• minimine

    Jag blir snart galen på svärmor!!

    Ja ännu en svärmorstråd! Vilken överraskning :)
    Ja, för att göra en lång historia lite kort, är min svärmor en kvinna med ett enormt kontrollbehov!
    Hon ska lägga sig i allt jag och min sambo gör. Nu när vi dessutom fått barn, är det ännu värre. Och som förstagångsmamma är man ju lite känslig och osäker. Och det blir ju inte bättre av att svärmor konstant ska lägga sig i och "visa" och "berätta".

    *Vår son ska inte badas på kvällarna. Det gör honom pigg och skrikig, vilket resulterar i att vi får en helveteskväll/natt. Tro mig, vi har provat. Men detta trodde ju inte svärmor på. "Tycker inte du det är avkopplande och skönt med ett bad eller?"...Jag förklarade för henne att han ska äta nu och sen sova för att han ska hamna i rätt "rytm". "Då gör jag tvärtemot!" svara hon då och klär av honom och sätter på kranen till vasken. Han börjar då gallskrika och svärmor tar efter en stund bort honom och säger surt "Ja han får väl äta nu då" och så går hon bort med honom och matar honom.

    *Hon ska lägga sig i ALLT. Vart vi ska bo och inte bo, varför och varför inte. Hon har för vana att till exempel köpa en massa grejer till vårt hem, då hon redan i affären bestämt vart i vårt hem de ska stå och varför. "Den passar så bra där, tycker ni har det så tomt i det fönstret" o.s.v...Vi har sagt till henne tusen ggr att vi inte vill ha nåt och att vi köper de VI vill ha själva. Men ändå fortsätter hon! Och vill man då inte ha något och man tackar nej, blir man ifrågasatt. Sist handlade det om en tapet hon tyckte vi skulle ha i köket. Jag sa nej, och hon börjande genast babbla om "ser ni inte hur fiiiiin den är, den hade ju passat såååå bra här!" "Men ta DU den då, om den är så fin" svarar jag. "Ja det kanske jag gör!!" säger hon med en sur ton.

    *När jag va som mest nedgången efter förlossningen och inte orkade säga nej(blev snittad och hade ont), hade hon köpt en sak att hänga för garderoben "för de ser så tråkigt ut". Nu ligger den och skräpar i köket och allt jag vill är att bränna upp skiten av ren frustration!

    *Hon tar ALLTID av vår son blöjan och låter honom ligga lite varstans naken och spralla. Inget ont i det egentligen. Men när jag då ska ta upp honom, och ska sätta på honom blöjan(vill inte ha kiss på mig), gör hon klart för mig att "han måste få lufta och vara bara". Precis som att han aldrig får ligga naken och spralla hemma...nänä...Dessutom har han inga blöjeksem eller är röd, INGENTING.

    *När vi va hemma hos henne på hennes födelsedag och jag skulle natta honom i vagnen där ute, gick hon hela tiden ut och "kollade". När jag till slut fått honom till att somna gick jag in igen(vagnen stod på altanen). Precis när jag kommit in, går hon direkt ut och kollar in i vagnen och säger "jo han sover". EHHH JA JAG VET. Jag va där och kolla för 1 sekund sen! Lite senare på kvällen när vi skulle äta, blev lillen gnällig och min sambo gick då in i ett annat rum och skulle natta honom, då sticker hon in huvudet hela tiden och ska "kolla" och ge honom råd. Vilket resulterar i att lillen inte fick någon ro. Till slut kokade jag och bad henne sätta sig ner och äta med sina gäster. "Jaja, jag ska bara kolla, han verkade ju så ledsen" gah!

    *Hon vet ju allt om barn och ska gärna berätta det för mig. Det senaste är att barn "måste" lyssna på barnvisor. Och hon brassar på, på högsta volym med barnvisor när vi är där. Dessutom har hon redan köpt 10 skivor till oss med barnmusik och ser gärna att vi sätter på dem när hon är på besök. Kan ju tillägga att vår son är 3 månader!! Och han verkar inte uppskatta det alls. Men det tycker ju såklart svärmor.

    *Eftersom svärmor dessutom är ett riktigt städfreak, får jag värsta ångesten när hon ska komma på besök, och städar därför nitiskt(lätt med en tremånaders!) så att hon inte ska ha nåt å klaga på. För har hon de, drar hon fram dammsugaren och frågar om jag "är ovän med dammsugaren" och skrattar lite. Eller så går hon och känner i blomkrukorna så att det fått vatten, eller går runt med trasan och torkar överallt och ingenstans, eller bäddar lillens säng "rätt" eller lägger kuddarna rätt i soffan...ja listan kan göras lång. Kan ju tillägga att vi inte har ett speciellt skitigt hem. Visst att vissa saker blir åsidosatta när man har en bebis att ta hand om, men jag har inte bett om hennes hjälp och vill inte ha den heller! De gör mig bara nervös.

