• Anonym

    Flytta långt med barn

    Hej.

    Har tre flickor, 6, 11, 13 år. De två äldsta har en annan pappa som bor på annan ort 2 mil bort, jag är tillsammans med yngsta flickans pappa sedan 10 år. De två äldsta är hos sin pappa max varannan helg och då är han inte speciellt engagerad i dem, knappt hemma.. " de klarar ju sig själva". Vi har velat flytta till min sambos hemstad som ligger i andra änden av sverige (100mil) i flera år men avaktat pga hänsyn till barnen och deras varannan helg pappa. Känner nu när även barnen vill flytta och är väldigt positiva till det att det är dags. De kan ju flyga till sin pappa en helg i månaden och ev mer på alla skollov. De är väl medvetna om den nya orten då vi alltid är där hela somrarna och de har "kusiner" och andra "släktingar" där och trivs. MEN deras riktiga pappa sätter sig på tvären och vägrar gå med på någon flytt, han är rasande. suck.... fast han inte är engagerad i dem el deras skolgång...  Vad göra? Ska jag gå vidare med detta eller helt enkelt vänta tills de är 16? fast ingen av oss vill vänta...

  • Svar på tråden Flytta långt med barn
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag har inte full koll på de juridiska förutsättningarna i att flytta 100 mil bort mot pappans vilja. Jag tycker du ska undersöka vad du har rätt till och inte. 
    Så vitt jag förstår betyder gemensam vårdnad att man måste komma överens.  I det här fallet ligger det ju på dig att få pappa att köpa de nya förutsättningarna och se till att han inte förlorar  något på det. 
    Men mitt tips är att vända dig till socialtjänsten där du kan få veta mer om dina rättigheter och skyldigheter när det gäller pappas umgänge med flickorna.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Flytta långt med barn