• londonkarin

    Hur far jag henne att prata svenska??

    Vi bor i England och min dotter ar nu 4 ar. Jag har inte alltid varit sa konsekvent med att prata svenska med henne, samt att hon borjade engelskt dagis vid 9 man. Dock ar jag mer konsekvent med min yngsta dotter (da jag verkligen vill att bada mina barn ska vara tva sprakig). 4-aringen verkar forsta all svenska (hon ger ratta svar tillbaka pa engelska sa hon maste ju forsta vad jag fragat pa svenska) men hur far jag henne att borja prata?? Mina stackars foraldrar hemma i Sverige ar ju fortvivlade att de inte alltid forstar vad hon sager...
    Tacksam for tips!!  

  • Svar på tråden Hur far jag henne att prata svenska??
  • IsDimma

    Börja bli konsekvent med ditt eget språk, prata bara svenska med henne. Så småning om så kommer det att släppa för henne.


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • magdalena 80

    Hur skulle det vara att sjunga mycket på svenska med henne? Barn brukar ju gärna sjunga, kanske det skulle vara lättare att få med henne i språket på det viset?

    Sen kanske ni kan leka lite också o se vem som först kommer på det svenska ordet för t.ex. doll, train osv... Så att det blir lite som en tävling  
     

  • Coyote

    Det är inte alls ovanligt att barn som växer upp med två språk väljer att använda sig av enbart det ena. Jag har och har haft många barn på förskolan där föräldrarna talar olika språk, barnen har nästan uteslutande svarat på svenska, oavsett vilket språk föräldern talar. De förstår, men gör ingen skillnad på språken liksom.

    Men läs mycket svenska barnböcker, se på svenska filmer, sjung och ramsa, det ger sig!

  • principessan

    Prata bara svenska med dem. Läs böcker och sjung på svenska visa film på svenska! Förstår de och svarar på engelska så acceptera det! Då kan de förmodligen prata också men eftersom att de bor i England och alla där förstår engelska så kommer de nog fortsätta prata engelska, speciellt om inte deras pappa, antar jag, kan svenska och ni alla pratar det! Det kommer att släppa!

  • Salt Groda

    Min son på 3 år väljer ofta engelska också. Vi bor i USA, men både jag och pappan är svenska. Vi pratar alltid svenska hemma, och är väldigt konsekventa med att prata svenska med honom. Han går på preschool sen i september, och det var då engelskan började ta över mer.
    Tips är som sagt att alltid prata svenska, svara på svenska även om barnet pratar engelska. Ibland upprepar jag vad sonen har sagt på svenska. Tex om han säger "i want the red car" så säger jag "du vill ha den röda bilen?", så att han får den svenska versionen också. Vi läser böcker på svenska, men även på engelska. Tv och film blir bara engelska men det borde man ju ändra på.
    Umgås med andra svenskar är bra. Speciellt med jämnåriga barn så att de kan leka på svenska.

  • Cocacola

    Du har fått kloka råd och tips redan, fortsätt att språkbada dina barn så kommer det när det kommer. Kanske när barnet är med till sverige och måste använda sig av just svenskan för att bli förstådd. Förstår att du vill att barnet ska prata redan nu, det skulle jag nog också ha velat i din situation, men så länge du fortsätter att stimulera språket och hon förtår så får det komma när det kommer. Språket utvecklas ändå.

  • ZuMa

    Jag har ingen personlig erfarenhet av det egentligen. Men som språklärare så tycker jag att det är ett intressasant ämne. När man lär sig ett nytt språk, så går det ofta till på samma sätt. Och det är att man först förstår språket. Man förstår vad andra säger osv. men det är svårare/obekvämt att prata själv. Men om man "vistas" mer i språket så kommer man också att kunna börja prata mer själv också.

    Sen vet jag också genom bekanta som har tvåspråkiga barn att barnen ibland kan ha svårt att skifta mellan språken. De väljer så att säga ett i taget. För att ta ett exempel ur min bekantskapskrets: Hela familjen har bott i Sverige när barnet var litet, men mamman flyttade tillbaks till hemlandet när barnet var runt 1½ år. Pappan hade då barnet på sommaren här i Sverige en månad på sommaren (men åkte till hemlandet 1-2 gånger/år i övrigt och träffade sitt barn). Barnet kan båda språken. I hemlandet pratar barnet enbart sitt hemspråk. I Sverige pratade barnet sitt hemspråk första dagarna,  för att sedan övergå till svenska. (Pratade då även svenska med sin mamma i telefon). Sen var det samma "procedur" när barnet åkte tillbaka till hemlandet i slutet av sommaren. När barnet närmade sig tonåren så var det inga problem att skifta mellan språken.

