• Todding

    Barnpedagogik vid dödsfall

    Hej

    Mina svärföräldrars (min dotters mormor och morfar) hund (Felix) fick plötsligt avlivas förra veckan. Detta resulterade i att min dotter (Olivia) blev helt förkrossad, då det var hennes absoluta lilla älskling. 
    Eftersom att hon bara är två år gammal, försökte vi förklara för henne att Felix var gammal och att när man är så gammal som han var, så somnar man gott och hamnar i himmelen. Det hör till saken att Olivia är väldigt framåt i både tankekraft och tal och förstår mer än vad man brukar göra i den åldern. Därför valde vi att vara ärliga mot henne i denna situation. Dock inte brutalt ärliga, enligt mitt tycke.
    Olivia förstod vad vi menade, men komenterade det inte så värst mycket. Jag vet att budskapet gick fram, eftersom att hon inte frågade efter honom, när vi var på besök där hemma, strax efter bortgången. 
    Men nu, en vecka efteråt, börjar frågorna dyka upp. Hon är ledsen för att hon inte kan se Felix i himmelen. När hon frågar om Felix, börjar min fru gråta ibland eftersom att hon också är ledsen över bortgången. Jag vet inte om Olivia känner sig skyldig vid dessa tillfällen? Hon brukar säga förlåt när detta händer.

    Jag undrar om jag kan få lite tips på hur jag ska tala till henne så att hon förstår. Alla tips är välkomna. Finns det något annat vi kan göra för att hon ska må bättre?

  • Svar på tråden Barnpedagogik vid dödsfall
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om ni hanterat frågan alldeles ypperligt och er lilla 2-åring har varit med om sin första sorg.
    För så här små barn brukar sorgen vara akut svår men avklinga betydligt snabbare än för vuxna.
    Det ni kan göra för att hjälpa henne är att ta ansvar för er egen sorg själva. Om någon vuxen börjar gråta när hon pratar om det så tror hon att det är hennes fel att den vuxne gråter, vilket inte är så konstigt. Förklara då i stället tydligt hur det känns men gå i första hand vidare på det hon säger. Ha inte långa samtal om sorg etc. Hon tar upp det när hon vill och ni svarar på hennes fråga eller tar själva upp ämnet när ni vill. Men bara kort för barn behöver ofta bara ha svar på en fråga som dykt upp eller lufta en fundering.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Todding

    Hej Margit

    Tusen tack för ditt svar. Känns bra att få höra någon annans funderingar på det hela.

Svar på tråden Barnpedagogik vid dödsfall