• Tiiara

    Ammar min tvååring - "Din bröstmjölk är som vatten"

    Min dotter är 2 år och 2 mån, och jag ammar henne. Vi slutade dagamma för några månader sedan och det gick liksom av sig själv, nu ammar vi mest på natten (förutom på kvällen när hon ska sova, på helger när hon ska sova middag, och när hon är sjuk, då kan vi ligga och amma i princip hela dagarna).

    Problemet som jag känner, är att jag inte har någon i familjen som är förstående för detta. En har blivit riktigt förbannad för att jag ammade henne på bussen en gång när hon hade feber och inte kunde sova i vagnen. De flesta säger ingenting utan försöker vara accepterande, men min mamma tjatar jämt på mig att jag faktiskt borde sluta amma. Visst har jag haft perioder då jag har tyckt att det har varit jobbigt och då funderat på att sluta, men i allmänhet ser jag faktiskt inga nackdelar med att amma min dotter, "trots" att hon är 2 år och enligt många, för stor för att ammas.

    "Din bröstmjölk är som vatten", fick jag höra senast diskussionen kom upp. Min mamma tror alltså att det inte finns någon näring över huvud taget i bröstmjölken, utan att det bara finns näring i den när barnet är litet. Jag blev helt ställd, för jag tror ju inte att det är så, men jag har inga pålitliga källor att "försvara" mig med. Och nej, jag tycker inte att jag ska behöva försvara mig, men jag är så trött på att höra det jämt utan att ha något att säga om det mer än att "Jag kommer sluta när det känns rätt för båda". Typ.

    Någon som förstår vad jag menar?
    Vad har ni för "försvar" när ni får höra sånthär?
    Var kan jag läsa mer om långtidsamning och vilka för- (och nack)delar det finns för barnet?

    Jag önskar att jag slapp känna mig så ensam och dum om detta...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 11:51
    Jag vill tacka alla som har deltagit i tråden med tips, råd och stöd! Nu är min dotter lite över 2,5 år, och vi slutade amma i somras pga att hon tappade aptiten och åt inte så bra på dagarna, och sen hände något som inte har hänt mig en enda gång på 2 år: jag kunde inte sova när jag ammade. Tillsammans började detta bli ett problem, så vi började med att trappa ner, och sedan förklarade jag för henne att jag inte kunde sova om hon ammade, men att jag kunde krama henne och sjunga för henne så att hon somnade om. Och självklart var hon ledsen, men jag fanns alltid där och tröstade henne, sa att jag förstod att hon var ledsen och att det var ok. Och med tanke på att jag alltid fanns där och gav henne den närheten hon behövde gick det jättebra. Efter ett tag kunde jag börja säga att bröstmjölken var slut, och det accepterade hon direkt. Hon visste ju att det fanns mjölk i kylskåpet och välling om hon ville ha det. I början fick hon bröstmjölk i flaska eftersom att jag behövde pumpa, och när det började ta slut fick hon välling (dock blev hon tvungen att borsta tänderna efteråt), och efter ett tag kunde hon somna utan någonting. Nu somnar hon i sin säng, och jag behöver bara sitta bredvid sängen och klappa henne och sjunga för henne ibland. Och nu somnar hon på 5 minuter. Nej, jag överdriver inte.

    Jag känner lite att jag har motbevisat alla argument som jag har fått för att amning skulle vara dåligt, och hade vi inte fått de problemen vi fick hade jag antagligen fortfarande ammat henne idag. Jag tror fortfarande att det inte ger annat än fördelar, oavsett hur gammalt barnet är.

    Heja alla som ammar sina barn! Stå på er när ni får dumma kommentarer som de jag, och många andra har fått.

    Kram! /Tiara

  • Svar på tråden Ammar min tvååring - "Din bröstmjölk är som vatten"
  • Minion
    Elisabeth01 skrev 2012-10-18 16:38:00 följande:
    Vill bara informera även om denna tråd har avslutats. Jag var med mitt barn plus hela min föräldragrupp på ett möte med en tandhygienist: hon frågade om någon ammade och det var några som ammade. Hon sa: borsta tänderna efter välling om det är möjligt. Det här gäller även efter AMNING. sen visade hon en bild på en treåring som hade fått mycket karies pga. nattamning. Jag ville bara informera. Inga pekpinnar eller så.
    Får ett barn så mycket karies beror det knappast så mycket på nattamning som att föräldrarna är dåliga på att hålla efter barnets munhygien överlag.