      

  • Juppepuppe

    Du har fått fina råd redan. Det enda jag vill tillägga är att du inte ska ge upp. Jag var som din dotter. Jag förstod all spanska som min pappa pratade men svarade på svenska. Då slutade han att prata spanska i lika stor utsträckning och det har resulterat i att jag inte alls har spanska som modersmål. Jag förstår mycket och har pluggat mig till en bra spanska. Däremot har jag en känsla för språket och bra uttal.
    Det kommer att komma perioder då dina barn vägrar prata engelska, men du måste fortsätta!

  • vixtoria

    Med mina barn så märker jag att de anstränger sig mer om de träffar andra BARN som pratar "det andra" språket. Känner ni inga svenskar där som har barn som har svenskan som starkaste språk?
    Mina barn pratar helst svenska (vi bor i Sverige) men när de träffar personer, och speciellt barn, som bara kan italienska så "skärper" de sig.
    Dessutom är det såklart bättre om du är 100% konsekvent med svenskan...

  • tahira

    Läs, läs, läs. Be familj skicka Bamsetidningar och böcker och läs massor. Se svenska barnfilmer och gör svenskan till en självklarhet.

    Försök att enbar prata svenska, och be henne upprepa sig på svenska om hon svarar på engelska. Är din man engelsktalande? 


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • gabi007

    Vi bor också i London och min dotter som är 2,5 pratar båda språken. Hon går deltid på dagis men hennes pappa är engelsk så får mycket engelska. Jag pratar endast svenska med henne och läser endast svenska böcker. Dessutom så tittar vi mycket på youtube där vi hittar Pippi Långstrump, Alfons Åberg, Totte, Fem Myror etc. Lära ramsor funkar också. Men det är extra viktigt att få leka med andra svenska barn. Det kommer att lösa sig om du är konsekvent. Tro mig!

  • Mercurialis

    Min bror (svensk) är gift med en taiwanesiska och de bor i USA. Min bror har alltid pratat svenska med sin son. Mamman pratar kinesiska med honom. Kinesiskan var de första åren barnets förstaspråk, eftersom han tillbringade mest tid med mamman. När han började preschool utvecklades engelskan i raketfart och samtidigt tappade han mycket av svenskan. När de var hemma i Sverige förra sommaren (då var pojken 4 år) pratade han nästan ingen svenska alls men han förstod allt som sades till honom. Min bror fortsätter att prata svenska med honom. De ser svenska filmer, läser svenska böcker, umgås med andra svenskar, går på svenska förskola en "dag" i veckan (=några timmar varje lördag).


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Fenna

    Lamna henne med dina foraldrar (kan vara over dagen nar du jobbar om du tycker att det ar for tidigt att lamna henne ensam i Sverige). Barn anpassar sig till omgivningen. Var son ar tresprakig och vi forsoker traffa vara respekitve familjer regelbundet.

  • FreeForAll

    Vi bor också i UK och jag tar barnen till svenska skolan varje lördag. Där har de fått svensktalande vänner och får höra andra än bara mig prata svenska.
    Googla och se om det finns någon svensk skola nära dig.

  • A1987

    Själv är jag tvåspråkig, mamma pratar svenska, pappa finska.
    Hemma hos oss hade vi alltid två språk runt matbordet. Redan från första början var båda föräldrarna noga med att vi skulle bara prata deras språk till dom. Om jag eller min bror nån gång berättade nånting på svenska åt pappa, låtsades han som om han inte förstod, lika så mamma om vi berättade nånting åt henne på finska.
    De här ledde till att min bror och jag alltid drog samma versa på båda språken runt matbordet, trots att både mamma och pappa kunde båda språken och förstått på första gången. Vi hade ju blivit intalade att dom inte förstod varandra språk :)

    Nu idag e ja jätte glad över deras "förstår inte vad du säger, fel språk". Många av mina bekanta som också haft tvåspråkiga föräldrar, men var föräldrarna inte hållit lika hårt fast vid sitt språk, är tyvärr inte lika starkt tvåspråkiga. Många av dom pratar bara ett språk, fast dom förstår båda.

  • Margaux

    Vår son är 27 mnd och pratar spanska/svenska/norska. De två sistnämnda är ganska ihopblandade men han kommer nog rätta ut det med tiden!
    1a språket just nu är spanska eftersom han går på spansktalande förskola. Vi har konsekvent hållt oss till morsmålet här hemma och vi har därför spanska och svenska hemma och ute blir det i stort sett norska eftersom vi bor i Norge!
    Var konsekvent är mitt råd och du kan ju säga till ditt barn att till mig pratar du svenska! Låtsas att du inte förstår....
    Läs, läs och läs böcker och se enbart på film m svenskt tal!

Svar på tråden Hur far jag henne att prata svenska??