• Anonym (Trött mamma)

    Envis 4-åring

    Vi har en 4åring som det inte går att tillrättavisa, han gör precis som han själv vill och det går inte att få honom att göra något som han själv inte vill, det går inte att locka eller muta, bara när han själv bestämt att han vill något så gör han det.

    Exempel:
    Han slår sin lillasyster hela tiden, vi försöker få honom att sluta med detta så klart. Nu har vi börjat med att han får sitta på en stol i ett hörn tills att han säger förlåt till henne. Han skriker och vrålar tills att han nästan kräks. Igår satt han så i över en och en halv timme innan han med mycket lirkande sa förlåt till henne.

    Han gör något annat fel och vi försöker förklara att han inte får göra så. Då ställer han sig och skriker rakt ut i falsett och hör inte vad vi säger, det blir alltså omöjligt att nå fram till honom.

    Han vägrar äta mat vid bordet, när vi säger att nu är det mat kommer han inte, han bestämmer själv när och vad han vill äta. Detta gör att han ständigt är hungrig och på dåligt humör.

    Han vägrar sluta med blöjan, har aldrig någonsin gjort något på varken pottan eller toaletten. Han kniper och försöker att hålla emot när han behöver bajsa, vilket gör att han hela tiden går och småpluttar och vill INTE ta bort det när det väl kommit ut.

    Han är extremt mammig och får hysteriska utbrott varje gång jag går utanför dörren.

    Jag förstår att det kan bero på att han fått en lillasyster, men hon är nu 13 månader och tar inte lika mycket tid som när hon var nyfödd. När ska han vänja sig att hon ska vara en medlem i vår familj? Jag försöker att vara rättvis med att vara lika mycket med båda barnen och jag låter honom vara bebis ibland om han vill det och sitta i knät och så vidare...

    Vad ska jag göra? Jag är så trött och matt av allt detta bråkande och skrikande... grannarna tror säkert att vi torterar honom här på dagarna så mycket som han skriker..

    Vi ska börja en basutredning hos en barnpsykolog men det dröjer och tiden går. Hur ska vi hantera denna lilla bråkstake??????? HJÄLP!!!!

  • Svar på tråden Envis 4-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Ni beskriver en inte alldeles ovanlig 4-åring, som tar andan ur en och är emot det mesta här i livet. Sin starka vilja visar er son på alla möjliga sätt och ni försöker sätta emot utan större resultat.
    Jag brukar ofta säga: Lägg ner kampen! Det betyder inte att sonen ska få göra som han vill utan att ni hanterar honom på den barnsligt regressiva nivå han befinner sig på när han protesterar.
    DVS han ska inte få slå sin lillasyster. Ni måste lyfta bort honom, inte försöka prata bort honom.
    Jag tror att du gör helt rätt när du låter honom vara liten, tar honom i knä och ger honom av både din tid kärlek och omtanke.
    Fundera på vilka krav som är viktiga och vilka ni kan deala om. Ge honom en chans att vinna små kamper så kan ni ta hem de stora inte genom att ställa ultimatum utan genom att vara mer diplomatiska än han.
    Att ha en 4-åring är en basutveckling i föräldraskap. Försök hitta ett sätt som passar er alla.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Envis 4-åring