• Mikaela72

    NEW YORK - barnvänligt boende och dagis?

    Hej!

    Sambon har blivit erbjuden jobb i NY. Vi bor nu i London och jag är hemma med vår minsting på tre månader och vår äldre på snart 3 år. Tanken är att hon ska börja dagis till hösten, hon har hittills varit hemma med mig. Tjänsten i NY är ett mammavikariat så vi kommer bara vara där från hösten 2012 till sommaren 2013. Om vi tackar ja. Om villkoren är rätt. Men för att kolla det behöver man ju veta lite om kostnader i NY och jag hoppas här finns någon som kan hjälpa. Vore oerhört snällt!

    Jag undrar:

    - Var bor man bäst med barn?
    - Vad kostar en möblerad lägenhet där med minst 2 bedrooms?
    - Hur får man dagisplats?
    - Vad kostar en dagisplats?
    - Vad har man för övriga kostnader, dvs el, vatten osv? Vad ligger de på cirka?
    - Hur stort är matkontot för en normal småbarnsfamilj?
    - Hur är det med svenska mammagrupper? Här i London har jag mött superfina vänner via vår lokala svenska-mamma-grupp, något som varit guld värt för playdates och fikaträffar! :)

    Tacksam för svar!!! 

  • Svar på tråden NEW YORK - barnvänligt boende och dagis?
  • En Ängel

    Jag skickar något helt OT. Bor nämligen själv i London med min dotter som snart är fem månader. Vore kul att träffa andra svenskar med bebisar här omkring :)

  • Muminmamman
    En Ängel skrev 2012-06-18 01:30:12 följande:
    Jag skickar något helt OT. Bor nämligen själv i London med min dotter som snart är fem månader. Vore kul att träffa andra svenskar med bebisar här omkring :)



    Googla på Svenska Mammor - det finns en massa grupper med svenska mammor världen över som träffas regelbundet. Inte minst i London! Jag administrerar en av alla grupper som finns i norra London. Var bor du?
  • Muminmamman
    En Ängel skrev 2012-06-18 01:30:12 följande:
    Jag skickar något helt OT. Bor nämligen själv i London med min dotter som snart är fem månader. Vore kul att träffa andra svenskar med bebisar här omkring :)



    Googla på Svenska Mammor - det finns en massa grupper med svenska mammor världen över som träffas regelbundet. Inte minst i London! Jag administrerar en av alla grupper som finns i norra London. Var bor du?
  • En Ängel

    Åh tack det ska jag göra. Jag bor NW, Willesden Green. Finns det någon speciell sida som är bra? :)

  • Run to the hills

    Det jag har hört av en bekant i NY är att de inte på något sätt har maxtaxa utan att en heltidsplats ligger på ca 10000 kr. Kötid åtta månader. Många dagis stänger kl tre-fyra.

  • Mikaela72
    En Ängel skrev 2012-06-18 01:30:12 följande:
    Jag skickar något helt OT. Bor nämligen själv i London med min dotter som snart är fem månader. Vore kul att träffa andra svenskar med bebisar här omkring :)
    Jag bodde i Hampstead (är hemma i Sverige och vänder) och där har de en supermysig mammagrupp. Jag fick kontakt via svenskamammor.com.
  • Mikaela72
    Run to the hills skrev 2012-06-18 20:34:10 följande:
    Det jag har hört av en bekant i NY är att de inte på något sätt har maxtaxa utan att en heltidsplats ligger på ca 10000 kr. Kötid åtta månader. Många dagis stänger kl tre-fyra.
    Ja att det är dyrt har jag förstått, dock inte lika dyrt som i London. Galet när man jämför med Sverige. Har nu hört att det är lite "icke-PK" att ha barn på dagis, att man bör ha nanny typ. Men det är ju från det jag kommer och jag känner att dagis med en och samma grupp vore bra för dottern. Alternativt en child minder med samma grupp.
    Tack!  
  • Karinmcintosh

    Hej Jag har bott I NJ (40 min Fran NYC) I precis over 2 ar nu med Mina 2 sma. Dagis har at marginellt billigare an NYC och vi har dem pa YMCA vilket har varit riktigt bra! Vi betalar runt $70 per dag per barn men barn #2 far 25% rabatt Boende ar tight I NYC men battre an England haha :) Hor garna av dig om du vill veta mer!

Svar på tråden NEW YORK - barnvänligt boende och dagis?