    *Hon ska alltid "ta" vår son när vi ses, precis som att det är en rättighet hon har.. Även om jag går runt med honom och myser eller nåt. Och hon fattar inte hur man ska hålla honom. När jag då förklarade för henne en gång att han gillar att bli hållen på ett visst sätt så att han kan se sig omkring, gör hon tvärtemot och lägger honom i famnen(vilket han oftast INTE gillar) Han börjar då gallskrika och jag blir så frustrerad att jag tar honom ur famnen på henne men då släpper hon inte! utan tittar istället surt på mig. Jag tar honom till slut och lägger honom så som han gillar och han blir tyst. Svärmor ger mig en blick som heter duga och säger till mig "du får ju spara lite till farmor också!" Jamen håll honom som jag sagt då så att han inte blir ledsen!!! ÅHHH Hon vägrar göra nåt som jag säger till henne.

    *Vi skulle gå ut och gå en promenad och jag tittar bort 5 sekunder, då står hon och river ut allt jag lagt tillrätta i vagnen. "JAG gör de" demonstrerar jag och lägger tillbaka det igen. "Amen ska du inte ha den filten jag köpte? Eller den lilla kudden? Han måste nog ha en kudde"(hon köper maaaaassa saker till vår son som vi inte ens behöver eller vill ha). "Näe, jag fixar detta" svarar jag lite irriterat. "Amen denna filten då? Ska han inte ha den? Den är ju lagom sval?" assååå...tror ni jag fick spel eller? I samma sekund som vi ska gå ut, går hon och hämtar en mössa till vår son "Han måste nog ha en mössa!" Näe, det blir för varm svarar jag!."(va nästan 25 grader!)
    Väl ute på promenaden ser jag en liten hundlort längre fram, och eftersom jag fick möte med en massa folk fick jag liksom lyfta på ena hjulet lite för att undvika bajset. Just när jag ska lyfta på hjulet, utbrister min svärmor helt hysteriskt "Aaaaaakta akta akta akta!!!" Och drar hela vagnen i sidled så att den nästan tippar(vagn med tre hjul) och lilleman vaknar. Jag blir fly förbannad och säger att "du kan väll för fan inte dra i vagnen!" "Jamen där va ju bajs, vill du köra i det elleeeeeer!?" åhhhhhhhh..Dessutom brukar hon skuffa undan mig och köra vagnen själv. Om jag vill att hon ska köra vagnen, frågar jag väll de då????

    Ja detta är bara några FÅ exempel. Men jag håller verkligen på att bli GALEN. Vad ska jag göra?
    Det funkar inte att säga till henne, vi har provat flera gånger! Och nu är jag mer irriterad än någonsin! Bara jag tänker på allt börjar jag koka. JAG är mamma till min son, INTE SVÄRMOR! Men när vi ses får hon mig att känna att min mamma-roll på nått sätt blir ifråntagen mig :( Hon tar sig en massa friheter och ska hela tiden klampa in på mitt område.
    Hjälp, vad ska jag göra?!!??

  • Svar på tråden Jag blir snart galen på svärmor!!
  • unnown

    Men shit!!! har du berättat om mitt liv eller?? jag har exakt samma problem och nu vill jag inte ens vara i närheten av henne! Hon kommer inte ens hut längre och om hon gör det har hon alltid någon med sig!
    Jag har pratat med min sambo också och han säger samma saker som din TS ni är så lika så ni inte går ihop......du får sätta dig ner och prata med henne.....m.m Men det kommer inte hjälpa för hon har kört upp öronen i röven!!! (ursäkta språket) Men då är ju frågna vad vi två ska ta oss till, för det kommer inte bli bättre med tiden tro mig, min dotter fyller snart två! Har hon egen nyckel så skulle jag ta tillbaks den illa kvickt och sen slänga ut kärringa!!!!
    Och nej det är defenitivt inte dig de e fel på! Det är helt och hållet henne!!!! Hon är farmor och INTE mer hon sa rätta sig efter er och jag menar HON har ju redan haft sitt bebis mys med sina ungar nu är det eran tur!!!!  

  • 2012mamma
    SÄG IFRÅN! Jag har väl mitt heta temperament att tacka att min svärföräldrar inte är lika på oss längre, synd bara att det tog så lång tid att de hann förstöra så mycket av min och sonens första månad tillsammans. Dock går det aldrig att sluta säga ifrån, för dom måste tydligen bli påminda varje gång vi ses om att dom inte har någon rätt att lägga sig i vårt liv. Så det känns som det ända jag säger när vi är där är NEJ, du ska inte springa iväg med honom när han är blyg, NEJ, han ska inte leka med en tändare, NEJ, vi vill inte ha era möbler, JAG bär mitt barn som jag vill, JO, han är visst trött, JO han är hungrig, NEJ, du vet inte mer om vårt barn än oss odv.  Ett jävla tjat hela tiden med andra ord. .

