, men jag vill maximera mina chanser då jag inte har åldern på min sida. Ska trappa ned lite försiktigt och dricka mycket Rooibos istället. Det innehåller ju inget koffein.

    Bra däremot att det bara är bra om mannen dricker mycket kaffe, för min man hinkar ännu mer än jag. :P Och jag skulle inte kunna få honom att sluta med det.
    Första försöket, känner många som dricker vansinniga mängder och det verkar inte påverka fertiliteten.
    Jag älskar kaffe så jag vet inte om jag skulle klara av att sluta ;) men ärligt talat vetefasen om det gör någon skillnad för dig. Finns nog viktigare saker att fokusera på.
  • Ellieott

    Jag bäljade i mig kaffe och på två månader blev jag gravid två gånger utan att det var direkt meningen (missfall och sen gravid igen utan mens emellan). Visst kan det påverka - det vet man, men inte för alla.

  • Anonym (kaffesugen)
    Anonym skrev 2012-03-06 19:01:41 följande:
    Första försöket, känner många som dricker vansinniga mängder och det verkar inte påverka fertiliteten.
    Jag älskar kaffe så jag vet inte om jag skulle klara av att sluta ;) men ärligt talat vetefasen om det gör någon skillnad för dig. Finns nog viktigare saker att fokusera på.
    Det var ju skönt att höra! Jag är ju inte direkt sugen på att sluta med kaffet. Kanske ska ringa mamma och fråga om hon drack kaffe när hon blev gravid. Hon hade inga problem och jag har rätt många syskon ... Skrattande Ähh, jag ska nog dra ned lite i alla fall. Brukar bli många stora koppar starkt kaffe per dag för mig.

    Kosten kan nog var rätt så viktig tror jag, och kaffet är ju en del av kosten. Flört

    Jag har ingen aning om jag har lätt eller svårt för att bli gravid. Jag fyller 38 om någon vecka och är överlycklig över att min kille äntligen vill ha barn.

    De senaste dagarna har jag läst allt möjligt om fertilitet och graviditet.
    "Zinc och kaffe är bra för mannen ... Kvinnan ska äta enligt LCHF för att hålla insulinet på en jämn nivå ..." osv. osv.

    Jag är långt ifrån sugen på att ge upp kaffet och jag har inte så många andra laster heller, men jag vet att jag fixar att sluta med kaffet ... 

    Men skönt att hör att det går att dricka massor av espresso varje dag och ändå bli gravida. Solig
  • Anonym (kaffesugen)

    Det gick utmärkt att sluta med kaffet. Skrattande

  • Anonym (kaffesugen)

    Ja, nu var det ju ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Höll uppe med kaffe helt i fem veckor, sedan började jag så smått igen ... för att ganska snabbt vara uppe i mina gamla vanor igen. Mycket kaffe och starkt. Mums.

    Jag har ju fortfarande inte blivit gravid och har i veckan fått inse att jag måste dra ned på kaffet.
    Det är ju tydligen lika illa för fertiliteten som att röka!Förvånad 

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tre-koppar-kaffe-om-dagen-minskar-chansen-att-bli-gravid 

  • Anonym

    Haha, vilken tur att jag snart har semester då, dricker aldrig kaffe hemma så det lär bli ett antal veckor helt utan kaffe. Kanske gör att jag blir gravid då...?

    (Nu går det ingen nöd på mig, jag har ett barn, och blev gravid trots att jag drack litet kaffe då och då...)

  • Anonym (Maria)

    Kaffe är ju inte precis nyttigt i samband med graviditet. Så jag försöker sluta nu innan jag blir gravid. Slutade dricka kaffe helt när jag blev gravid med mina barn, iaf de första månaderna. Sen kanske jag drack en kopp då och då men absolut inte så mycket som jag gör i vanliga fall som ickegravid.

  • Anonym (kaffesugen)
    Anonym (Maria) skrev 2012-07-06 21:13:15 följande:
    Kaffe är ju inte precis nyttigt i samband med graviditet. Så jag försöker sluta nu innan jag blir gravid. Slutade dricka kaffe helt när jag blev gravid med mina barn, iaf de första månaderna. Sen kanske jag drack en kopp då och då men absolut inte så mycket som jag gör i vanliga fall som ickegravid.
    Ajdå.

    Denna vecka har jag bara druckit en svag kopp om dagen. Ska trappa ned för att sluta igen ....

    Jag har redan bestämt mig för att inte äta någon salt-lakrits om lyckan skulle slå till och jag blev gravid. Får hoppa kaffet helt också alltså.

    Jaja, det ska nog gå. Ska "bara" bli gravid först. Flört Det verkade inte vara så lätt minsann ...

    Slår lyckan till kommer det bli nio långa månader ... 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (kaffesugen) skrev 2012-07-06 21:30:52 följande:
    Ajdå.

