• Anonym (Orolig mamma)

    Tics?

    Hej!

    Vår 4,5 åring är en underbar liten kille som är väldigt smart och duktig men han har någon sorts tics? Han kliar sig i ansiktet/drar med fingertopparna med samma rörelser:  vid håret över öronen, ena örat eller båda samtidigt, kliar sig på nästippen, nyper sig på nästippen, kliar sig med vänster hand på höger sida av pannan. Drar armarna rakt utåt som för att dra upp tröjärmarna (fast han ibland har kortärmat).
    Detta gör han varje dag och nästan hela tiden. Särskilt innan han ska göra något i vardagen, ex; cykla, måla, äta, mm.
    Enda gången han inte gör det är när han tittar på Bolibompa eller film.

    Vi har varit i kontakt med BVC:s barnpsykolog då han var ca 3 år.
    Då för att han var mycket aktiv/trotsig och hade tvångsprocedurer med bl.a sina strumpor. Hon trodde att han var tidigt känslomässigt utvecklad och därför bara visste hur han ville ha det och att vi inte skulle påpeka för honom om hans beteende.

    Han är fortfarande väldigt aktiv och det här med hans tics? gör oss som föräldrar lite oroade. Särskilt eftersom människor runt omkring oss frågar varför han gör som han gör...
    Jag arbetar inom förskolan sen 10 år och jag har inte sett ett sånt beteende innan så jag tycker att det känns som att det inte är så normalt...

    Vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare med detta? 
    Har du några tips om vad hans beteende beror på och vad det kan vara?
    Ska vi kontakta BVC eller någon annan?

    Mvh, Oroad mamma och pappa!

  • Svar på tråden Tics?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om er lille son har utvecklat ganska långtgående tvångshandlingar som sannolikt inte försvinner bara av att ni ignorerar dem.
    För att få hjälp att komma tillrätta med detta tycker jag att ni ska söka BUP och be om hjälp. I första hand behöver han ju hjälp att minska ner tvångsmässigheten och i andra hand kan ni också få hjälp att förstå lite mer om uppkomsten av dessa symptom.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Tics?