• Alemonia

    Mammor / gravida i Norrköping som vill umgås

    Det vore trevligt att lära känna lite nya föräldrar och/eller gravida i Norrköpingsområdet.

    Jag har inte hittat någon aktiv generell tråd så därav denna.

    Välkomna alla som vill haka på!

  • Svar på tråden Mammor / gravida i Norrköping som vill umgås
  • Mlir

    Vi har inte mycket planer alls.. maken började nytt jobb för 2 veckor sen så vi vet inte ens om/när han får semester. Blir väll lite kolmården för där har vi oxå årskort.

    Har nu fått knepet om hur jag ska få lilltösen att äta... bara o blanda allt med mackaroner haha ;P dvs en middag kan bestå av torsk, potatis äggsås och morötter och toppas med mackaroner :P jaha hon äter ju iaf då.... ;)

    Vi har haft kalasfirande två helger i rad så nu börjar man känna sig lite mör. Lite trist att vi missat två småbarnssim i rad :( de fick feber båda två efter lördagens firande förra veckan. Och idag var lilltösen fortfarande väldigt hostig och sonen åkte på ögoninflamation i natt :( så typiskt för idag hade man chans att få ta igen ett förlorat tillfälle med en extra lektion.

    har ägnat kvällen till att virka en hello kitty pennfodral/nessesär beroende vad man vill ha den till. Tyvärr blev den klar en halvtimme för sent för att jag skulle kunna slänga in den i tvättmaskinen idag så får vänta tills imorgon innan jag får se hur den blev :P Måste få ihop ett litet lager med saker nu så jag har något att sälja på sommarens marknader ;)

    Virkade varsin glass till sonens vänner som var på kalaset. Vi hade bjudit 4 vänner så blev lagom stojjigt.

  • JePaLuLi

    Hoppas han får lite semester iaf. Jag börjar få ångest över att börja jobba i höst. Det är ju ett tag kvar, men jag måste börja förbereda mig mentalt! :)

    Ja men det var ju ett jättebra knep :) Vad bra att du kom på det!

    Åh vad typiskt. Här har Lillen också haft hosta och tänderna bråkar lite med honom... Tack och lov så sover han ändå bra på nätterna!

    Vad kul att pyssla lite. Skulle också vilja kunna :) Vad gulligt att de fick varsin glass.

  • Mlir

    Phust börjar känna mig i behov av semester... denna vecka har varit full rulle samt barnkalas de två senaste lördagarna.

  • Konstantine

    Hej på er! I förra veckan plussade jag :) Efter endast en månads försök! Lite paff blir man allt men himla skönt att slippa vänta på mensen månad efter månad. Eftersom det är semestertider ringde jag till Lovisamottagningen på direkten och bokade in tid till i början av augusti :) Fick prata med en himla gullig barnmorska, så det känns jättekul! Förra gången gick jag på Vrinnevi men tror Lovisa är mer för mig.
    Jag var ganska så nervös till syskon men så fort jag blev gravid släppte allt och jag känner mig mest förväntansfull. Det enda är att jag ska helst hinna få igång ett fungerande företag och ta körkort innan bebis kommer sen ska vi helst ha flyttat till hus också ja! Allt på en gång.  

    Igår började semestern här också så nu är det fullt upp, fastän vi är lediga...
    Hur har ni det? 

  • JePaLuLi

    Vad roligt! Grattis!
    Syskon är ju absolut det bästa man kan ge sina barn och jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser hur fina mina pojkar är mot varandra.

    Lovisamottagningen är toppen! De är så gulliga där och det är verkligen hemtrevligt.

    Här är det bara bra. Njuter av att ha hela barnaskaran hemma hela dagarna. Börjar jobba igen i augusti och det är lite blandade känslor. Det ska bli skönt att komma tillbaka till jobbet som jag älskar, men samtidigt så känns det jobbigt att vara ifrån lilleman :/ Men han får det toppen med pappa!

  • Konstantine
    JePaLuLi skrev 2013-06-26 13:41:45 följande:
    Vad roligt! Grattis!
    Syskon är ju absolut det bästa man kan ge sina barn och jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser hur fina mina pojkar är mot varandra.

    Lovisamottagningen är toppen! De är så gulliga där och det är verkligen hemtrevligt.

