• Anonym15år

    Gränsen för aga?

    Jag är 15 år. Jag har tröttnat på att min pappa gör saker mot mig fysiskt. Jag är osäker på vad som är olagligt och inte så jag gick in och skulle läsa trådar om just vart gränsen går för aga.
    Många sitter alltså seriöst och skriver att det är okej och inte kränkning att tillexempel son min pappa: dra i håret, "ta tag, eller mot barnets vilja bära iväg /dra iväg det" , knuffa för att det ska gå iväg, ta det i nacken eller hålla hårt fast så det gör ont i armarna... Haft det så i hela mitt liv och jag vill veta vad som är rätt och fel?

    Och får man hota sina barn med att säga: du förkännar att få en gaffel i huvet , du borde få en smäll eller jag skulle vilja trycka ner den i halsen på dig.... Snälla någon?

  • Svar på tråden Gränsen för aga?
  • Vinterankan

    Nej. Ingenting av det du räknar upp är ok. Har inte så bra koll, men jag skulle tro att det är socialen i din kommun du ska kontakta. Det bästa är nog att ringa till bris så kan de hjälpa dig med stöd och vart du ska vända dig.

  • Serendipitet

    Det är fysisk (drag i håret osv.) och psykisk misshandel och det är respektlöst och går helt klart över gränsen för vad som är ok! Jag tycker också att du ska kontakta bris eller annan rådgivning och få vägledning för hur du ska gå vidare annars fungerar det nog också att kontakta familjerätten (socialen). Har du berättat för din mamma eller annan närstående? Kurator på skolan?


    *** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Bullies

    Tycker att du ska prata med skolsköterskan på din skola, hon kan hjälpa dig med hur du ska gå vidare.

    Lycka till, och det han gör är inte okej.

    Styrka till dig!
     

  • Dina08

    Det är som sagt helt oacceptabelt. Det är en annan sak att ta ett oregerligt barn i armarna och ropa sluta, för att stoppa det från att skada någon/något, vilket jag tycker är gränsen för vad man får göra.

  • Indianica

    Jag blev dragen i håret och fick hårda knuffar blev fasthållen osv och det är olagligt, men "tyvärr" svårt att bevisa eftersom det sällan lämnar några spår efter sig. Det är oxå kränkande. Jag polisanmälde och det gick till åtal, jag kan rekommendera dig att ringa socialtjänsten och prata med dem först så de kan ge dig stöd i detta med anmälan osv, för det måste få ett slut!

  • Indianica
    Dina08 skrev 2012-09-03 19:25:55 följande:
    Det är som sagt helt oacceptabelt. Det är en annan sak att ta ett oregerligt barn i armarna och ropa sluta, för att stoppa det från att skada någon/något, vilket jag tycker är gränsen för vad man får göra.
    Jag tycker att när det gäller barn ska man tänka på hur man beter sig mot en vuxen. Jag skulle ju som vuxen bli anmäld direkt om jag gick runt och knuffades hårt och dra t ex folk på jobbet i håretnär jag blev arg och samma sak gäller om en vuxen gör så mot ett barn....Det är faktiskt än allvarligare om det sker inom hemmets väggar, för som barn ska man kunna lita på de vuxna.
Svar på tråden Gränsen för aga?