    Dom har bara förstört för sig själva eftersom de träffar sonen några timmar 2 - 3 gånger i månaden. Ingen av oss tycker det är kul att umgås med folk som bara tjatar och sätter sig på en hela tiden. Och det blir inget barnvaktande för dom innan de lärt sig acceptera och lyssna på oss.
  • Sassajajja

    När jag läser ditt inlägg så kan jag konstatera att vissa av de saker som du reagerar på hade jag blivit jätteirriterad på medan andra hade jag inte brytt mig om. 

    Jag hade t ex inte brytt mig alls om min svärmor ville dammsuga hemma hos oss. Hennes problem inte mitt. Jag skulle heller aldrig känna att det var jag som var tvungen att städa. Om det är ostädat hemma hos oss beror det väl lika mycket på svärmors uppfostran av sin son som på mig? Vi är ju två som bor här.

    Jag skulle heller inte irritera mig på om min son grät när han var hos henne för att hon har ignorerat vad jag sagt. Då får hon skylla sig själv och jag skulle ta tillbaka sonen.

    Om hon vill kolla på barnet 30 gånger när han sover, känner jag också är hennes problem inte mitt. Däremot om hon väckte bebisen skulle jag bli jättearg.

    Jag skulle också irritera mig fruktansvärt på om t ex om hon köpte tapeter till oss. Det har hon inte med att göra. Jag skulle också bli arg för att hon inte lyssnade på mig och att jag och barnets pappa faktiskt vet bäst vad som funkar för vårt barn.

    Jag tror att du irriterar dig på en del saker för att du är irriterad, i grunden. Jag tycker precis som du att det är din sambo som behöver prata med sin mamma.  

  • Alfonsina

    Lider med dig TS (och ni andra i samma sits). Min svärmor var inte fullt lika jobbig märker jag nu, även om jag då sonen var nyfödd tyckte det. Jag fick höra det klassiska om amning och sovtider, ni vet: "ska han äta IGEN?! Han åt ju för två timmar sedan. På min tid fick barnen mat var fjärde timme, bla bla bla" Till slut fick jag nog och skrev ut något jag hade hittat från Helsingborgs BB (inte vårt) där det stod typ "Kära farmor/mormor" och sedan hade de punktat upp allt det man gjorde förr och sedan "Idag vet vi att:" och sen fortsatte det med fri amning osv. Var verkligen supereffektivt på min svärmor. Hon tystnade och det med ett BANG. Så jag tror också att man behöver nå fram till din svärmor så hon förstår på riktigt att även om hon menar väl så blir det helfel. Och jag tycker också ansvaret ligger på din sambo. Min man var med när jag överlämnade utskriften och poängterade att vi inte ville ha fler "goda råd" från henne, att vi var föräldrarna och att det var (är såklart) vi som bestämmer. Idag när sonen är 2,5 år så trotsar han en del och svärmor är väldigt snabb att berätta att han minsann sköter sig exemplariskt ihop med henne. Ja, försöker vi förklara, barn trotsar bara med dem som de är trygga hos...

  • Dasha

    Varför neka till städhjälp?  Tvärtom, säg till henne: vad bra att du ska komma! Jag precis behövde hjälp med damsugningen! Och gå  ut på en LÅÅNG avkopplande promenad precis när hon har kommit. Gör så flera gånger   Du kommer att bli förvånad över resultaten!

    Försoker hon ge dig råd som du tycker är opassande? Försök att säga lugnt och självsäkert: nej, det bler bättre så som jag gör. Du behöver inte ens förklara varför.

    Envisas hon på gränsen till att vara störade? Säg så här: "Det är jag som är mamman, och jag har allt ansvar över mitt barn. Vill du absolut ta del av mitt ansvar? OK, då få det vara varje dag kl. 15.30-18.30.". Och räkna upp så många svåra uppgifter som möjligt.

  • ManOchTvåBarn

    Hej!


    Min svärmor (som tur är bor längre bort) brukar/brukade också lägga sig i diverse saker när vi träffas. Vi har nu en 9-årig och en 2,5-åring. Våra barn är adopterade av mig och maken, och det var en särskild historia i början (med anknytning bland annat, då ska inte andra sköta, mata, trösta osv innan barnet förstår vad en mamma och pappa är t.ex).


    Vi hade förberett farmor om att just adopterade barn ska hanteras ”annorlunda” till en början. Vi samtalade om det, hon fick litteratur och även gått en ”mor/farföräldrakurs” innan vi hämtade hem dottern (då 18 månader ung). När dottern väl kom var all information och samtal som helt bortblåst. Hon skulle ta henne och gå ifrån oss för att ”ha roligt tillsammans”, mata/sköta allt skulle hon minsann göra för nu var hon farmor (detta var då hon och farfar (som nu gett upp och de har separerat) kom och hälsade på någon månad efter vi kommit hem)!! Då vi träffas bor vi ofta hos varandra för det är så pass långt ifrån att man inte gärna åker dit och tillbaka samma dag. Detta blev en jättekonflikt förstås.