    Nya studier visar ju dessutom att bröstmjölken bildar en slags biofilm över tänderna som SKYDDAR tänderna Glad
  • Elisabeth01

    Jaså? Ja, detta sa ju inte tandhygienisten något om ;) BTW så sa hon att det stämmer inte. Det med biofilm som skyddar tänderna. Det fanns inte någon sannolikhet i det sa hon, när en mamma i f gruppen påpekade detta. Som sagt. Jag för endast vidare vad tandhygienisten sa :)

  • Minion

    Ja det där med biofilm vet jag inte heller om det stämmer :P Men jag tror definitivt inte att bröstmjölk orsakar karies. Jag tar det mesta som sjukvård, och speciellt tandvård, säger om amning, med en nypa salt. Såvida det inte är en amningsexpert. Räcker ju bara att man går till BVC, som ju rimligtvis BORDE vara insatta i ämnet, för att få höra en massa myter och annat strunt om amning och spädbarns kostTungan ute

  • Tiiara
    Elisabeth01 skrev 2012-10-18 16:38:00 följande:
    Vill bara informera även om denna tråd har avslutats. Jag var med mitt barn plus hela min föräldragrupp på ett möte med en tandhygienist: hon frågade om någon ammade och det var några som ammade. Hon sa: borsta tänderna efter välling om det är möjligt. Det här gäller även efter AMNING. sen visade hon en bild på en treåring som hade fått mycket karies pga. nattamning. Jag ville bara informera. Inga pekpinnar eller så.

    Det finns många tandhygienister som inte har någon koll alls. Jag har en vän vars son är 3,5 år och de ammar fortfarande ibland. Hon fick höra från tandläkaren att det var hennes fel att hans tänder var "fula" (de ser riktigt skadade ut), för att hon ammade. Men jag har nog ammat min dotter i större utsträckning och hon har riktigt fina tänder, trots att jag inte har varit noga med tandborstning - särskilt inte efter amning. Problemet med min vän och hennes son, om jag får gissa, är nog godisintaget. De har flera godisskålar framme precis hela tiden, och chips och läsk osv osv. Men det brydde inte tandläkaren om att fråga om, utan skyllde direkt på amningen :S
  • MissKaos

    Jag ammade min son tills han var över 2 år. Inga problem med detta -skiter faktiskt i vad andra tycker!
    BVC sa att det bara var bra. Vår BVC läkare, gammal och erfaren, sa att det inte fanns ngt negativt alls med detta om vi båda mådde bra.
    Idag är killen 4 (snart) och han är en pigg kille med mkt egen vilja och både mammig och självständig.

    Var en stor fördel att amma länge då vi reste utomlands. Runt 1 år helammade jag ett tag (han var då sjuk och vägrade äta ngt annat) kille höll sin vikt och BVC läkaren sa att han faktiskt kunde lev apå bröstmjölken utan problem, tror det var D man skulle ge med men i övrig -inga problem. Och att en öroninflamerad, febrig pojk inte tappar vikt när ha lever på bröstmjölk i en månad säger väl sitt.

    Gör som du vill! Jag slutade försvara mig och sa att: Jaha. Du ammar dina barn som du vill, jag mina. Alla gör säkert det dom anser bra för sina barn.
    Eller så kan man ju säga att; Ja, nu vet jag din åsikt. Tack så mycket. Nu har vi diskuterat klart det här.


    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • funhouse

    Vad spelar det för roll om bröstmjölken i sig är som vatten då? Det är ju inte enbart för mjölkens skull man ammar när barnet är så pass gammalt. Utan för närheten! Och snacket om att det är dåligt för tänderna -man kan ju borsta tänderna på barnet

    Alla "dåliga" saker med amning går att göra nåt åt eller så spelar de ingen roll, så mår mamma o barn bra av närheten som ges så kan man fortsätta amma =) Jag upplever att jag fått väldigt trygga och självständiga barn. Om det beror på långtidsamningen eller ej kan jag inte bevisa -men det har ju tydligen inte haft motsatt effekt iallafall =)

  • LizLiz76

    Tummen upp! Fortsätt amma.. VARFÖR har du sådan problem att acceptera att andra tycker annorlunda om amning? Ja, så är det, som med allt annat. Visst är det inte vanligt i Sverige att amma så länge, men det är varken förbjudet eller skadar någon annan (tvärtom, det är mysigt o gosigt o ni mår bra av det verkar det som.. :)

    Jag har en nybliven treåring o vi ammar på då o då. Det var likadant med förra barnet. DÅ fick jag stå o höra o utstå kommentarer, nu tycker säkert omgivningen att jag är helkonstig men säger inget, de vet att det inte är lönt liksom.. Jag är gärna helkonstig i likhet med alla andra som vägrar vara som 'alla andra'.. ;)

    Jag undrar verkligen när folk kommer börja acceptera olikheter..

