• Anonym (Orolig)

    Lämna bot 2 åring

    Vi har en son på drygt 2 år som vi hade tänkt att lämna bort till farmor och farfar i 3 nätter. det har känts bra ända fram tills nu då jag börjar få lite ångest över hela grejen.

    Vår son är en ganska känslig och blyg liten kille. Farmor och farfar bo ca 40 mil bort och han har träffat dem var 6:e vecka (med oss) ungefär sedan han föddes. Han känner dem ganska väl, vi skypar ofta och han gillar helgerna då vi åker dit hela familjen. Idag berättade jag för min son att han skulle sova hos farmor och farfar nästa vecka, då blev han jätteledsen och otröstlig.

    Han har sovit hos farmor och farfar en natt förut, då lämnade vi honom där på kvällen och hämtade honom morgonen efter. Det gick bra då, fast det var ju bara en natt.

    Jag börjar fundera på om vi gör något dumt, kommer detta påverka honom känslomässigt. Är det för långt för honom att vara borta från mamma och pappa i 3 dygn?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Lämna bot 2 åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om ni förberett de här 3 dygnen på ett alldeles ypperligt sätt genom att skapa en god kontakt med farföräldrarna och bott där med jämna mellanrum. Det är på intet sätt skadligt för honom att vara i så goda och välkända händer under 3 dygn.
    Det som är allra viktigast är att både ni och farföräldrarna är medvetna om detta. Er son kommer säkert att reagera och sakna er, men han kommer också att ha det jättefint tillsammans med dem. Detta är helt naturligt och en del i självständighetsutvecklingen.
    Det som blir viktigt är att ni inte gör för stor sak av att ni ska vara borta. Ju mer ni pratar om det desto mer upprörd kommer han att bli, medan ni är kvar. När ni väl ska åka så gör det tydligt och snabbt. Stanna inte kvar tills gråten gått över, för då gör den aldrig det. Däremot går den över snabbt om ni går iväg utan att dra ut på det.
    Detta är minst lika mycket en träning för dig som för honom. Du vet ju att han är i goda händer och det vet han också.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Lämna bot 2 åring