• Anonym (Orolig)

    Är det verkligen bra?

    Hej.
    Jag undrar en sak...
    Jag har ett par bekanta med tre barn. Det är en uppskruvad familj måste jag säga. Barnen är 6, 7 och 9 år.
    Det är som såhär att föräldrarna far och flänger precis varje dag med barnen. Går och cyklar flera kilometer, besöker lekparker, badar, går på marknader osv osv. De är aldrig hemma.
    Jag vet att de gör såhär för att trötta ut barnen för att få kvällarna för sig själva. Är det verkligen ok? Tilläggas kan göra att barnen har varit familjehemsplacerade i några år fram till relativt nyligen.
    Föräldrarna tål inte gnäll. De ryter på barnen så fort de är lite gnälliga.
    De ger inte barnen någon chans att träffa nya kompisar då de som familj jämt är tillsammans och umgås väldigt sällan med andra. De släpper inte ut barnen på egen hand ens på gården där de bor. Bör man inte visa att man kan lita på sina barn och ge dem en chans att bli lite mer självständiga? Givetvis under uppsikt tex från balkongen.
    Och mår inte barnen bra av att bara få ta det lugnt och vara hemma mellan varven?
    Varje dag är det fullt med tillsägelser och förmaningar. De får knappt röra sig hemma.

    Borde inte föräldrarna slappna av lite?

    Är bara lite orolig.

  • Svar på tråden Är det verkligen bra?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Olika familjer gör på olika sätt och det är inte alltid man som utomstående kan göra så mycket åt det.
    Som nära anhörig kan man givetvis prata med föräldrarna och kanske också hjälpa till med avlastning om de har behov av det . En del familjer väljer aktivitet för sina barn och sig själva för att de tycker om det. Allt behöver ju inte ha en negativ innebörd.
    Men om det är så att du på allvar är oroad för att barnen far illa är du skyldig att göra en anmälan till Socialtjänsten, som då gör en utredning och vid behov hjälper familjen.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Är det verkligen bra?