    Hon ifrågasätter våra gränssättningar för barnen, gärna inför barnen. Det är helt OK för mig att hon kan ifrågasätta men då vid ett annat tillfälle när barnen inte är med. Så smidig är hon inte. Visst kan det vara lite annorlunda när man är hemma hos farmor/mormor/andra släktingar, men är vi som föräldrar med och sätter en gräns för barnet JUST NU då ska ingen ifrågasätta det inför barnet. Kanske har man arbetat med ett beteende en längre tid och sedan ska det bara ignoreras??


    Hon gnäller jämt om sin dåliga ekonomi – ändå ska hon köpa dyra leksaker att ge barnen när vi ses (det blir kanske 4-5 gånger om året max), i stället för att kanske då leka med eller läsa en bok så barnet får ett trevligt minne av träffen. Då gnälls det att leksaken var så dyr – men varför köpa då? Hon köper sina barnbarn och försöker döva sitt dåliga samvete??!!


    När vi är hos henne så är allt så ostrukturerat. Som vuxen kan man klara av att äta frukost vid 8, ta en kaffe mitt på dagen och kanske middag vid 20, men inte om man har barn. Ofta får jag eller pappan hitta på några lämpliga maträtter/mellanmål trots att hon säger ”jag ska laga lunch” (och klockan har hunnit bli 14, 15….). Visst är det juste att bjuda på måltider när man har gäster över helgen (vilket vi alltid gör när vi har övernattande gäster), men barnen behöver regelbundna måltider. Det har slutat med att vi köper med egen mat för att föda våra barn när vi är där. Ofta kan middag bli lagad och serverad när sonen redan sovit några timmar på kvällen. Dessutom vill man ju hålla hyfsat lika tider eftersom han fortfarande sover ett par timmar mitt på dagen…


    En gång sprang hennes stora hund (ouppfostrad black coated retriever) ner vår dotter när hon var två år. Dottern fick sår på hand och arm och farmor står och skrattar ”ja, han är lite livlig”! Vid ett annat tillfälle snodde hunden åt sig dotterns mössa med en hängande tofs på och drog iväg med mössa och dotter (den var knuten under hakan så dottern blev halvt ”strypt” innan tofsen släppte och mössan gick sönder), även då skrattade farmor åt händelsen.


    Nu är dottern som sagt 9 år och har fått vara fyra dagar hos farmor själv utan oss när det är sommarlov. Hunden är död sedan ett par år (tack och lov). När dottern ringer varje kväll berättar hon vad de gjort och att vi ska äta middag nu (typ kl 20:30) och senast jag åt var vid 13, då fick jag ett äpple… Hon är inte stor i maten så henne gör det nog inget att ”slippa äta” men det är helt oacceptabelt. Nu blir det inga fler längre besök hos farmor utan att någon av oss är med.


    En gång när dottern var tre år frågade farmor (som faktiskt är jätteduktig på att baka, så något bra kan hon!) om dottern ville hjälpa till? Vilken treåring vill inte hjälpa till att baka?? Dottern fick SITTA OCH TITTA PÅ när farmor bakade, hon fick inte göra någonting alls, vare sig leka med en degklump eller annat. Sedan efteråt när farmor talade med någon på telefon skryter hon och säger att XX har varit så duktig och hjälpt mig att baka! Hallå, hon fick ju inte ens hjälpa till?!


    När dottern hade sitt 5-års kalas (för släkt och nära vänner till oss föräldrar tillsammans med sina barn) hade vi bjudit farmor till tillställningen. Hon kommer dragandes med sin syster, systerns vuxna dotter med pojkvän och sin sons två barn till kalaset. Vi hade inte planerat för ytterligare fem personer till kalaset. Till saken hör att dottern aldrig tidigare träffat de personerna (förutom farmors syster). För vems skull kom de personerna? De hade inte ens bemödat sig att stanna och handla kanske en tidning eller en liten chokladask som en gåva till dottern, utan gick helt sonika in och började fika och länsa kakfaten. När jag hade synpunkter säger farmor ”så här brukar vi göra i släkten när det är kalas”. Jaha, ska hon bjuda in en massa andra personer till dotterns kalas?  Är det inte vi som föräldrar som gör det?


    Jag kan berätta hur många historier som helst. Min man är hyfsat förstående och har tagit upp detta med sin mamma många gånger, men även han säger ”ni går inte ihop” bla bla bla. Jag brukar anses bland annat av min chef att jag är en av de mest flexibla medarbetarna. Jag har inte haft några konflikter med vare sig arbetskamrater, privata vänner eller andra omkring oss. Farmor däremot har knappt några vänner kvar.  Hennes barn tycker hon är jobbig och några av de andra svärdöttrarna har haft bekymmer med svärmor.


    Jag har full förståelse för TS. Vi är många med dig. Jag hoppas bara att jag en dag blir en positiv svärmor(mormor/farmor) till mina barns respektive och eventuella barnbarn.

