• Anonym

    Vad ska jag göra med mitt liv?

    Jag mår så dåligt hela tiden. I Början av högstadiet blev jag mobbad och utanför. För ca 10 månader sen blev jag våldtagen. Jag har alltid haft problem med min självkänsla och självförtroende. Jag känner nig hela tiden så jävla fet och ful. Jag får ångest av att kolla på mig själv för jag är så äcklig. Hur kan min pojkvän och vänner vilja ha mig egentligen? Jag har även sömnproblem. Kan aldrig sova ordentligt pga att jag vaknar av att jag får ångest eller att jag känner mig orolig i hela kroppen. Det känns som jag ska spy. Jg blir lätt stressad och har svårt för att hantera stress. Jag känner mig som en svag person som aldrig riktigt kan må helt bra. Nu vill min pojkvän lämna mig också som hjälpt mig med med så mycket. Pga av att han känner att jag är värd mer. DU ÄR PERFEKT FÖR MIG. Varför förstår han inte? Jag kan få panikångest att jag kastar ut alla kläder i hela i hela mitt rum och bara gråter och gråter. Ibland går ångesten upp från bröstet till halsen så jag försöker riva bort smärtan jag känner. Jag har även dödsångest. Jag är väldigt rädd för mycket. Åh, jag har så svårt att slappna av. Jag vågar inte prata med någon om detta för jag känner mig så pinsamt. Och att det inte är värt det för jag kommer inte må bra ändå av att prata med någon. Lider jag av något eller som depression, ångest, överdriven orolighet...? Eller bör jag ta antidepressiva tabletter bara eller bör jag gå och prata med någon för att prata ut. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Med mitt liv.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra med mitt liv?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du undrar om du lider av något och jag antar att du tänker på någon psykisk sjukdom , och det tyder inte dina reaktioner direkt på. Däremot nämner du lite i förbigående att du blev våldtagen för 10 månader sedan,sen säger du inte så mycket mer om det.
    Jag är övertygad om att alla dina reaktioner, din ångest, din förtvivlan och din oförmåga att tro på dig själv och tycka att du är äcklig har med våldtäkten att göra.
    En våldtäkt är ett övergrepp där du inte har kunnat skydda dig själv som du velat och den situationen väcker alltid mycket starka reaktioner. För att komma vidare med detta bör du för det första prata med dina föräldrar om vad du varit med om . De kan hjälpa dig med polisanmälan av brottet. Dessutom bör du så fort som möjligt söka hjälp på en Ungdomsmottagning eller BUP för att få hjälp att reda i alla dina mycket naturliga, men väldigt plågsamma reaktioner efter händelsen.
    Om det är jobbigt med polisanmälan så se till att du får samtalsstödet först så får du hjälp hur du ska gå vidare.
    Ring idag!! Det är inte ditt fel att du råkat ut för detta. Du har rätt att få all hjälp som finns. Enda sättet att komma vidare är att prata med andra om det, även om det tar emot.
    Lycka till!
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vad ska jag göra med mitt liv?