• Pippilångstrump

    Gravida med man från annan kultur/land

    Hej,

    Jag tänkte detta kunde vara en tråd för oss som är gravida med en partner som har en annan kultur alternativt bor i ett annat land. 

    Den blivande fadern i detta fallet är uppväxt strickt katolsk i olika länder runtom världen, har i hela sitt vuxna liv bott i ett land i södra europa och numera bor han halvtid i ett land i österuropa och halvtid med mig i Sverige. Det är en spännande resa vi har framför oss, ibland stöter vi på kulturella skillnader, ibland förstår vi inte alls varandra och ibland är vi så inrutade i "hur det ska vara", mestadels så berikar missförstånden vårt liv och för oss närmre varandra, men ibland medför det lite problem. 

    Tycker det skulle vara lärorikt att få dela kunskap om detta. Att diskutera hur man uppfostrar barnet, vilket/vilka språk man lär barnet etc.

  • Svar på tråden Gravida med man från annan kultur/land
  • Takex
    Pippilångstrump skrev 2012-07-06 11:33:39 följande:
    Ja hoppas verkligen tråden kan hänga vid liv. Tror det kan vara jättebra att utbyta erfarenheter.

    Vi har ej bestämt var vi ska föda. Han säger Sverige, hans HRs fru säger SVERIGE!!!! Hmm, det känns som att det väger tungt, men samtidigt inbringar det en hel del problem med logistiken och hans jobb.

    Han kan bara sådan där bra ord som
    Sluta, lägg av, nästa station ..., slutstation, förmer, eller och några andra ord:D.
    Tycker du ska välja det landet som känns bäst och smidigast för dig eftersom du är patienten.
    För mig kvittade det verkligen och då valde vi Sverige eftersom vi fick en förlossning plus våra flygbiljetter för samma pris som vi får bara en förlossning här. Resultatet blir tyvärr att chansen är väldigt liten att han kan vara med under förlossningen, han får vara med när det är dags för bebis #2 istället :)
  • Takex
    SatuSv skrev 2012-07-07 00:01:56 följande:
    Och vi väntar vårt tredje barn med bf 10september:)
    En dag före mig! Vi får se när våra småttingar kommer! :D
  • Mita1973

    Jag sällar mig till flocken:) min bebis pappa kommer från Nigeria, och är väldigt glad och engagerad i vårt ofödda barn, vi möttes under ganska konstiga omstänndigheeter men visste hela tiden att det skulle bli vi..

    Sen så blev det en oplnerad liten bebis av detta vi kommer att  vara tillsammans och uppfostra vårt barn, han  kommer få lära sig bådas språk, och ta del av båda kulturer, sånt har vi bestämmt redan nu innan.. 12 augusti blir vi föräldrar och vi ser fram emot det så enormt mycket.. 

  • Karina NAP

    religion biten blir en intressant del  fast det behöver man inte ta nu när de är små, men när det väl kommer.... uhm....  jag är troende och sådär lagom religiös, har växt upp i en-  i Sverige klassad som- sekt och det är min man mycket emot. Vårt barn är inte döpt då jag är inte protestant och vill, precis som det var under min uppväxt, att barnet själv ska kunna välja i framtiden. Det var några upprörda röster från hans familjs sida men min man gick med på det, idag är det ju inget konstigt att ha en namngivningsceremoni istället.

  • Alby

    Hej! 
    Tänkte hoppa in här om det är okej?
    Min man är född i Libanon, uppväxt i Usa, och bor nu i Sverige med mig.
    Han har varit här i tre år och eftersom hans amerikanska utbildning inte var giltigt i sverige
    så läser han nu till sjuksköterska.
    Jag är i vecka 22, och just nu går dagarna väldigt sakta till bebisen kommer. Glad 
     

  • chili6

    HEJ!

    Hoppar oxå in här, kul tråd!

    MIn sambo är från Kambodja och vi träffades i Thailand. Han har varit i Sverige sedan i december 2010 och vi väntar barn som beräknas komma i september.
    Vi kommer att prata våra modersmål med barnet och engelska/svenska med varandra.

    Klart det uppstår kulturkrockar men vi båda är nyfikna och respektfulla mot varandras kulturer så de går ganska bra.. I februari ska vi åka till Kambodja med bebisen och det ska blir jätte spännande och lite läskigt!

  • chili6
    et3vema skrev 2012-05-07 10:35:43 följande:
    Min man kommer ifrån Thailand, har bott där hela sitt liv tills ungefär 1,5 år sedan, då han flyttade hit till Sverige för att jag var gravid. Innan dess bodde vi tillsammans i Thailand i ca 3 år. Nu är sonen 13 månader, och vi väntar ett till barn i december.
    Har ni bestämt er för att bo i Sverige?
    Vad tycker din man om Sverige?

    Min sambo är från Kambodja men har bott i Thailand sen han var 14 år. var i Sverige bor ni?
  • et3vema

    Ja vi kommer nog att bo i Sverige som det ser ut nu. Vi båda vill tillbaka till Thailand, men det kommer inte att funka om inte vi båda har bra jobb. Så vi får se hur det blir med det..

    Han trivs bra i sverige och har anpassat sig bra. Att han fick jobb fort tror jag var väldigt för honom, det gjorde att han liksom fick ett eget liv, eller hur man ska säga.

    Jaha vad roligt, han kom hit till Sverige samtidigt som min man då. :) har han put? Vi ska ansöka om det nu i december. Vi bor i södertälje. Ni då?

  • chili6
    et3vema skrev 2012-07-21 12:56:21 följande:
    Ja vi kommer nog att bo i Sverige som det ser ut nu. Vi båda vill tillbaka till Thailand, men det kommer inte att funka om inte vi båda har bra jobb. Så vi får se hur det blir med det..

    Han trivs bra i sverige och har anpassat sig bra. Att han fick jobb fort tror jag var väldigt för honom, det gjorde att han liksom fick ett eget liv, eller hur man ska säga.

    Jaha vad roligt, han kom hit till Sverige samtidigt som min man då. :) har han put? Vi ska ansöka om det nu i december. Vi bor i södertälje. Ni då?

    Okej vad skönt, min sambo trivs oxå ganska bra men det har varit svårt för honom att få ett arbete vilket såklart har påverkat honom negativt. Nu har precis blivit anställd öch det ser ut att ljusna. Vi pratar dock om att flytta till Kambodja eller Thailand emellanåt. Nu ska vi först åka dit på semester i början på nästa år

    Har ni varit till Thailand något sedan han flyttade hit? 

    Han har inte inte PUT ännu men det blir det nästa gång vi söker, iom att han då vart här i 2 år. Vi bor lite utanför Uppsala.   
  • sodervallj

    Hejsan! Hoppas det går bra för er alla, ser att vissa av er har bf vilken dag som helst nu, LYCKA TILL!! Längtar så till våran lilla pojke, bf 14/9 =) Blir spännande att se hur han ser ut, pappa e ju från Iran och jag sverige. Tror det blir en väldigt lyckad kombination! Fler av er som bor i stockholm? Hoppas att det funkar bra mellan er och era kära makar! Här flyter det på helt underbart! Gifta nu och lyckligast i världen!

    Lycka till allihop! 

Svar på tråden Gravida med man från annan kultur/land