  • Windsor

    Alltså jag dör när jag läser detta, jag hade kokat över! Jag har en son på 5 månader och TVÅ svärmor! (Mannens pappa är omgift) Och hunnit blivit utsatt för en hel del, båda när jag var gravid och när sonen var född. Jag kan tacka mig själv i sånna lägen att jag har kort stubin och svårt att hålla käften ;P Stå på dig och säg att DU är mamman, inte svärmor. Säg som det är, du är med barnet dygnet runt och har lärt dig vad ditt barn vill och inte vill. Bli bitsk och säg ifrån

  • Miss Cee
    Konkreta råd:
    * Ja det är normalt att vara lite känslig och osäker. Du måste dock undvika att vara det med svärmor. från och med nu måste du vara lika övertygad om hon, och inte visa någon osäkerhet, för då kommer hon hugga på den ;:)

    *Vår son ska inte badas på kvällarna.
    Enkelt. Om hon frågar eller säger något om badet, svara bara med ett enkelt "NEJ" i lugn samtalston. Ingen förklaring, ingen ursäkt, inget argumenterande. Svara bara "nej" även om det blir "Goddag yxskaft". Och håll hårt i barnet.

    *Hon ska lägga sig i ALLT.
    Berätta inget om ni inte måste. Om ni måste berätta, och hon börjar kommentera, så svar bara med "jaså säger du det" och "så intressant" och liknande svävande saker. Faktum är ju att bara för att hon har en åsikt så måste ni ju inte göra annat än artigt lyssna och sedan göra precis som ni vill. NI behöver inte ens dölja att ni struntar i vad hon säger.

    *  Hon har för vana att till exempel köpa en massa grejer till vårt hem, då hon redan i affären bestämt vart i vårt hem de ska stå och varför.
    Säg bara tack och ignorera resten. Släng eller lägg ut på blocket. Om hon frågar var en pryl tagit vägen så hänvisa till din man :)

     Nu ligger den och skräpar i köket och allt jag vill är att bränna upp skiten av ren frustration!
    Vad hindrar dig?? Varför inte?

    *Hon tar ALLTID av vår son blöjan
    Ignorera kommentarer och håll hårt i sonen. Sjal/bärsele är bra mot svärmödrar.

    *När vi va hemma hos henne på hennes födelsedag och jag skulle natta honom i vagnen där ute, gick hon hela tiden ut och "kollade".
    Säg att "du får kolla på honom när han är vaken" och sedan motar du tillbaka henne.

    *Hon vet ju allt om barn och ska gärna berätta det för mig. Det senaste är att barn "måste" lyssna på barnvisor. Och hon brassar på, på högsta volym med barnvisor när vi är där.
    Ta demonstrativt med hörselkåpor till hela familjen vid era besök. När svärmor kommer så hävda att er stereo är trasig och dra ur sladden.

    *Eftersom svärmor dessutom är ett riktigt städfreak, får jag värsta ångesten när hon ska komma på besök,
    Här måste du bestämma dig vad du känner sig mest bekväm med. Antingen så skrattar du åt henne och struntar i hennes kritik och låter henne städa bäst hon vill, men tar inte åt dig ett dugg. Frågar hon om dammsugaren och du är ovänner så svara att dammsugaren kritiserade din svärmor och eftersom du är så förtjust i din svärmor så tänker du inte ha något med den jäveln att göra mer ;)
    Eller så ignorerar du kommentarer och börjar hon röra saker så leder du henne milt men bestämt till dörren och säger att det var synd att hon inte kunde stanna :)
    Det enda du INTE ska göra är att städa ihjäl dig för att tillfredställa någon som bara VILL hitta fel. Sluta städa!

    *Hon ska alltid "ta" vår son när vi ses, precis som att det är en rättighet hon har.
    Bärsele eller håll hårt. Titta rakt på henne och säg bara NEJ med ett nollställt uttryck.

    *Vi skulle gå ut och gå en promenad och jag tittar bort 5 sekunder, då står hon och river ut allt jag lagt tillrätta i vagnen.
    Sluta svara och bara lägg tillbaka.

    Generellt så skulle jag råda dig att sluta diskutera med henne. Ju färre ord desto bättre. En del fungerar bara "hunduppfostran" på, dvs visa med kroppen var gränsen går och säg så lite som möjligt. Försök tänka på henne som ett humoristiskt inslag och inte ta henne på så stort allvar för då blir du galen.

    Och vid behov så kan man alltid använda sig av att rakt av resa sig och säga att "nu är det bäst att vi går hem" när hon sätter igång, och sen gå hem så snabbt det går. Är hon hos er så säger ni "Nej nu tror jag att det är dags att du får gå hem till ditt" och så leder man milt men bestämt ut tanten i tamburen. Allt med ett brett leende och utan minsta irritation. Det brukar fungera när de blir ivägkörda ett par gånger.
    Men ta inga diskussioner vad du gör.
    Ordet
  • ElliS89

    Jag känner igen mig! Vi har försökt prata med svärmor men hon blir bara arg och "förstår" inte. "När mina barn va små gjorde jag så här" får man höra. "Jaha äter han SÅ ofta, det gjorde inte mina barn" och "Kan du inte få honom att sova utan dig bredvid, det kunde jag" säger hon titt som tätt.

