• JockeL

    Maximera med fonder!

    Hallå, vad tror ni?

    Med utgångspunkt 60 000 kr. Hur mycket skulle det kunna maximeras på ett år med hjälp av Swedbanks fonder?

    För mig är det som lotteri bara... Men går det att sätta sig in i det tillräckligt för att verkligen dubbla summan?

  • Svar på tråden Maximera med fonder!
  • Kjell2
    JockeL skrev 2012-04-19 12:27:41 följande:
    Hallå, vad tror ni?

    Med utgångspunkt 60 000 kr. Hur mycket skulle det kunna maximeras på ett år med hjälp av Swedbanks fonder?

    För mig är det som lotteri bara... Men går det att sätta sig in i det tillräckligt för att verkligen dubbla summan?
    Om du istället hoppar mellan olika aktier och väljer den som kommer gå upp mest under dagen så kommer du mer än mångdubbla ditt kapital under ett år.

    Välj rätt fond och du kommer ha dubbelt upp om ett år. Frågan är bara vilken fond......
  • a78

    Fonder tar ut en förvaltningsavgift på X antal % av ditt fondvärde OAVSETT om det går bra eller dåligt för fonden.

    Mitt råd är alltså - investera i aktier.

    Och ett råd på vägen som jag fick när jag började intressera mig för aktier; investera enbart med pengar som du har råd att förlora. Ibland går det upp, ibland ner och ibland rent åt h-e! Du ska ha råd med detta!

  • JockeL

    Tack för tipsen... just det som är problemet, är man inte kunnig så blir det lotteri... Då känns ändå fonder ngt säkrare än aktier... Jag vill nämligen inte förlora dessa 60 papp utan maximera dem!

  • JockeL
    Kjell2 skrev 2012-04-19 12:32:19 följande:
    Om du istället hoppar mellan olika aktier och väljer den som kommer gå upp mest under dagen så kommer du mer än mångdubbla ditt kapital under ett år.

    Välj rätt fond och du kommer ha dubbelt upp om ett år. Frågan är bara vilken fond......
    Och förresten, kan man själv köpa och sälja aktier med internetbanken, precis som med fonder? Och hur vet man "vilken som kokmmer att gå upp mest" under dagen?
  • stadiljus

    Jag har också Swedbank och där kan man köpa och sälja via ett VP-konto. Blev själv förvånad över hur smidigt det var, tog högst 5 min att öppna och köpa! 

    Håller med föregående talare, köp bara för pengar du har råd att låsa och i värsta fall förlora!  

  • Ted77

    JockeL. Saken är den att ingen vet vilken aktie eller fond som går upp mest under dagen, veckan eller året. Skulle det vara så enkelt skulle väl alla vara miljonärer.

    Men, det finns nog mer eller mindre lönsamma strategier beroende på dina preferenser, kapital, riskbenägenhet, kunskap etc.

    Antingen ägnar man mycket tid och energi för att lära sig, eller så blir det som du säger bara ett lotteri.

  • Yoho

    istället för fonder kan man ju spara i investmentbolag. Man slipper förvaltningsavgift och får ofta en bra spridning. Min egna långtidssparande strategi är att jag köper i olika investmentbolag samma dag varjemånad. Då behöver jag inte tänka på ifall kursen är bra eller dålig. Utan istället köpt både när det är högt och lågt och jag får en bra snitt. Börsen har ju historiskt sätt ökat ca 6% årligen i snitt.

    Annars finns även avanza zero fonden utan förvaltningsavgift.

Svar på tråden Maximera med fonder!