• Anonym (söker hjälp)

    Stöd för anhöriga till vuxen med boarderline

    Hej, 
    Min vuxna syster har länge mått dåligt och nyss fått diagnosen boarderlinepersonlighet.  
    Hon har dragit sig undan sin familj och kan inte hålla i sin ekonomi. Nu står hon på randen till personlig konkurs, och vi vet att hon mår mycket dåligt även fast hon inte visar det.  Familjen vet inte hur vi kan/får hjälpa henne? Vi i hennes närhet behöver hjälp och stöd för hur vi skall förhålla oss. Var kan jag vända mig för att få hjälp som anhörig? Har läst allt om boarderline på nätet men behöver tala med någon. Tacksam för hjälp om vart jag vänder mig.

  • Svar på tråden Stöd för anhöriga till vuxen med boarderline
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du skriver inte hur gammal du är, men jag kan tänka mig att du skulle kunna ringa BUP och få en kontakt.
    Det brukar också finnas anhörigstöd till olika patientkategorier, men jag är inte uppdaterad på hur det ser ut för just borderlinepersonligheter.
    Har du sökt på nätet om detta också? Det kan finnas ideella föreningar etc.
    I vilket fall tror jag att det är ett klokt beslut att söka hjälp för egen del för att hantera skuld och gränsdragninsproblematiken och inte minst sorgen i detta.
    Du kan naturligtvis också söka privatpraktiserande psykoterapeut för att hantera din situation.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Stöd för anhöriga till vuxen med boarderline