• Anonym

    Mamma med utmattningssyndrom

    Hej,
    Jag är sjukskriven för utmattningssyndrom och har varit det i ca 6 månader. Jag har blivit bättre men har fortfarande svårt att hantera mina barn på 3 och 4,5 år. Jag försöker och försöker orka med, lösa konflikter, hantera trots med mera. Med min man är de oftast snälla och fungerar bra vid hämtningar och lämningar, läggning och andra situationer. Med mig trotsar dem, skriker, klänger och utmanar mig hela tiden. 
    Jag vet inte vad jag ska göra för att det ska fungera. Känner mig som en usel mamma som inte klarar av mina barn. Vill inte att de ska må dåligt för att jag mår dåligt.
    Har du några råd att ge mig i min situation? Vad är viktigt att tänka på när man är i mitt läge för att de inte ska påverkas för mycket och för att jag ska orka med? 

    Hälsningar utmattad mamma   

  • Svar på tråden Mamma med utmattningssyndrom
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror att dina barn känner av att du inte riktigt orkar med och då blir de mer oroliga och trotsiga tillsammans med dig. Det låter som om du skulle behöva lite mer hjälp och till att börja med bara hantera barnen när du känner dig någorlunda pigg. Kanske kan pappa hoppa in oftare, kanske kan ni ta hjälp av en skolflicka som sköter vissa moment åt dig tills du repat dig och orkar sätta gränser och hantera konflikter som vanligt igen.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Mamma med utmattningssyndrom