    Här är det bara bra. Njuter av att ha hela barnaskaran hemma hela dagarna. Börjar jobba igen i augusti och det är lite blandade känslor. Det ska bli skönt att komma tillbaka till jobbet som jag älskar, men samtidigt så känns det jobbigt att vara ifrån lilleman :/ Men han får det toppen med pappa!
    Tack!
    Ja jag kan tänka mig det :) Vi tror att dottern kommer uppskatta ett syskon, det ska bli himla spännande och kul att se hur hon kommer reagera på allt.

    Jag har enbart hört/läst positivt om Lovisa, himla skönt!

    Åh ja det tar ju ett tag innan man vänjer sig vid den ganska stora omställningen... Hur många % är det du ska jobba? Här har vi pratat om att min sambo ska vara hemma mestadels av tiden, eftersom jag kan jobba hemifrån så kan man ju lösa det lite annorlunda liksom Men vi får prova oss fram först tror jag och se hur det går. När dottern var liten fanns det inte ens chans att jobba när hon var vaken, och sov gjorde hon ju inte heller... och sjääälvklart tänker jag att den kommande bebisen kommer va hur enkel som helst som sover överallt och hursomhelst och är nöjd heeela tiden

    Du som har fått tre barn nu, har graviditeterna skiljt sig mycket åt? 
  • JePaLuLi

    Ja det är helt underbart! De två äldsta är ju som tvillingar, då de är födda så tätt, men att de skulle ta emot sin lillebror med öppna armar och omedelbar kärlek trodde jag aldrig! De är så fina mot honom och älskar honom verkligen!

    Lovisa är absolut bästa stället jag varit på!

    I höst när maken är hemma så kommer jag jobba heltid. Jag har så bra arbetstider och 38-timmars vecka så det blir nog bra. Däremot när maken ska börja jobba igen så går nån av oss (eller båda) ner i tid.

    Nja, de har nog varit ganska lika. Med fler krämpor och mer illamående för varje :) Jsg har haft lågt hb varje gång, som vi aldrig lyckats få bukt med, har inte gått upp mycket i vikt osv, så på pappret ser de nog väldigt lika ut :)
    Hur mår du?

  • Konstantine
    JePaLuLi skrev 2013-06-27 08:04:26 följande:
    Ja det är helt underbart! De två äldsta är ju som tvillingar, då de är födda så tätt, men att de skulle ta emot sin lillebror med öppna armar och omedelbar kärlek trodde jag aldrig! De är så fina mot honom och älskar honom verkligen!

    Lovisa är absolut bästa stället jag varit på!

    I höst när maken är hemma så kommer jag jobba heltid. Jag har så bra arbetstider och 38-timmars vecka så det blir nog bra. Däremot när maken ska börja jobba igen så går nån av oss (eller båda) ner i tid.

    Nja, de har nog varit ganska lika. Med fler krämpor och mer illamående för varje :) Jsg har haft lågt hb varje gång, som vi aldrig lyckats få bukt med, har inte gått upp mycket i vikt osv, så på pappret ser de nog väldigt lika ut :)
    Hur mår du?
     
    Hur gamla är de nu igen? 4 & 5? Här kommer dottern va 3 år & 8 mån när syskonet kommer, känns lagom Hur länge stannade du på BB med 2an och 3an? Känns som att man kommer vilja åka hem ganska snabbt, tror dottern kommer tycka det är ganska jobbigt att veta att jag/vi är där med bebis och inte hon (alltså att hon skulle åka hem utan oss efter att hon besökt oss på BB). 
    Har redan lite ångest över hur jobbigt hon (kanske) kommer tycka det är att någon "tar" hennes mamma... hon är en riktig mys-tjej som gärna sitter i soffan och kramas/håller hand.

    Men åh, varför FLER krämpor!? :-P 
    Jag gick in i vecka 6 idag och mår bra, känner mig nästan helt normal :) vilket ju antagligen är vanligt, det är ju fortfarande tidigt. Mina tankar går "va skönt att jag mår bra" och "undra varför jag mår bra, jag kanske kommer få missfall", suck! Men försöker att tänka positivt, jag oroade bort hela förra graviditeten.
    Minns att jag var illamående mellan v 7 & 9, så det är väl det jag väntar på nu... :-/ Härligt med illamående mitt i sommaren... 
  • JePaLuLi

