• Karalove

    Jag fattar inte vad som just hände...

    Hej,

    Jag är ensam mamma med en liten dotter som jag älskar över allt annat. Vi var precis hemma hos hennes mormor och jag satt i soffan och tjejen tultade omkring som hon alltid gör där. Mamma hade problem med pannan som hade stannat så hon var nere i källaren och höll på med den. Ned till källaren är det en lång brant trappa. Plötsligt kom jag på att tjejen var långt borta i huset, kanske i närheten av trappan! Jag reste mig upp och sprang dit och mycket riktigt, där stod hon någon meter ifrån källartrappan som var ÖPPEN!! Mamma  hade inte stängt dörren!! Hon kunde ha dött!! Min lilla tjej kunde ha dött!! Jag ropade till mamma att hon måste för helvete stängt dörren. Hon bara mumlade någonting och stängde den. Och sedan fortsatte hon snacka om den jävla pannan. När jag sedan tog upp det med henne så sa hon att det var lika mycket mitt fel eftersom jag borde ha hållit koll på henne och hon ursäktade sig med att hon var stressad och uppslukad av att pannan inte fungerade. Hon var fortfarande irriterad över pannan och verkade i övrigt oberörd.. Men tjejen går alltid onkring där inne och hon och jag är alltid jättenoga med att ställa källardörren. e´Är det verkligen mitt fel att jag utgick från att hon gjorde det nu också? Jag blev tyst och ville inte bråka men jag är chockad och jag är fruktansvärt arg inombords både på mig själv och mamma. Jag har lärt mig av erfarenhet att det är helt meningslöst att ta konflikter med henne. Jag blir bara tyst .. men jag fattar inte hur man bara kan gå vidare efter en sån sak. Jag känner mig inte trygg med henne där längre för jag vet ju inte om hon kommer glömma dörren öppen igen. Jag funderar på om jag ens borde gå med tjejen igen eftersom det är en faktor jag inte kan kontrollera, men att förklara det för mamma ser jag som omöjligt och jag är för övrigt i underläge till min mamma eftersom hon har hjälpt mig väldigt mycket och vi bor grannar. Vad tänker ni om det här?

  • Svar på tråden Jag fattar inte vad som just hände...
  • Hannah76

    Ni har väl båda del i det? Hon borde vara aktsam o stänga dörren och du borde ha koll på ditt barn?

    Hur gammalt är barnet?

  • Rumpelstiltskin

    Det är faktiskt ditt ansvar. Varför balla ur på din mamma? Som upplagt för konflikt ju.
    Du kunde istället BETT henne att stänga nästa gång.

  • Karalove
    Kya skrev 2012-04-27 17:16:27 följande:
    Ditt barn - ditt ansvar!
    Du har rätt. Jag går inte dit igen.
  • Rut86

    Kan förstå att det var jobbigt men det är väl ingen anledning att inte gå dit igen? Det kan vara lätt att glöma sånt när man inte har småbarn runt sig hela tiden.

  • VeraVera

    Alla kan glömma en dörr öppen...och huvudansvaret ligger ju hos oss som förälder att ha koll inte anta att andra tänker på att barnsäkra sina hus när dom inte självs har småbarn

  • Vinterankan

    Tycker inte att det är den som går ner i källaren som har ansvaret utan den som har uppsikt över barnet som har det. Om du ska släppa dottern utom synhåll så får du först försäkra dig om att det är barnvänligt där du släpper iväg henne. Tycker din stackars mamma är oskyldig.

  • Kattdamen

    Varför tog du inte hand om ditt barn?


    En kopp te, tack.
  • Karalove

    Ja, ni har nog rätt. Jag behöver sova på det här och lugna ner mig. Finns det något sätt jag kan ta bort posten?

  • Miss P71

    Jag tycker inte att det e din mammas ansvar. Det är hon som bor där och du är på besök. Då anser jag att du får passa på dit barn. för det är inte din mammas ansvar det e dit!

  • Persemona

    Det är lätt att bli lite chockad när man upplever hur nära det är att något faktiskt kan hända ens älsklingar. Lika mycket som man älskar dem så är man rädd att förlora dem. Givetvis kunde din mamma stängt dörren, men det är lätt att glömma. Speciellt när man inte har små själv. Att påpeka det räcker. Båda borde ju tillsammans "ansvara" för dotterns säkerhet. Vet inget om din mamma för övrigt, men tycker inte du bör sluta gå dit för en sådan händelse. Inget hände ju trots allt, även om man blir rädd. Men det är ju tyvärr bara att vänja sig vid det och hoppas på det bästa.

  • VeraVera
    Karalove skrev 2012-04-27 17:28:56 följande:
    Ja, ni har nog rätt. Jag behöver sova på det här och lugna ner mig. Finns det något sätt jag kan ta bort posten?

    Nej men du kan uppdatera ts om du vill tillägga något
  • Lumo

    Varför inte fixa en lösning för dörren så att det inte går att hända igen? En grind som inte går att ställa upp innan för dörren, som man måste stänga? En dörrstängare (mekanism man monterar på dörren, men då finns risk att fingrar kläms)?

    Sen finns det en lösning till som inte hindrar alla olyckor men som hjälper, och det är att ni tränar tränar och tränar på att klättra trappor. Barn utsätts för faror ständigt och mitt bästa råd, istället för att (över-)beskydda dem, är att träna dem tidigt så att de blir säkra (säkrare) med faran. Oavsett om ni fixar en annan lösning så är trappklättring bra att träna. ;)

Svar på tråden Jag fattar inte vad som just hände...