• Biatsch

    Skallar när han är arg

    Hej!

    Jag har en son som är 16 månader, sedan han var ca 4 månader gammal så har han skallats, eller vad jag ska kalla det, stångats kanske är en bättre beskrivning.

    Dels gör han det på "kompisar" som tex tar hans leksaker eller liknande, men också på oss anhöriga när han inte får sin vilja igenom, han skallar eller "bonkar" huvudet eller munnen hårt mot våra ansikten,axlar, eller den kroppsdel som han är närmast.

    Innan han lärde sig krypa, vilket han gjorde väldigt sent (9 månader,) så ålade han fram på magen med armaran och benen, så skallade han mot golvet flera gånger när han blev arg eller frustrerad, vilket ledde till tårar och smärta.

    Vi upplever detta "beteende" som väldigt jobbigt då han dels skrämmer, men också skadar sina kompisar, sen hör det till att han är blödarsjuk så det är helt enkelt inte så fiffigt att han skadar sig själv, särskilt inte munnen eller huvudet....

    Har du några tips på hur man får honom att hitta andra sätt att uttrycka sin ilska/frustration på eller är det bara att härda ut tills han lär sig prata och upplever att han blir förstådd även om det inte alltid innebär att han får sin vilja igenom

    Tack på förhand!
    MVH/ B

  • Svar på tråden Skallar när han är arg
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Oavsett er sons blödarsjuka är hans reaktioner inte helt ovanliga. Små barn visar sin frustration på olika fysiska sätt innan de har tillgång till talet. De väljer helt enkelt något som funkar just då och sen kanske de håller fast vid det tills de hittar något bättre sätt.
    Och det är där ni ska gripa in. Hjälp honom att hitta bättre sätt i väntan på talet. Hindra honom först o främst från att göra illa sig själv och andra och visa honom på alternativa sätt.
    Var helt enkelt med och punktmarkera honom. Ingrip vid varje tillfälle han skadar sig själv eller någon annan. Inte genom straff, men med alternativa sätt att hantera situationen. Små barn är läraktiga. Det kommer snart att ge sig.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Biatsch

    Tack för ditt svar!


    Har du några konkreta exempel på HUR man gör detta??


    Hitills har jag lyft bort honom från den situation han befinner sig i och satt honom ner och pratat lugnt och tydligt, och förmedlat att det inte är okej att skallas, men att jag förstår att han är arg, och varför han är det...


    efter en period av konsekvent markerande från vår sida upplevde vi att det blev bättre, men efter ett tag kom det tillbaka, kanske släppte vi också eftersom det nästan försvann..


    Hur ger man ett barn ett "språk" innan dom behärskar vårt??


    Att uttrycka ilska och frustration utan att göra illa?
    känner mig inte så påhittig och kreativ i frågan

    tar tacksamt emot tips och ideér!

    mvh/ biatsch


     

Svar på tråden Skallar när han är arg