  • Tiiara
    LizLiz76 skrev 2012-10-24 10:40:24 följande:
    Tummen upp! Fortsätt amma.. VARFÖR har du sådan problem att acceptera att andra tycker annorlunda om amning? Ja, så är det, som med allt annat. Visst är det inte vanligt i Sverige att amma så länge, men det är varken förbjudet eller skadar någon annan (tvärtom, det är mysigt o gosigt o ni mår bra av det verkar det som.. :)

    Jag har en nybliven treåring o vi ammar på då o då. Det var likadant med förra barnet. DÅ fick jag stå o höra o utstå kommentarer, nu tycker säkert omgivningen att jag är helkonstig men säger inget, de vet att det inte är lönt liksom.. Jag är gärna helkonstig i likhet med alla andra som vägrar vara som 'alla andra'.. ;)

    Jag undrar verkligen när folk kommer börja acceptera olikheter..

    Har skrivit tidigare att det är inte att "andra" har problem med amning, som jag har problem med, utan att det är familjen som jämt kritiserade och höll på. Det är lite skillnad. "Andra" bryr jag mig inte det minsta om vad de tycker :P
  • luluu

    vilken fin tråd, jag som ibland tänker  "jag måste sluta snart"  folk frågar ju osv (13mån) men gör jag gör nu segertecknet när jag läser denna tråd och ska ge sonen ovanligt tutte i natt.

    föressten var jag hos doktorn här om dagen och hon frågade - hur länge ammade du din son? - eh?
    Hon tittade konstigt p åmig då jag stolt sa att jag fortfarande amma.  Varför trodde hon att jag hade slutat? Och sen tänkte jag på dom som inte ammar alls, hur hade dom känt sig av den frågan?

    tycker övh att läkare, bvc och sjk har kollat lite snett på mig att jag fortfarande ammar när han nu är över året. ( vi var inlaggda på sjh för ett tag sen) Kankse var det då min stolta uppsyn på sjh när jag ammade som provocerade dem. Tack igen goa mammor där ute.

  • Tiiara
    luluu skrev 2012-10-26 21:05:48 följande:
    vilken fin tråd, jag som ibland tänker  "jag måste sluta snart"  folk frågar ju osv (13mån) men gör jag gör nu segertecknet när jag läser denna tråd och ska ge sonen ovanligt tutte i natt.

    föressten var jag hos doktorn här om dagen och hon frågade - hur länge ammade du din son? - eh?
    Hon tittade konstigt p åmig då jag stolt sa att jag fortfarande amma.  Varför trodde hon att jag hade slutat? Och sen tänkte jag på dom som inte ammar alls, hur hade dom känt sig av den frågan?

    tycker övh att läkare, bvc och sjk har kollat lite snett på mig att jag fortfarande ammar när han nu är över året. ( vi var inlaggda på sjh för ett tag sen) Kankse var det då min stolta uppsyn på sjh när jag ammade som provocerade dem. Tack igen goa mammor där ute.

    Vad kul att tråden kan ge stöd åt fler! :)

    Jag tycker att det är konstigt att utbildade läkare (tandläkare, bvc-sköterskor, osv) är så ifrågasättande när det gäller amning för barn som är större än "bebis". De borde ju liksom veta bättre än "vanligt folk" (typ de som kollar konstigt på stan) att amning är bra.

    Min bvc-sköterska var helt underbar. Varje gång jag var där och nämnde att jag funderade på att sluta amma (trots att jag faktiskt inte ville det, utan bara hade blivit så påverkad av omgivningen) ifrågasatte hon det på ett sådant sätt att jag själv kom på att jag inte hade någon egentlig anledning att sluta, och påminde mig om alla fördelar som finns när man ammar.
    På 2-årskontrollen frågade hon om vi fortfarande ammade och när jag svarade ja blev hon glad och sa "Vad bra!". Hon är nog den enda som har stöttat amningen (förutom min vän som ammar sin 3-åring).

    Min dotter håller nästan på att få återfall. Häromdan kom hon upp i mitt knä och började låtsas-snutta vid mina bröst. Jag frågade vad hon gjorde och hon svarade att hon ville ha bröstmjölk xD Det är ca 3 månader sedan vi slutade amma, men hon har upptäckt att det finns bröstmjölk kvar (den har bara slutat produceras), hon lyckades nämligen hitta bröstet en gång när jag låg och sov.. xP Men jag vill inte börja amma igen, så jag erbjöd gos och välling i stället, och det är ju inte heller helt fel (bara man borstar tänderna efteråt, va? ;) ). Haha :P
  • Malena C

    Det argument som nästan alla köper är att jag fick gravididtetsdiabetes med båda barnen och har starka anlag för typ 2 diabetes.  För varje år jag ammar så skjuter jag utbrottet av den oundvikliga diabetesen framför mig eftersom amningen skyddar mig från diabetes. Lustigt att människor har så svårt att acceptera att man ammar länge för barnets skull men det är helt ok att göra det av själviska skäl.

