• Anonym (hönsmamma??)

    Fritidsplaceringen katastrof??

    Hej!

    Min stora kille börjar 1:an till hösten och från början så hade de delat klassen rakt av så hälften skulle gå på fritids A och hälften på fritids B. Helt okej, ibland måste delningar till.

    Nu har det dock skett lite förändringar vilket lett till att alla utom 4 barn ska gå på Fritids B och min son går nu på fritids A vilket känns helt fel för mig.

    Barnen har ju bara känt varandra i 10 månader. Visst de kommer gå själva skolan ihop men resten av tiden då de övriga 17 får lov att leka och knyta tajta band går då min son miste och ihop med de 3 andra. När fritids B åker på utflykter etc blir våra 4 lämnade kvar på skolan.

    Det känns som jag förstorar något som kanske inte kommer att bli ett problem, men väntar jag till hösten så går det ju definitivt inte att ändra nåt.
    Fröken föreslog att vi skulle avvakta och se... Ska jag stå på mig och dra detta vidare till rektorn eller borde jag lägga mig och faktiskt se vad som händer till hösten?

    /A

  • Svar på tråden Fritidsplaceringen katastrof??
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är svårt att veta om de nackdelar som du befarar kommer att uppstå eller inte. Ett barn i den här åldern kan ha alldeles utmärkta relationer med tre kompisar och dessutom umgås med de övriga även om de går på olika fritids. Barn anpassar sig till olika situationer om de bara blir väl behandlade. Men om dina farhågor blir för starka kan de smitta av sig på sonen och förstärkas.
    Jag tycker att du ska behålla ditt lugn och göra som fröken säger, se tiden an.
    Detta hindrar förstås inte att ni måste se till att de 4 barnen inte blir förbisedda eller får mindre stimulans än barnen i den andra gruppen. Detta är en fråga som jag tycker att ni ska ta upp med personalen på det fritids som sonen ska gå på. Anklaga inte utan fråga hur deras upplägg ser ut, om de har för avsikt att samverka med det andra Fritidset  och kom gärna med önskemål på verksamheten.
    Många föräldrar tycker ju att det kan vara skönt för barnet att inte vara i storgrupp hela tiden, så det kan finnas fördelar med arrangemanget också. Försök att tänk på det ur olika aspekter och påverka definitivt inte sonen till att bli ett offer utifrån er oro.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Fritidsplaceringen katastrof??