    Ja de är 4 och 5 nu :) Blir 5 och 6 i vinter.
    Jag ville egentligen hem direkt efter de där 6 timmarna, men maken övertalade mig till att stanna en natt för att vila och få egentid med vårt nya lilla mirakel och det är jag så glad för idag. Det var så skönt att få en lugn start och få en möjlighet att lära känna den nya lilla familjemedlemmen i lugn och ro, hemma hade det ju blivit full fart direkt.
    Grabbarna hade killkväll hemma och hade supermysigt! Dessutom hämtade de vagnen och storebröderna var hemma och förberedde bebisens ankomst och de fick välja present till lillebror osv, så det gick väldigt bra. Igår var vi på Lekhuset och då pratade de mycket om när de var på Babyproffsen och hämtade Isaks vagn osv. Det verkar ha varit en viktig del i processen även för dem. Sen var de ju på BB med mig en hel del på kvällen och var så klart led och hämtade oss morgonen efter.
    Förbered henne så mycket ni kan, hon kommer ju ändå vara ganska stor när hon får ett litet syskon. Det finna många bra böcker att läsa. Mina killar älskade böckerna jag köpte och ville ofta läsa dem.

    Så tidigt mådde jag också bra, så oroa dig inte. Men visst är Der märkligt att man först längtar efter illamående och krämpor, och sen när de dyker upp vill man bara bli av med dem! Nu med sista mådde jag väldigt illa, fick medicin på recept, men inte ens de hjälpte. Men det gick ju över till slut :)
    Ladda frysen med skivad frukt att suga på. Nu finns det ju jordgubbar att frossa i :)
    Annars var vindruvor toppen för mig!
    Hoppas du får må bra!

  • Mlir
    JePaLuLi skrev 2013-06-27 08:04:26 följande:


    I höst när maken är hemma så kommer jag jobba heltid. Jag har så bra arbetstider och 38-timmars vecka så det blir nog bra. Däremot när maken ska börja jobba igen så går nån av oss (eller båda) ner i tid.
    Har ni kvar 38 timmars veckan? För det har ju ändrats nu :(


  • JePaLuLi

    Ja nu har jag ju inte jobbat på ett år, men det tror jag. Hur som helst har vi väldigt fritt. Det är ju i slutänden samma tid som ska göras.

  • Konstantine
    JePaLuLi skrev 2013-06-28 08:22:58 följande:
    Ja de är 4 och 5 nu :) Blir 5 och 6 i vinter.
    Jag ville egentligen hem direkt efter de där 6 timmarna, men maken övertalade mig till att stanna en natt för att vila och få egentid med vårt nya lilla mirakel och det är jag så glad för idag. Det var så skönt att få en lugn start och få en möjlighet att lära känna den nya lilla familjemedlemmen i lugn och ro, hemma hade det ju blivit full fart direkt.
    Grabbarna hade killkväll hemma och hade supermysigt! Dessutom hämtade de vagnen och storebröderna var hemma och förberedde bebisens ankomst och de fick välja present till lillebror osv, så det gick väldigt bra. Igår var vi på Lekhuset och då pratade de mycket om när de var på Babyproffsen och hämtade Isaks vagn osv. Det verkar ha varit en viktig del i processen även för dem. Sen var de ju på BB med mig en hel del på kvällen och var så klart led och hämtade oss morgonen efter.
    Förbered henne så mycket ni kan, hon kommer ju ändå vara ganska stor när hon får ett litet syskon. Det finna många bra böcker att läsa. Mina killar älskade böckerna jag köpte och ville ofta läsa dem.

    Så tidigt mådde jag också bra, så oroa dig inte. Men visst är Der märkligt att man först längtar efter illamående och krämpor, och sen när de dyker upp vill man bara bli av med dem! Nu med sista mådde jag väldigt illa, fick medicin på recept, men inte ens de hjälpte. Men det gick ju över till slut :)
    Ladda frysen med skivad frukt att suga på. Nu finns det ju jordgubbar att frossa i :)
    Annars var vindruvor toppen för mig!
    Hoppas du får må bra!
    Haha! När jag skrev mitt inlägg hade jag inte en tanke på att dottern ju kunde va med sambon - pjuh! Då känns det lite mer okej :) Samtidigt som det ju kanske inte är jättekul att ligga själv på bb, men jag tror ändå jag kommer uppskatta (beroende på hur jag mår..) lite ensamtid med bebisen. Även om sambon var, och är, ett enormt stöd på BB så kunde jag inte låta bli att känna mig stressad av honom. Han var ju liksom sig själv, någorlunda, och jag hade ont och var fylld av hormoner och gick med en påse kiss (kateter) på låret.... 
     
    Ja hon ska helt klart få vara delaktig i resan mot bebis :) Hur är det nu, får de (barnen) vara med på RUL? Vet att de inte får vara med på KUB...  Vi har förresten tänkt att vänta till KUB-ulet med att berätta för dottern, så vi har en bild att visa :) Annars kommer hon nog inte tro oss, haha!