    Denna vecka har jag bara druckit en svag kopp om dagen. Ska trappa ned för att sluta igen ....

    Jag har redan bestämt mig för att inte äta någon salt-lakrits om lyckan skulle slå till och jag blev gravid. Får hoppa kaffet helt också alltså.

    Jaja, det ska nog gå. Ska "bara" bli gravid först. Flört Det verkade inte vara så lätt minsann ...

    Slår lyckan till kommer det bli nio långa månader ... 
    Ska man inte äta saltlakrits? De är något av de värsta jag vet så jag hade ingen aning om att de är något man ska undvika.

    Jag väntar på bim, lång väntan när man väl längtar:/ Helst vill man ha en färdig och klar bebis på direkten;)
  • Anonym (kaffesugen)
    Anonym skrev 2012-07-07 22:24:14 följande:
    Bra då ska jag fortsätta dricka mycket kaffe! =)
    Hehe, det är väl inget säkert preventivmedel direkt, i nivå som rökning tydligen ...

    Men det är troligen ett starkare preventivemdel än: "Du vill bli gravid för mycket." "Du tänker för mycket på att bli gravid." "Du längtar så mycket efter barn att du spänner dig och då blir an inte gravid." Solig
  • Anonym

    10% mindre chans kan låta mycket, men ett normalt par har ca 25% chans varje försök då man träffar ÄL. En 10% minskning betyder ju inte att det sjunker till 15%, utan att det sjunker till ca 22,5%. Jag kan känna att 25% chans eller 22,5% chans inte spelar så himla stor roll.

    Störst chans har man såklart om man har ork och energi till att nuppa loss. Kaffe hjälper till med energin. Jag tror nog att sexet är både trevligare och skönare om man är pigg tack vare kaffet än om man är trött och dassig pga abstinens och kaffebrist-huvudvärk.

  • Anonym (kaffesugen)
    Anonym skrev 2012-07-09 11:17:59 följande:
    10% mindre chans kan låta mycket, men ett normalt par har ca 25% chans varje försök då man träffar ÄL. En 10% minskning betyder ju inte att det sjunker till 15%, utan att det sjunker till ca 22,5%. Jag kan känna att 25% chans eller 22,5% chans inte spelar så himla stor roll.

    Störst chans har man såklart om man har ork och energi till att nuppa loss. Kaffe hjälper till med energin. Jag tror nog att sexet är både trevligare och skönare om man är pigg tack vare kaffet än om man är trött och dassig pga abstinens och kaffebrist-huvudvärk.
    Tjaaa, mannen kan ju dricka hur mycket kaffe som helst utan att det påverkar fertiliteten, tydligen.
    Det är ju mer kvinnan som behöver hålla igen.

    Själv dricker jag numera bar en svag kopp kaffe på morgonen. Inga stora mängder starkt kaffe just nu alltså. Det funkar för mig.  

    Har man verkligen 25% chans vid varje ÄL när man är 38 år fyllda. Det brukar inte sägas så. Fanken jag har ju prickat ÄL långt fler än 4 gånger ...
  • Anonym (kaffetant)

    gammal tråd men puffar.
    håller på och trappar ner på kaffe för att det kanske är det som gjort att jag fått så många tidiga missfall (6 st). Har verkligen bäljat i mig förr.. Sitter just nu med mitt pulverkaffe från coop och funderade på hur mycket koffein det innehåller. vet inte om jag skulle överleva om jag slutade helt, försökte men trodde jag skulle dö igår så åkte akut iväg och köpte mer kaffe.. Efter en kopp kände jag mig som människa igen.


    Bra med infon här om hur mycket koffein olika saker innehåller! Nu kanske man vågar dricka iaf 1 mugg pulverkaffe om dagen utan att behöva va skrajsen :)


    Har en pdf-rapport från livsmedelsverket om sambandet missfall och koffein här som jag tänkte dela; www.slv.se/upload/dokument/risker/naturliga/vaxter/Sammanf%20av%20rapport%20koffein_koffeinhaltiga%20drycker_2005.pdf
    enligt den rapporten så innehåller 1 portion kaffe (150 ml) 53-103 mg koffein, där arabica-bönor och snabbkaffe ger som lägst koffeinhalt. Så man kan säga att det bästa kaffet att dricka som gravid eller blivande gravid är snabbkaffe gjort på arabicabönor, vilket ex. änglamarks ekologiska fairtradekaffe är. Det är snällare mot magen också enligt min egen erfarenhet. Det bör man kunna dricka ca 2-3 muggar av om dagen utan att det ska vara någon fara om ovanstående stämmer ang koffeinhalten.

  • Anonym (Jag)

    Jag drog ner på kaffe för att bli gravid men hjälpte inte. Nu tänkte jag köra hardcore och avstå från kaffe helt hela månaden. dag 1 idag och huvudvärken från helvete 

Svar på tråden Kaffe och fertilitet. Dags att sluta med kaffet.