• Mamma7402

    Ingen kontroll över dotter

    Hejsan. Jag heter Marika och har en dotter på 15 år. Jag vill ha tips och råd om min dotter. Hon åker moppe utan hjälm och med främlingar, hon åker bil och har sex med äldre män, hon klär sig väldigt utmanande, bl.a. Det är oftast tjafs hemma och jag orkar inte ha d så här mer. Snälla hjälp oss på fötter igen

  • Svar på tråden Ingen kontroll över dotter
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter verkligen som om din dotter är illa ute. Att uppfostra tonåringar handlar mycket om hur man sätter gränser och ser till att de blir efterlevda. Detta innebär ofta tjafs och bråk hemma och är något man måste räkna med. Det som är svårt i ditt fall är att du har haft tjafset, men inte sett några bra resultat. Dvs din dotter har tagit över besluten och gör som hon vill, något som definitivt är skadligt för henne. Hon är ännu inte mogen att varken se eller ta konsekvenserna av sitt handlande.
    Det första du måste göra är att börja sätta gränser som du också kan följa upp. Det innebär att du måste ha sanktioner, dvs saker att sätta emot, om hon inte gör som du säger. Indragen månadspeng, ingen mobiltelefon, etc. Du måste ta bort saker som hon gärna vill ha så att hon får en yttre anledning att rätta sig efter vad du säger.
    Åk och hämta henne om hon är ute med vuxna män. Hon är inte myndig än och får inte göra som hon vill.
    Kanske finns det en pappa som kan hjälpa till att fånga in henne igen. Försök hitta på saker tillsammans med henne där ni kan överföra goda värderingar i stället för allt utlevande som hon ägnar sig åt.
    Ni kan också ta hjälp utifrån. Det finns ungdomsmottagningar där hon kan få stöd och råd kring sex och samlevnadsfrågor och lära sig mer om vad som kan hända.
    Ni kan också söka BUP för att få stöd i föräldrarollen. Socialtjänsten har också möjlighet att hjälpa till.
    Det viktiga är att ni tar det här på allvar och hjälper er dotter att komma tillrätta med sin utlevande stil och hittar en mer harmonisk tillvaro.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ingen kontroll över dotter