• Maraki73

    syster som är elak och kritiserande

    Hej .

    Jag har en fråga som gäller min syster nu är det så att hon är 32 år och hon och jag kan inte ha en relation. Hon har alltid kritiserat mig och mina föräldrar, haft en hemsk attityd, varit elak mm pga av att hon är oerhört osäker , dåligt självfortroende, är avunsjuk på mig mm.

    När hon var 1,5 månad gammal så var min mamma tvungen att lämna bort henne ett litet tag eftersom hon hade problem med smärtor i ryggen efter förlossningen bla och hon hade dessutom inte tillräckligt med mjölk till min syster och bvc tyckte inte att hon behövde ge henne nått tillägg men saken var den att min syster inte blev mätt och skrek mycket och så.
    Kan min syster ha påverkats negativt efter att ha blivit bortlämnad? Kan hennes osäkerhet mm ha bildats redan då?

    Sen har hon legat på sjukhus 2 ggr innan 2 års ålder då min mamma inte fick sova över utan hon fick vara där själv på kvällar och nätter. Kan det också ha påverkat henne?

    Sen när jag var 9 och hon 3 så låg jag på sjukhus i ca 3 månader och då var min mamma mycket hos mig och min pappa tog han hand om min syster mycket mer. Sen låg jag inne igen på sjukhus när jag var 14 och min syster 8 och då låg jag 2 omgångar 3 månader varje gång och då var min mamma mycket med mig igen. Min syster har ändå fått följa med mycket till sjukhuset när jag låg inne.
    Kan hon ha blivit påverkad av detta oxå?
    Hon har tjatat tusentals gånger hur jag har blivit daltad med när jag låg på sjukhuset och hur jag fick all uppmärksamhet medans ingen brydde sig om henne (enligt henne alltså)

    Jag upplever att min syster alltid har varit avundsjuk på mig för att jag känner mig säker, vågar göra saker, har vänner mm.  Ska nämna att hon i stort sett inte har några vänner och begränsar sig väldigt mycket på grund av osäkerhet mm.

    Det är så mycket som hon gjort sagt mm men detta är i korta drag. Vill påpeka att vi bett henne gå och prata med en psykolog men då blir svaret att det inte är nått fel på henne utan det är oss det är fel på och att det är vi som ska gå till psykolog för det är oss det är fel på. Det är fel på alla andra utom henne ( enligt henne själv)
    Vad ska man göra med henne?
    Vill även påpeka att hon inte kom till mitt bröllop och nu när jag snart ska föda mitt första barn så vill hon inte ha kontakt med mig allt detta för när vi bodde ihop några år så när jag pratade i telefon med min dåvarande pojkvän ( min make nu) som då bodde i grekland så tyckte hon att jag störde henne och när vi flyttade isär ville hon att jag skulle be henne om ursäkt för att jag störde henne vilket jag senare gjorde med ett sms och då skrev jag ursäkta om jag sårat dig på nått sett, men se den ursäkten dög inte utan hon ville att jag skulle skriva specifikt ursäkta att jag störde dig. Jag har inte gett henne någon mer ursäkt och kommer inte göra det heller och nu har vi ingen kontakt för att hon sitter och väntar på ursäkten.

    Vad ska vi göra med henne?

    Mvh Maria

  • Svar på tråden syster som är elak och kritiserande
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Först och främst kan vi väl vara överens om att detta inte är någon barnpsykologisk fråga. Du är vuxen och har en vuxen syster som du har en nästan obefintlig relation med i verkligheten, men som uppenbarligen bekymrar dig en hel del.
    Som du förstår kan jag inte ge dig några svar på varför din syster är som hon är annat än rent generellt. Om man har varit med om många svåra separationer vid tidig ålder kan det påverka ens fortsatta liv, men det mesta handlar ändå om hur man hanterar sina erfarenheter. Nu låter det inte som om din syster ser något behov av att ändra på saker i sitt liv eller beteende och då säger erfarenheten att det inte hjälper ett dugg vad någon annan tycker behövs.
    Man måste alltså själv känna behov av att förstå samband, ändra på förhållningssätt och beteenden för att detta ska fungera. Med vilja och motivation kan man gå till en Psykoterapeut och få hjälp att komma vidare.
    Du har ditt eget vuxna liv och uppenbarligen din motivation att göra något åt situationen, dvs ändra på något hos dig för att relationen till din syster ska bli annorlunda.
    Därför tycker jag att du ska ta tag i den viljan, om den är tillräckligt stark, för att komma fram till hur du ska förhålla dig till denna fråga i framtiden.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden syster som är elak och kritiserande