    Så fort vår son föddes börjades det, hon sa saker som "jag längtar så efter att få ha honom själv" tog med sig honom, som var ledsen och stängde in sig i sovrummet hennes osv. Försöker får en chans till att "leka mamma" känns det som.  Vi har försökt sätta gränser, sagt att vi inte vill ses mer än fyra gånger så oftare nu än innan vi fick barn asv men det enda sättet att få som vi vill är att inte diskutera med dem utan bara att göra som vi vill. Säga nej ofta men ändå ses regelbundet osv. svår balansgång och det är framförallt så tråkigt att de inte kan visa respekt. Vi hade absolut kunna ses mycket oftare men eftersom de gör både mig och min man ledsna/besvikna på dem och tänker på sig själva före både deras barnbarn och oss blir det bara jobbigt. 

    Tur att mormor och morfar är bäst och alltid prioriterar oss och vår son före allt annat! 

  • mikroE
    ManOchTvåBarn skrev 2012-10-16 14:53:40 följande:

    Hej!


    Min svärmor (som tur är bor längre bort) brukar/brukade också lägga sig i diverse saker när vi träffas. Vi har nu en 9-årig och en 2,5-åring. Våra barn är adopterade av mig och maken, och det var en särskild historia i början (med anknytning bland annat, då ska inte andra sköta, mata, trösta osv innan barnet förstår vad en mamma och pappa är t.ex).


    Vi hade förberett farmor om att just adopterade barn ska hanteras ”annorlunda” till en början. Vi samtalade om det, hon fick litteratur och även gått en ”mor/farföräldrakurs” innan vi hämtade hem dottern (då 18 månader ung). När dottern väl kom var all information och samtal som helt bortblåst. Hon skulle ta henne och gå ifrån oss för att ”ha roligt tillsammans”, mata/sköta allt skulle hon minsann göra för nu var hon farmor (detta var då hon och farfar (som nu gett upp och de har separerat) kom och hälsade på någon månad efter vi kommit hem)!! Då vi träffas bor vi ofta hos varandra för det är så pass långt ifrån att man inte gärna åker dit och tillbaka samma dag. Detta blev en jättekonflikt förstås.


    Hon ifrågasätter våra gränssättningar för barnen, gärna inför barnen. Det är helt OK för mig att hon kan ifrågasätta men då vid ett annat tillfälle när barnen inte är med. Så smidig är hon inte. Visst kan det vara lite annorlunda när man är hemma hos farmor/mormor/andra släktingar, men är vi som föräldrar med och sätter en gräns för barnet JUST NU då ska ingen ifrågasätta det inför barnet. Kanske har man arbetat med ett beteende en längre tid och sedan ska det bara ignoreras??


    Hon gnäller jämt om sin dåliga ekonomi – ändå ska hon köpa dyra leksaker att ge barnen när vi ses (det blir kanske 4-5 gånger om året max), i stället för att kanske då leka med eller läsa en bok så barnet får ett trevligt minne av träffen. Då gnälls det att leksaken var så dyr – men varför köpa då? Hon köper sina barnbarn och försöker döva sitt dåliga samvete??!!


    När vi är hos henne så är allt så ostrukturerat. Som vuxen kan man klara av att äta frukost vid 8, ta en kaffe mitt på dagen och kanske middag vid 20, men inte om man har barn. Ofta får jag eller pappan hitta på några lämpliga maträtter/mellanmål trots att hon säger ”jag ska laga lunch” (och klockan har hunnit bli 14, 15….). Visst är det juste att bjuda på måltider när man har gäster över helgen (vilket vi alltid gör när vi har övernattande gäster), men barnen behöver regelbundna måltider. Det har slutat med att vi köper med egen mat för att föda våra barn när vi är där. Ofta kan middag bli lagad och serverad när sonen redan sovit några timmar på kvällen. Dessutom vill man ju hålla hyfsat lika tider eftersom han fortfarande sover ett par timmar mitt på dagen…


    En gång sprang hennes stora hund (ouppfostrad black coated retriever) ner vår dotter när hon var två år. Dottern fick sår på hand och arm och farmor står och skrattar ”ja, han är lite livlig”! Vid ett annat tillfälle snodde hunden åt sig dotterns mössa med en hängande tofs på och drog iväg med mössa och dotter (den var knuten under hakan så dottern blev halvt ”strypt” innan tofsen släppte och mössan gick sönder), även då skrattade farmor åt händelsen.


    Nu är dottern som sagt 9 år och har fått vara fyra dagar hos farmor själv utan oss när det är sommarlov. Hunden är död sedan ett par år (tack och lov). När dottern ringer varje kväll berättar hon vad de gjort och att vi ska äta middag nu (typ kl 20:30) och senast jag åt var vid 13, då fick jag ett äpple… Hon är inte stor i maten så henne gör det nog inget att ”slippa äta” men det är helt oacceptabelt. Nu blir det inga fler längre besök hos farmor utan att någon av oss är med.


