• två på en gång

    osociala och rädda tvillingar.

    Mina grabbar är 15 månader. Hemma är de lite gnälliga när de inte får som de vill och om deras bror tar saker från dem, som de flesta barn. Men när vi umgås med vänner som har barn i liknande ålder är de helt osociala, de ler inte mot någon, även om de skojar och trugar länge. De vill inte gå till någon annan vuxen utan klänger sig fast vid mig och min man. Kommer något annat barn för nära skriker de direkt. De är ofta jätteledsna och vi får ofta gå hem från fester och kalas för att de bara gråter hela tiden. Jag börjar tycka att det är riktigt tråkigt för det är inte roligt att åka till vänner eller gå på kalas längre, för jag vet att de inte uppskattar det alls. De vill helst vara hemma. Hur ska man hjälpa dem bli mer sociala och glada när vi är bland folk?

  • Svar på tråden osociala och rädda tvillingar.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Gräset växer inte fortare för att man drar i det , dvs barn utvecklar inte social förmåga för att föräldrar tycker om att gå på kalas.
    Barn i den här åldern visar sina behov väldigt tydligt. Det allra viktigaste för dem är att få en god och trygg anknytning till sina föräldrar. Den anknytningen är grunden för den senare sociala förmågan där man också relaterar till omgivningen, dvs andra vuxna och barn.
    Om man är tvilling och redan har en storebror har rimligtvis föräldrarna inte all tid i världen för varje barn. Om man dessutom är borta på kalas brukar det inte vara så lätt att fånga föräldrarnas uppmärksamhet. Då är det gnäll och gråt som gäller i den här åldern.
    Det är förmodligen så att ni gör både er själva och era barn den största tjänsten om ni  under en tid är lite mer sparsmakade när det gäller att gå bort med dem.
    Den tiden kommer när också de tycker att det är roligt att träffa andra vuxna och barn. Förr än ni kanske anar. Men lyssna till deras reaktioner och ta dem på allvar.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden osociala och rädda tvillingar.