• Culete

    Någon med erfarenheter av Panama eller Costa Rica?

    Om, ge mej all information ni besitter, snälla.
     Startade nyss en trád om att ev flytta tillbaka till Sverige, men det känns motigt.
    Min man har varit inne pá báde Costa Rica samt Panama (Och Malaysia, men dit vill ej jag...)
    Skulle gärna vilja ha lite tankar och idéer om hur det är att bo i dessa länder, med barn.

    Tack.


    ~~ Elina 29-11-06 ~ Gabriel 11-05-08 ~ Isabel 28-09-11 ~~
  • Svar på tråden Någon med erfarenheter av Panama eller Costa Rica?
  • Hoppandes

    Min pappa bor i Panama för tillfället och jag har besökt honom kanske 10 ggr de senaste 10 åren, senast i April.

    Helt ok, tropikerna.

    Allt som är privat - utbildning, sjukvård är snäppet bättre än Sverige. Det finns mycket sport, nära till stranden och naturen.
    Väldigt fina bostäder - om man har råd.

    Människorna är väldigt trevliga, många pratar bra engelska. Jätte trevlig shopping och restaurangutbud. 

    Hade jag chansen att flytta till Panama skulle jag ta den. 

    På min blogg finns lite bilder och så under "panama"
    www.ahelenabjork.blogspot.com 

    Helena 

  • Hanna1976

    Hej! Min Pappa är Costarican"Tico". Har varit i Costa Rica vid olika tillfällen i mitt liv och även bott där vid olika tillfällen. Senaste tillfället jag bodde där var under en 8 års period, med mina barn. Costaricaner är väldigt trevliga, och pratiga de bjuder gärna på mat och något att dricka, i stort sätt arbetsamma men å andra sidan det statliga går offtast väldigt långsamt De kan oftast engelska men med en kraftig brytning, men självfallet bättre ställt =bättre utbildning = bättre engelska. Privata skolor är väll att rekommendera, den bästa i mitt tycke är Lincon scool. Det finns många svenskar som bor i Costa Rica och jag kan värkligen rekommendera en blogg om Crille crille.com/ som har flyttat dit med sin familj för några år sedan och han ser väll det hela med andra ögon, för hur det nu är så har jag ju ändå en anknytning till landet. Klimatet är ju i stort sätt varmt men upp i bergen är det svalare och vid stranden kan det vara väldigt varmt, Priserna beror på vart man går och vad man är intreserad av, går man till "vanliga" ställen så är det billigt.

Svar på tråden Någon med erfarenheter av Panama eller Costa Rica?