    En gång när dottern var tre år frågade farmor (som faktiskt är jätteduktig på att baka, så något bra kan hon!) om dottern ville hjälpa till? Vilken treåring vill inte hjälpa till att baka?? Dottern fick SITTA OCH TITTA PÅ när farmor bakade, hon fick inte göra någonting alls, vare sig leka med en degklump eller annat. Sedan efteråt när farmor talade med någon på telefon skryter hon och säger att XX har varit så duktig och hjälpt mig att baka! Hallå, hon fick ju inte ens hjälpa till?!


    När dottern hade sitt 5-års kalas (för släkt och nära vänner till oss föräldrar tillsammans med sina barn) hade vi bjudit farmor till tillställningen. Hon kommer dragandes med sin syster, systerns vuxna dotter med pojkvän och sin sons två barn till kalaset. Vi hade inte planerat för ytterligare fem personer till kalaset. Till saken hör att dottern aldrig tidigare träffat de personerna (förutom farmors syster). För vems skull kom de personerna? De hade inte ens bemödat sig att stanna och handla kanske en tidning eller en liten chokladask som en gåva till dottern, utan gick helt sonika in och började fika och länsa kakfaten. När jag hade synpunkter säger farmor ”så här brukar vi göra i släkten när det är kalas”. Jaha, ska hon bjuda in en massa andra personer till dotterns kalas?  Är det inte vi som föräldrar som gör det?


    Jag kan berätta hur många historier som helst. Min man är hyfsat förstående och har tagit upp detta med sin mamma många gånger, men även han säger ”ni går inte ihop” bla bla bla. Jag brukar anses bland annat av min chef att jag är en av de mest flexibla medarbetarna. Jag har inte haft några konflikter med vare sig arbetskamrater, privata vänner eller andra omkring oss. Farmor däremot har knappt några vänner kvar.  Hennes barn tycker hon är jobbig och några av de andra svärdöttrarna har haft bekymmer med svärmor.


    Jag har full förståelse för TS. Vi är många med dig. Jag hoppas bara att jag en dag blir en positiv svärmor(mormor/farmor) till mina barns respektive och eventuella barnbarn.


    Haha! Det där är som en kopia av mig och svärmor med skillnaden att min svärmor är som TS och jag är som svärmor... Jag skulle lätt både äta på extremt oregelbundna tider och ta med släktingar på besök hos andra släktingar. Delvis är det en kulturskillnad, jag är född i Norrbotten och där är inbjudningar till ett släktfödelsedagskalas självklart öppna för precis alla medlemmar i släkten och inte bara för de som ombetts komma, det är liksom en extra vänlighet att man säger åt någon att komma inte en signal att andra inte får komma. Familjen är man liksom alltid välkommen till. 
  • cochetts

    Påminner mycket om min svärmor, man blir tokig!! Jag vet. Vet inte heller hur jag ska göra när det inte hjälper av att man säger till henne. Det jobbiga är ju att det går ut över min och sambons relation också.. Ååh.

    Jag vill verkligen inte träffa henne mer och undviker det så mycket jag kan (när hon inte dyker upp oinbjuden förstås). Det värsta är att sambon nästan som försvarar henne "hon förstår ju inte bättre" "hon vill ju bara väl" och "hon har alltid varit så där" jaha?! Och?! Det betyder väl inte att hon har någon slags rätt till att bete sig så här?? Bara för att hon alltid varit på det här viset.. Nej blä, jag är trött på att bli trampad på.

    Lider verkligen med dig. Kommer du på en lösning vill jag gärna veta..

  • KungenPåLandet

    Hej. Har bara skummat igenom tråden och konstaterade fort att de stämmer helt in på min "galna" svärmor. 
    För att göra historien kort så började de hela när vi träffades. Då va jag i en svacka i livet efter att  min dåvarande tjej hade rensat mina konton och tagit allt och flyttat och de resulterade i ett alkoholmissbruk. Men när jag träffade min nuvarande sambo hjälpte hon mig till ett behandlingshem och jag blev fri från alkoholen. Men de har min svärmor inte glömt än, hon tror fortfarande att jag bara super och skiter i allt, vilket jag inte alls gör. Till råge på allt så äger hon även en butik där det handlar mycket folk från byggden och där talas det friskt om vad jag gör och inte gör. Dock är de sällan sant eller så är det förvrängt ganska mycket. Att knacka på dörren när hon hälsar på finns inte med på kartbladet och att ringa och skälla på min sambo sent på kvällarna när hon var hög gravid var inte häller helt ovanligt. Och nu när vi fått vår son för en dryg vecka sedan har det varit jobbigare en vanlig. Då ska hon hela tiden visa hur hon gjort (vilket är det enda sättet som är rätt) för att sen berätta om sig själv hur "bäst" hon är när hon uppfostrat barn, hon har ju faktist hela 2!! barn. Om jag som pappa säger ifrån att hon inte ska väcka Harry när han äntligen somnat så tycker hon att jag bara ska vara tyst eftersom jag inte vet nått om barn. 

