• Morsan81

    Min son leker inte med nån på dagis

    Hej. Min son är 20 månader och har gått 2 månader på dagis. För ett par dagar sedan så hade jag och pappan ett utvecklingssamtal med dagis personalen. Då sa som att dom var oroliga för våran son. Dom talade om för oss att han inte försöker ta kontakt med dom andra barnen och då tar dom ingen kontakt med honom heller. Han sitter själv och leker med nån bil ( älskar att snurra p hjulen) länge. Han leker skälv och bryr sig inte om att det springer omkring 15-20 andra barn runt honom. Han är näst minst. Han har varit sen på det mesta. Börja åla på golvet när han var runt 8 månader, krypa runt 1 år och började gå när han var 19 månader. Han kan inte säga många ord. Kan säga mamma, eja (välling), pappa ibland. Hemma så är han en jätte go kille som älskar att träffa våra kompisar och släktingar. Är social och vill gärna leka, gosa och busa. Men inte på dagis. Är så ledsen att han inte har några kompisar att leka med på dagis. Att han är själv hela tiden. Ibland blir jag så ledsen för hans skull att jag gråter på kvällarna när vi har lagt honom. Jag och pappan bråkar aldrig. Är lika lära som vi var när vi träffades för 15 år sedan. Snälla. Vad kan vi göra? Vad kan detta bero på? Till hösten skall en barnpedagog komma för sonens skull till dagis men det är långt kvar dit. Är så ledsen för hans skull. Orolig mamma och pappa

  • Svar på tråden Min son leker inte med nån på dagis
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att ni ska sluta att vara ledsna och oroliga för er lille pojke. Det hjälper varken honom eller er. Och jag är inte alls säker på att det finns någon anledning till att vara det heller.
    På din beskrivning låter det som om er pojke har varit lite sen i sin motoriska utveckling. Detta betyder inte att det behöver fattas honom något när det gäller talet eller den sociala utvecklingen. Din beskrivning av hans talförmåga motsvarar precis vad man väntar sig av ett barn i hans ålder. Ofta brukar de enskilda orden  ha ett mellanspel av oförståeliga ljud och läten som föregår de verkliga orden. Med talet kan ni lugnt avvakta och stimulera honom genom att prata så mycket ni kan med honom när ni är tillsammans.
    När det gäller hans brist på kontakttagande tycker jag att det verkar högst normalt för en så liten kille i en så stor grupp med större barn. I den åldern leker inte barn med varandra, de leker själva eller bredvid andra barn. Men eftersom gruppen är så stor är det inte konstigt att han drar sig lite undan.
    Personalen på dagis borde vara införstådda med dessa basala kunskaper om lek och hjälpa honom att i mindre sammanhang, med några få barn, leka samma sak som de andra. Det är personalens uppgift att hjälpa barnen snarare än att oroa föräldrarna.
    Ni kan lugnt vänta till hösten och den barnpedagog som kommer då. Om ni har några frågor som rör er sons utveckling tycker jag ni ska träffa en barnpsykolog som ni kan få kontakt med via BVC.
    Lycka till och ha en skön sommar.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Morsan81

    Tack så mycket för svar. Nu känner vi oss båda lite lugnare.
    Han har börjat "prata" ( göra massa olika ljud och kan säga Pippi och peka) nu.
    Han sitter med barnen på dagis oxå men vill fortfarande leka själv.
    Men nu när vi läst ditt svar så är vi inte alls lika oroade längre. Vi väntar till hösten och ser vad som händer. Kan hända mycket på sommaren :). Tack och ha en underbar sommar du med

Svar på tråden Min son leker inte med nån på dagis