  • SallyBlixten

    Jag ammade min son i drygt fem år och han har finfina tänder, är nästan aldrig sjuk och jag har bara mött positiva kommentarer från vården. Vänner och familj har haft varierande inställning men ingen har varit negativ när de pratat med mig.

    Från vården (förutom BVC!?) har jag fått kommentarer om att det är bra både för honom och mig. När han var 2,5 år behövde jag opereras och alla på avdelningen var väldigt hjälpsamma med att skaffa pump så jag kunde pumpa bort alla droger ur kroppen och vi fick dispens från besökstiderna så att maken kunde komma med sonen för en kvällsslurk. Heders åt amningsvänliga hjärtklinken

    Jag har läst att det finns fysiologisk nytta med amning upp till sju års ålder, bl.a. får barnen ta del av mammans immunförsvar. Känslomässigt är det ju ett helt underbart sätt att vara nära <3. Bättre trygghet och tröst finns inte och enligt min son var mjölken "godare än godis".

    //

    Hittade denna lilla skrift när jag googlade.

    www.amningshjalpen.se/images/stories/amning_tandhalsa_an4-08.pdf

    Jag fann även nedanstående på nätet:


    Det finns en ny svensk studie (umu.diva-portal.org/smash/record.jsf) om amning och karies, av Liza Danielsson Niemi från Umeå Universitet, som visar på just detta att bröstmjölk inte skadar tänderna utan faktiskt skyddar dem mot angrepp. Hon visar att beta-kasein och laktoferrin, som finns i bröstmjölken, minskar streptokockernas förmåga att binda till tandemaljen vilket i sin tur minskar kariesrisken. Syraproduktionen från laktos (mjölksocker) är inte den samma som den från vanligt socker och påverkar inte tänderna.  Även Brian Palmer, tandläkare och forskare, skriver att den typen av laktos som finns i bröstmjölk omvandlas till glykos och galaktos först när den hamnat i tarmen. Inte förrän då är den kariesframkallande. 

    Länk: ammavidare.blogspot.se/2012/04/lastips-om-amning-och-karies-rapport.html

     
     
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • luluu

    Jag ska alltid gå in här då jag känner mig påverkad att sluta innan jag är redo. Nyss var vi inlagda på sjukhus och sonen fick läggas 4 dygn i respirator då han hade boca virus o lunginflammation. På intensiven var de vädigt hjälpsamma så jag kunde pumpa och när han eftertvå dygn fick näring i sin sond fast han var sövd kunde de ge "mammamat" Han e väldigtinfektionskänslig och vi ska nu vara rätt isolerade under vintern och jag hoppas ammningen hjälper honom att han kanske får ngt bättre motstånd ialla fall. kram till er underbara mammor

  • Nattugglan

    Tråkigt att höra att sonen varit så sjuk, men roligt att höra att ni fick bra stöd på sjukhuset för att kunna fortsätta amma! Det du gör för din son är fantastiskt luluu! Om du någonsin känner minsta tvivel, gå in på kellymom och läs kellymom.com/ages/older-infant/ebf-benefits/ speciellt detta:
    Breastfeeding contributes to your child’s HEALTH


    The American Academy of Family Physicians notes that children weaned before two years of age are at increased risk of illness (AAFP 2008). Breastfeeding toddlers between the ages of one and three have been found to have fewer illnesses, illnesses of shorter duration, and lower mortality rates  (Mølbak 1994, van den Bogaard  1991, Gulick 1986). “Antibodies are abundant in human milk throughout lactation” (Nutrition During Lactation 1991; p. 134). In fact, some of the immune factors in breastmilk increase in concentration during the second year and also during the weaning process. (Lawrence & Lawrence 2011, Goldman 1983, Goldman & Goldblum 1983, Institute of Medicine 1991). Per the World Health Organization, “a modest increase in breastfeeding rates could prevent up to 10% of all deaths of children under five: Breastfeeding plays an essential and sometimes underestimated role in the treatment and prevention of childhood illness.” [emphasis added]
    kram på dig underbara mamma!
Svar på tråden Ammar min tvååring - "Din bröstmjölk är som vatten"