    Åh, jag har två bekanta som jag vet mådde illa hela graviditeten, jag har så svårt att föreställa mig hur det är! Låter som tortyr. 
  • Mlir

    Tror inte äldre syskon får vara med på Rul heller iaf inte på vrinnevi... och jag kan tycka att det är rätt bra. Tänk om de ser något tokigt på bebisen ska man då behöva hålla masken för syskonets skull? Bättre o visa bilder i så fall ;) Bilderna var fullt tillräckliga för min son o att känna på magen att det rörde sig.Jag tyckte det var lite gulligt att han från start var helt 100% säker på att han skulle få en lillasyster ;) annars fick vi lite olika bud från andra. Men för honom fanns ingen lillebror han skulle få en lillasyster :) (var väll tur att han hade rätt)

    Jepaluli: på mitt jobb har det blivit rätt mycket skillnad... nu ligger ju den tiden så att vi minskar en dag man kan sluta tidigt. (annars har ju kvällstimmarna legat utspritt så man vissa dagar hade delade turer, vilket schemaansvarig försökte undvika. Vilket gör att jag inte kommer ha någon (i mitt tycke) tidig dag alls när jag börjar jobba. Tidigast är 14.30, hade önskat att kunna hämta barnen före mellis nån dag i veckan men det blev inte så.

    Men jag kommer försöka jobba 90% så får vi se hur det går.... Funkar det inte får jag väll gå ner mer i tid.

  • JePaLuLi

    Ja det är annorlunda med andra barnet, med första kan man ju njuta i bebisbubblan båda två, men med andra blir det ju lite annorlunda och det känns viktigt ( det gjorde det för oss iaf) att pappan åker hem till den lille som väntar där hemma.

    Jag tror inte att syskon ska med på Rul. OM det mot all förmodan skulle visa nåt avvikande så vill man nog inte ha syskon där. Min svägerska åkte hastigt in för ett extra ul i v 38 och fick ha med sig dottern. När det sen visade sig att bebisen inte levde var det ingen rolig upplevelse att även ha dottern att tänka på...

    Våra grabbar var dock med när vi gjorde 3D/4D ul, men då kände jag ju tydligt att han levde och allt var ju bra tidigare på Rul. De tyckte att det var spännande att se lillebror och pratar fortfarande om bär vi tittade på Isak i magen :)

    Vi har inte haft delade turer. Eller ja, kvällsmötet då, men det har jag ute sett som en delad tur. Jag stängde de dagarna så mig störde det inte. Jag kommer sluta 13 en dag i veckan och som senast 17 så det känns helt ok. Är nöjd med hur de löst schemana. Nu spelar det ju inte så stor roll för hämtning/lämning eftersom min man är hemma i höst.

  • Konstantine

    Jag var med min mamma på ultraljud nämligen när hon väntade min lillasyster, men det kanske också var ett senare än RUL Men jag håller med om att fokus ju ska ligga på bebisen i magen, lite ovant tankesätt för mig bara tydligen. Är ju så van att dottern ska med på allt

    Åkte ni till Linköping på 3D ul?  

  • JePaLuLi

    Det var kanske annorlunda förr också, nu vet man väl mer vad som är bäst.

    Japp, vi har varit till dr Selbing alla tre gångerna och det är så mysigt!

  • Konstantine
    JePaLuLi skrev 2013-07-02 22:29:09 följande:
    Det var kanske annorlunda förr också, nu vet man väl mer vad som är bäst.

    Japp, vi har varit till dr Selbing alla tre gångerna och det är så mysigt!
    Hon är bara 13 år så "förr" vet jag inte om jag skulle kalla det :-P hon är mammas fjärde barn och jag kan tänka mig att jag fick följa med (på vilket ul det nu var) eftersom jag inte var så glad till graviditeten (hon är min halvsyster..). 

    Iallafall.

    Nu är jag inne i vecka 8 och semestern börjar lida mot sitt slut, vilket jag ju längtar lite till, eftersom i augusti är det dags för inskrivning och kub-test med tillhörande ultraljud  

    Hoppas ni har en bra sommar/semester!

     
  • JePaLuLi

    Det händer rätt mycket på 13 år ;)

    Jag och barnen har den bästa sommaren nånsin och maken jobbar sin sista vecka nu, sen gör han oss sällskap på våra äventyr :)

Svar på tråden Mammor / gravida i Norrköping som vill umgås