• Anonym

    min 4 åring slåss ofta

    Hejsan.

    Har ett stort problem med min 4 åring sen flera månader tillbaka. Han slåss så fort han inte får som han vill så slåss han MEN bara mig aldrig hans pappa eller någon av personalen på dagis. Skulle han inte få som han vill kan hans utbrott hålla på i evigheter men han får aldrig som han vill ändå. Jag ger mig aldrig men ändå fortsätter dessa utbrott med slag mot mig mest mina armar och rygg slåss han på ibland sparkar han med. Har försökt med allt för han skall sluta men inget fungerar. Har försökte sätta upp mina händer mot hans händer så jag inte får ta emot slag men han står och matar dessa.

    Vi haft ett stort problem sen även när vi skall gå hem från dagis för han måste bara visa och det skall gungas och en sista sak innan vi går. Får han inte som han vill blir det skrik och gråt där med och en övertrött kille som skriker heeela vägen hem på bussen senare. NU har vi har vi sommarlov och utbrotten har minskat betydligt men ändå varje gång han inte får som han vill så slåss han ändå.

    Vi kan prata om man inte får göra så när han är lugn men värkar som det helt försvinner när han blir arg och måste slåss direkt.

    och som sagt det är bara mig han slår inte sin pappa alls även om han får ett nej där så kan han bli sur och går undan men mig går han efter och måste slåss.

    vad skall ja göra för få detta att sluta? skall dessutom ha barn om några månader.              

  • Svar på tråden min 4 åring slåss ofta
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Barn utmanar oftast de närmaste allra mest och de lär sig också var det lönar sig och var inte.
    Det låter som om du inte fullt ut hindrar din son från att slå dig och då fortsätter han för han vinner över dig på det viset.
    Du måste ta i ordentligt när han slåss och visa att du kan hindra honom från att göra dig illa. Håll i hans händer, ta honom i ditt knä och hindra honom från att sparkas. Efter en stund ger han upp och tycker också att det är skönt att få sitta i knät och få lite tröst. Att slåss är ju också ett sätt att söka kroppskontakt, men inte så konstruktivt. Ge honom ett bättre alternativ och visa framför allt att det är du som bestämmer. Då kommer han att bli mycket lugnare och må bättre.
    Med vänlig hälsning .
    Margit Ekenbark 

  • Anonym

    men jag tar och visar ju direkt att det inte är okej, jag har tagit tag i hans händer och sånt, kan tyvärr inte hålla honom i  mitt knä längre då jag är gravid och risken är att magen får massa slag och sparkar, han vill dessutom inte sitta i knät alls bara när utbrotten väl är över då vill han sitta och mysa i knät. Jag visar direkt att det INTE är okej att slåss, känns som jag har provat allt, hålla fast han, hålla han i knät, sitta på golvet med han i knät, hålla fast hans händer när han slåss, men inget fungerar.

    så fort något går emot han så slår han till mig. om han tycker att jag gör fel, vet ej hur jag skall göra för att få han att sluta. som idag var vi på ett fik, och jag fick INTE spola toan för han då gick han igång direkt och slog på mig. för han tyckte INTE jag skulle spola ner pappret.   

Svar på tråden min 4 åring slåss ofta