• Anonym

    3-åring som slåss & skriker, lyssnar inte!!!

    Har en son på 3 1/2 & en på 1 1/2 år. När 3-åringen inte får som han vill så går han i taket & skriker & slåss, han slår mig (mamma) jättehårt & jag säger såklart åt honom & sluta men han fortsätter. Börjar med & säga till honom i lugn & ro & tar bort handen men han slutar ju inte & tålamodet tryter vilket gör att jag tillslut gapar tillbaka åt honom att sluta, bär in honom i sovrummet & stänger dörren & då grinar han som det värsta.
    Han lyssnar inte alls på vad jag & hans pappa säger till honom.
    Han är även taskig mot sin lillebror, putter & slåss.
    Ibland vägrar han svara oss när vi pratar med honom vilket är väldigt irriterande & skapar fruktansvärd irritation.
    Han blir oftast sån här när han inte får uppmärksamhet eller om jag/pappa är för mycket med lillebror, vet att det är vanligt att det blir på detta viset & vi försöker & vara båda till lags i alla situationer samt lyssna & gulla med båda lika mycket.

    Mina frågor är;
    Är detta normalt beteende för en 3-åring?
    Är det en fas han ska gå igenom?
    Hur säger vi åt honom att sluta, finns det något (utan hot) som biter på honom?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden 3-åring som slåss & skriker, lyssnar inte!!!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    När 3-åringar blir trötta, arga och besvikna faller de tillbaka i tidigare utveckling och tar till kroppsliga uttryck. Då reagerar de heller inte så lätt på ord, verbal kommunikation, tillsägelser. Kroppen är inkopplad med inte de mentala processer som styr tal och ordförståelse.
    Ni har sett när utbrotten kommer och de är som ni märkt svåra att undvika. Båda barnen vill ha all uppmärksamhet hela tiden och det går inte. Men ni kan hjälpa 3-åringen genom att använda er själva. Ta honom i famn. Lyft honom trösta honom eller hindra honom från att slåss. Förvänta er inte ett vuxet språkligt svar. Visa bara med kroppen att ni bryr er. Han är fortfarande en ganska liten kille. Och ni vet säkert själva vad en kram kan betyda när man gjort något dumt. 
    Det går aldrig över.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 3-åring som slåss & skriker, lyssnar inte!!!