    Aja jag kan sitta här och skriva om små irriterande saker hela natten men de här är iaf en liten vink om hur det är. Vet fan inte hur jag ska göra, men min son och mina kommande barn ska inte behöva växa upp pappa och mormor som alltid är osams så då är de nästan ingen ide att säga till då hon även är långsur och inte talar med sin lillasyster för saker som hände för 40år sedan.

    Men har någon nått tips på hur jag ska bära mig åt så säg till 

  • Idorf

    Stå på er mor svärmor, de gäller er alla med samma problem, jag har också problem med min o hennes jävla kontroll behov av ALLT vi gör, helst skulle hon vilja ha ett eget rum hos oss så hon kunde va med jämt! Fy fan man blirgalen men de e erat barn, hem och liv så visa vem som bestämmer annars kan dom gå och aldrig komma igen!

  • Idorf
    Miss Cee skrev 2012-11-08 21:32:32 följande:
    Konkreta råd: * Ja det är normalt att vara lite känslig och osäker. Du måste dock undvika att vara det med svärmor. från och med nu måste du vara lika övertygad om hon, och inte visa någon osäkerhet, för då kommer hon hugga på den ;:) *Vår son ska inte badas på kvällarna. Enkelt. Om hon frågar eller säger något om badet, svara bara med ett enkelt "NEJ" i lugn samtalston. Ingen förklaring, ingen ursäkt, inget argumenterande. Svara bara "nej" även om det blir "Goddag yxskaft". Och håll hårt i barnet. *Hon ska lägga sig i ALLT. Berätta inget om ni inte måste. Om ni måste berätta, och hon börjar kommentera, så svar bara med "jaså säger du det" och "så intressant" och liknande svävande saker. Faktum är ju att bara för att hon har en åsikt så måste ni ju inte göra annat än artigt lyssna och sedan göra precis som ni vill. NI behöver inte ens dölja att ni struntar i vad hon säger. *  Hon har för vana att till exempel köpa en massa grejer till vårt hem, då hon redan i affären bestämt vart i vårt hem de ska stå och varför. Säg bara tack och ignorera resten. Släng eller lägg ut på blocket. Om hon frågar var en pryl tagit vägen så hänvisa till din man :)  Nu ligger den och skräpar i köket och allt jag vill är att bränna upp skiten av ren frustration! Vad hindrar dig?? Varför inte? *Hon tar ALLTID av vår son blöjan Ignorera kommentarer och håll hårt i sonen. Sjal/bärsele är bra mot svärmödrar. *När vi va hemma hos henne på hennes födelsedag och jag skulle natta honom i vagnen där ute, gick hon hela tiden ut och "kollade". Säg att "du får kolla på honom när han är vaken" och sedan motar du tillbaka henne. *Hon vet ju allt om barn och ska gärna berätta det för mig. Det senaste är att barn "måste" lyssna på barnvisor. Och hon brassar på, på högsta volym med barnvisor när vi är där. Ta demonstrativt med hörselkåpor till hela familjen vid era besök. När svärmor kommer så hävda att er stereo är trasig och dra ur sladden. *Eftersom svärmor dessutom är ett riktigt städfreak, får jag värsta ångesten när hon ska komma på besök, Här måste du bestämma dig vad du känner sig mest bekväm med. Antingen så skrattar du åt henne och struntar i hennes kritik och låter henne städa bäst hon vill, men tar inte åt dig ett dugg. Frågar hon om dammsugaren och du är ovänner så svara att dammsugaren kritiserade din svärmor och eftersom du är så förtjust i din svärmor så tänker du inte ha något med den jäveln att göra mer ;) Eller så ignorerar du kommentarer och börjar hon röra saker så leder du henne milt men bestämt till dörren och säger att det var synd att hon inte kunde stanna :) Det enda du INTE ska göra är att städa ihjäl dig för att tillfredställa någon som bara VILL hitta fel. Sluta städa! *Hon ska alltid "ta" vår son när vi ses, precis som att det är en rättighet hon har. Bärsele eller håll hårt. Titta rakt på henne och säg bara NEJ med ett nollställt uttryck. *Vi skulle gå ut och gå en promenad och jag tittar bort 5 sekunder, då står hon och river ut allt jag lagt tillrätta i vagnen. Sluta svara och bara lägg tillbaka. Generellt så skulle jag råda dig att sluta diskutera med henne. Ju färre ord desto bättre. En del fungerar bara "hunduppfostran" på, dvs visa med kroppen var gränsen går och säg så lite som möjligt. Försök tänka på henne som ett humoristiskt inslag och inte ta henne på så stort allvar för då blir du galen. Och vid behov så kan man alltid använda sig av att rakt av resa sig och säga att "nu är det bäst att vi går hem" när hon sätter igång, och sen gå hem så snabbt det går. Är hon hos er så säger ni "Nej nu tror jag att det är dags att du får gå hem till ditt" och så leder man milt men bestämt ut tanten i tamburen. Allt med ett brett leende och utan minsta irritation. Det brukar fungera när de blir ivägkörda ett par gånger. Men ta inga diskussioner vad du gör.
    Ordet

Svar på tråden Jag blir snart galen på svärmor!!